تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از والدین بر این باورند كه مهارت های مفید اجتماعی برای موفقیت كودكان در زندگی مهم  و حیاتی هستند . به نظر می رسد كه برخی از كودكان فقط با مشاهده دیگران این مهارت ها را به سادگی می آموزند ؛ اما كودكان استثنایی مم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش چند مهارت برای تقویت روحیه ی كودكان استثنایی

بسیاری از والدین بر این باورند كه مهارت های مفید اجتماعی برای موفقیت كودكان در زندگی مهم  و حیاتی هستند . به نظر می رسد كه برخی از كودكان فقط با مشاهده دیگران این مهارت ها را به سادگی می آموزند ؛ اما كودكان استثنایی ممكن است در آموزش و یاد آوری آنها با مشكلات زیادی مواجه باشند .

برای روشن شدن مطلب ، دو كودك استثنایی را در نظر بگیرید . اولی پسری ده ساله و دومی دختری هفت ساله است و هر دو در یادگیری آداب اجتماعی دچار مشكل هستند . اگر شما والدین این بچه ها بودید چگونه می توانستید به آنها كمك كنید تا مهارت ها و آداب اجتماعی را بیاموزند . پیشنهادهای زیر آموزش راهبردهایی در این خصوص  است كه به این قبیل كودكان كمك می كند تا امیال خود را كنترل كرده و توقعات اجتماعی را نیز برآورده سازند :

مدلسازی

رفتاری را كه می خواهید به فرزندتان بیاموزید سرمشق قرار دهید ، مثلا وقتی می خواهید وارد مكانی شوید در بزنید و اجازه بگیرید و یا هنگامی كه می خواهید جایی را ترك كنید ، به او گوشزد كنید كه با وجود این كه او دوست دارد بیشتر بمانید ولی اكنون وقت رفتن است . مطمئن باشید فرزندتان شنیده باشد كه شما از صاحبخانه تشكر كردید .

آموزش

بنشینید و با فرزندتان در سطح خودش ، در مورد انتظاراتتان از او و رفتارهای جدیدی كه می خواهید به او آموزش دهید صحبت كنید . تذكرات شفاهی باید مرحله به مرحله و همراه با تصاویر و عكسها ، آموزش های كتبی و استفاده از عروسك ها باشد . تكرار و یادگیری همراه با بازی ، درك انگیزه فرزند شما را افزایش می دهد . مثلاً می توانید یك اتاق مقوایی بسازید و به نوبت به جای عروسك ها در بزنید و پاسخ دهید .

بدین طریق می توانید مفهوم در زدن قبل از ورود به مكانی را به شیوه ای لذت بخش و نشاط آور به فرزندتان آموزش دهید .

این آموزش ها را هر چند روز یك بار حدود پنج  دقیقه تمرین كنید تا وقتی كه مطمئن شوید فرزندتان آموزش های لازم را فرا گرفته است . بعد از هر جلسه تمرین نیز می توانید با دادن پاداش یا امتیازات خاص او را تشویق كنید .

 تمرین و ممارست

وقتی كه مطمئن شدید او مفاهیم را متوجه شده و آنها را درك می كند می توانید آنها را با او انجام دهید . زدن به در را با چندین در، از جمله در اتاق خواب یا حمام تمرین كنید تا این كار برایش به صورت وظیفه مطرح شود. و در هر بار موفقیت ، او را تشویق كنید .

 انگیزش

پس از آموزش و تمرین این آداب اجتماعی ، هدف این است كه فرزندتان آنها را در زندگی واقعی به كار ببرد و سرانجام برای او به صورت یك عادت درآید . از این كه این مهارت ها را خوب یاد گرفته اظهار رضایت كنید و به او بفهمانید هنگامی كه آنها را در زندگی واقعی اش به كار ببرد مورد تشویق قرار خواهد گرفت . اما به محض این كه به این رفتارها عادت كرد مشوق ها را نیز به تدریج كم رنگ تر كرده یا محو كنید و استفاده از پاداش ها را تغییر دهید،  طوری كه در فرزندتان برای آشنایی با دیگر مهارت های اجتماعی انگیزه ایجاد شود .

در شرایط  دشوار حامی او باشید ، حتی یك كودك با انگیزه ی قوی نیز اگر توقعات ما بیش از توان او باشد ، موفق نخواهد شد. شما می توانید برای آموزش فرزندتان او را به طرق مختلف كمك كنید تا این رفتارها برایش جا بیفتد .

اگرچه آموزش مهارت های جدید به كودكان استثنایی كار ساده ای نیست اما با تلاش و كوشش و هدایت و خلاقیت های شما او می تواند موفق شود و این موفقیت می تواند تغییرات ماورای تصور شما را در زندگی او  ایجاد كند .

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.