تبیان، دستیار زندگی
برخی از پژوهش های اخیر بنابر رویکرد پدیدارشناسی این فرض را مطرح کرده اند که، مواد اعتیادآور خودآگاهی را کاهش می دهند. افراد دارای خودآگاهی بالا، کسانی هستند که خود را با توجه به عباراتی مانند: در باره ی خودم زیاد فکر می کنم، معمولا به احساسات درونی خودم ت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رابطه ی مصرف مواد با عملکرد تحصیلی و خانوادگی

افتاده در باد (19)

مصرف مواد و عملکرد تحصیلی و خانوادگی

برای مطالعه ی هجدهمین مقاله از سلسله مقالات "افتاده در باد " اینجا کلیک کنید.

برخی از پژوهش های اخیر بنابر رویکرد پدیدارشناسی این فرض را مطرح کرده اند که، مواد اعتیادآور خودآگاهی را کاهش می دهند. افراد دارای خودآگاهی بالا، کسانی هستند که خود را با توجه به عباراتی مانند: در باره ی خودم زیاد فکر می کنم، معمولا به احساسات درونی خودم توجه زیادی دارم، به تغییر در خلق و خویم حساس هستم، توصیف می کنند.

این پژوهش بیانگر آن است که مصرف مشروبات الکلی در جوانان، با عملکرد درسی ضعیفِ دانشجویانِ دارای خودآگاهی بالا همبسته ولی در دانشجویان دارای خودآگاهی پایین، چنین رابطه ای وجود ندارد.

پژوهش ها نشان داده اند ، نصف تا سه چهارم کلیه ی افرادی که به دلیل اعتیاد به مشروب معالجه شده اند ، ظرف شش ماه بعد از درمان دوباره به این اعتیاد روی آورده اند. علت بازگشت مجدد ، دو کارکرد مرتبط یعنی : رویدادهای منفی زندگی و خودآگاهی بالا(شاید حساسیت بالا نسبت به خود)گزارش شده است.

برای پی بردن به دامنه ی تأثیر مواد در بین جامعه ی دانشجویی و دانش آموزی به آمارهای زیر که از کشور ایالات متحده ی آمریکا است توجه فرمایید:

1) براساس گزارشات پیمایش ملی مصرف مواد و سلامت ایالات متحده 6/11% جوانان سنین 12 تا 17 سال مصرف‌كنندگان مواد غیرقانونی در زمان پژوهش بوده‌اند. 55 درصد این جوانان به راحتی ماری جوآنا بدست می‌آورند. واكنش والدین در تأیید یا رد مصرف مواد این جوانان اثر مستقیم داشت به گونه‌ای كه والدینی كه چنین رفتاری را تأیید نمی‌كردند صرفاً 5/5 درصد كودكان آنان مصرف‌كننده بودند و والدینی كه نه تأیید و نه رد می‌كردند 2/30 درصد كودكانشان گزارش مصرف را در ماه گذشته دادند.

2) گزارشی دیگر از موسسه ملی سوء مصرف مواد ایالات متحده حاكی از آن است كه حدود 6 درصد كودكان كلاس چهارم هر گاه كه توانسته‌اند مواد استنشاقی را مصرف كرده‌اند. براساس این گزارش سایر مواد سوء مصرف شده در كودكان عبارتند از:

 lsd، داروهای كلوب (گروهی از داروها كه در میهمانی های پرسروصدا و پرتحرك رایج است)، متا آمفتامین‌ها، pcp (فن سیلیدین) MDMA (اكستسی)، استروئیدهای آنابولیك، هروئین، داروهای نسخه‌ای، و الكل.

3) در گزارشی دیگر از وضعیت كودكان وابسته به والدین معتاد كه براساس پژوهش  گروهی از پژوهشگران در ایالات متحده منتشر شد، 4 میلیون از 75 میلیون كودك مورد نظر، یعنی 6% آنان یكی از والدینشان مصرف كننده  ی یكی از داروهای غیرقانونی و نیازمند درمان بوده است. حدود سه میلیون كودك (4%) با لااقل یك والدی كه وابسته به مواد مخدر بود زندگی می‌كردند، در حالیكه شش میلیون كودك (8%) با لااقل یك والدی كه به الكل وابسته بود زندگی می‌كرد. جالب است كه 38 میلیون كودك (50%) در خانواده‌ای كه یك یا دو والد گزارش مصرف سیگار را طی ماه گذشته داده‌اند ، زندگی می‌كرد.

بخش دیگری از این نتایج حاكی از آن است كه درصد زیادی از كودكان كم سن در مقایسه با كودكان سنین بالاتر در خانواده‌ای كه یك یا هر دو والد مصرف مواد و داروهای غیرقانونی را دارند ، زندگی می‌كنند. بگونه‌ای كه سنین فرزندان والدین مصرف‌كننده ی مواد طی ماه گذشته به این شرح است: 12% كودكان كمتر از سن 2 سال داشتند ، در حالیكه 10% كودكان بین سنین 17 ـ 14 سال بودند. والدینی كه طی یك سال گذشته مواد و داروهای غیر قانونی را مصرف كرده‌اند ، 16% كودكان آنان زیر 2 سال و 12% كودكان شان بین 17 ـ 14 سال سن داشته‌اند. این یافته نشانگر آنست كه والدین جوان تر با احتمال بیشتری مصرف كننده ی مواد و داروهای غیرقانونی هستند.

نتایج این گزارش نشان می‌دهد كه تعداد زیادی از كودكان بواسطه ی مصرف والدین در معرض خطر مصرف مواد هستند و در مقایسه با همسالان خودشان به صورت جدی‌تری در معرض خطر مصرف مشروبات الكلی و مواد ، بزهكاری ، افسردگی و نیز عملكرد تحصیلی ضعیف هستند .

حال شما خود قضاوت کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

نویسنده : دکتر عزت ا... نیکو زاده کرد میرزا - تبیان

برای انجام مشاوره اعتیاد اینجا کلیک کنید .

مقالات مرتبط :

آیا مصرف مواد اعتیاد آور، حد و مرز سنی دارد؟          

  17راهکار مقابله با اعتیاد                                 

عوارض قرص های اکستازی را بهتر بشناسیم                 

اکستازی ؛ جادوی مرگ در قرن کنونی                    

درد و دل یک همسر معتاد                       

شکستن در خود                           

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.