تبیان، دستیار زندگی
با توجه به برنامه‌ریزی‌های قبلی ناسا زمان انجام ماموریت جدید گروه شاتل‌های فضایی این سازمان نزدیک می‌شود. با توجه به آنکه شاتل آتلانتیس از مدت‌ها پیش برای انجام این ماموریت آماده می‌شده است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارشی از ماموریت جدید شاتل آتلانتیس

شاتل آتلانتیس

با توجه به برنامه‌ریزی‌های قبلی ناسا زمان انجام ماموریت جدید گروه شاتل‌های فضایی این سازمان نزدیک می‌شود. با توجه به آنکه شاتل آتلانتیس از مدت‌ها پیش برای انجام این ماموریت آماده می‌شده است، هم‌اکنون بر روی پد موردنظر برای پرتاب در پایگاه فضایی کندی امریکا در کیپ‌کاناورال آماده‌ و منتظر سفر به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی است. از طرف دیگر کارشناسان ناسا اعلام کردند که شرایط آب و هوایی و فنی نیز برای سفر جدید این فضاپیما مناسب بوده و همه‌چیز برای این ماموریت مهیا شده است.

ماموریت جدید شاتل 11 روزه بوده و شامل دو قسمت اساسی است:

1-   در بخش اول مانند ماموریت‌های گذشته فضانوردان و خدمه‌ی ایستگاه فضایی بین‌المللی به تعمیر بخش‌های آسیب‌دیده و ارتقای بخش‌های جدید و راه‌اندازی ارتباطات مختلف آنها با هم خواهند پرداخت. این بخش که معمولا قسمت اعظم ماموریت فضانوردان را به خود اختصاص می‌دهد علاوه بر ایجاد موقعیت تمرین واقعی برای فضانوردان تازه کار، مسیر ناسا را برای تکمیل ISS پیش از پایان عمر ناوگان شاتل‌های آن می‌پیماید.

2-   در این بخش معمولا فضانوردان کشورهای مختلف و یا قاره‌های مختلف به اموری اختصاصی که از سوی سازمان فضایی سرپرست‌ آنها به آنها واگذار شده است، می‌پردازند. در این ماموریت قرار است بخش آزمایشگاهی جدید اروپایی‌ها که کلومبوس نام دارد (و دیروز خبر کامل فرستادن آن به فضا را در سایت منتشر کردیم) به ایستگاه فضایی افزوده شود. این بخش که همراه با فضانوردان توسط آتلانتیس به فضا منتقل می‌شود، به کمک دو فضانورد آلمانی و فرانسوی خدمه‌ی این ماموریت شاتل به ایستگاه فضایی و در بخش مخصوص به اروپا ملحق شده و برای کاربرد آماده می‌شود. بر اساس گفته مقامات اروپایی کاربری از این آزمایشگاه از فوریه سال آینده ممکن خواهد بود.

شایان ذکر است که در کنار آماده‌سازی آتلانتیس خدمه‌ی این ماموریت شاتل که STS-122 نام دارد تمرینات خود را پشت سرگذاشته و آماده‌ی سفر خود هستند. در این ماموریت استیو فریک به عنوان فرمانده، آلن پوین‌دکستر به عنوان خلبان به همراه 5 خدمه‌ی دیگر آتلانتیس را تا ایستگاه فضایی بین‌المللی همراهی می‌کنند.

شاتل آتلانتیس

مقامات اجرایی سازمان فضایی امریکا، ناسا، اعلام کردند که همه‌چیز برای سفر سه‌شنبه‌ی آتلانتیس به فضا مهیا شده است. شاتل آتلانتیس که خدمه‌ی ماموریت STS-122 ناسا را به همراه بخش آزمایشگاهی اروپا با خود به فضا و به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌برد، روزهاست که بر روی سکوی پرتاب پایگاه فضایی کندی در کیپ‌کاناورال آماده شده و بررسی‌های مختلف بر روی بخش‌های آن انجام شده است. با توجه به بررسی‌های هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که تا 90% تمامی شرایط برای پرتاب آتلانتیس در سه‌شنبه‌ی آینده مهیا باشد و این شاتل بتواند در نهایت آرامش و اطمینان مسافران خود را برای انجام ماموریت 11 روزه‌ی خود به فضا ببرد.

مطلب مرتبط

منبع:

www.spacedaily.com

avia.com