تبیان، دستیار زندگی
اهالی تئاتر و سینما از "پنجاه سال سایه‌ی دوست داشتنی" جمشید مشایخی تقدیر كردند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"من که ملول گشتمی از نفس فرشتگان ...

جمشید مشایخی

اهالی تئاتر و سینما از "پنجاه سال سایه‌ی دوست داشتنی" جمشید مشایخی تقدیر كردند

در برنامه‌ی تحت عنوان "پنجاه سال سایه‌ی دوست داشتنی"، اهالی تئاتر و سینمای ایران از پنچاه سال حضور جمشید مشایخی در عالم سینما و تئاتر ایران تقدیر كردند.

قال و مقال عالمی می‌کشم از برای تو

جمشید مشایخی در این مراسم گفت: اینجا ایران سرزمین مادری من است و از زمانی كه به وجود آمده دلاورانی برای حفظ این سرزمین به شهادت رسیدند و افتخار می‌كنم كه در این میهن زیسته‌ام.

او سخنان كوتاهش را با این بیت حافظ به پایان برد:

من که ملول گشتمی از نفس فرشتگان       قال و مقال عالمی می‌کشم از برای تو

 عزت‌الله انتظامی:

از بازی جمشید مشایخی لذت می‌برم

در این مراسم كه عصر14 آذر ماه به میزبانی خانه هنرمندان ایران برپا بود، عزت‌الله انتظامی به نمایندگی از اهالی تئاتر لوح تقدیر خانه‌ی تئاتر را به جمشید مشاخی اهدا كرد.

انتظامی در سخنانی گفت: بهترین وقت و زندگی من در كنار مشایخی، نصیریان و كشاورز گذشت. با این دوستان همكاری صمیمی و صادقانه‌یی داشتیم و در فیلم "گاو" مهرجویی اولین كار سینمایی‌مان را در كنار یكدیگر بودیم.

او ادامه داد: بعد از ورود به سینما هر كسی برای خودش راهی پیدا كرد و تا الآن هر كدام جایگاهی به‌دست آورده‌ایم و تا امروز دوام آوردیم و كار سینما را حفظ كردیم.

جمشید مشایخی

آقای بازیگر گفت: همیشه به بازی جمشید مشایخی علاقه داشته‌ام و از بازی او لذت ‌برده‌ام .

او در پایان خاطرنشان كرد كه این تقدیر خیلی دیر از این هنرمند انجام می‌شود.

سمندریان:

او صدف تئاتر ایران است

حمید سمندریان دیگر نماینده‌ی اهالی تئاتر، مشایخی را صدف تئاتر ایران دانست و اظهار داشت: او یكی از قدرت‌های تئاتر در 50 سال گذشته است كه انواع هنرها را دارد و شدیدا عاشق پیشه است.

او از تجربه همكاری‌اش با این بازیگر در نمایش "آندورا" یاد كرد و خاطرنشان كرد: او در این نمایش نقش بسیار سختی را برعهده داشت كه تلفیقی از دو فرهنگ ایرانی و فرنگی بود اما به راحتی، یك نفس كشیدن از پس آن برآمد و موجب حیرت‌ام شد.

این كارگردان ادامه داد: جمشید مشایخی بدون كوچك‌ترین اشاره آرام آرام فرهنگ نویسنده را از این كار بیرون كشید و به سرعت رشد كرد و بدون عیب و نقص با تمام قدرت بازی كرد.

آیدین آغداشلو:

به‌راستی او یك اسطوره زنده در كنار ماست

در ادامه آیدین آغداشلو نقاش از خاطره‌ی همكاری‌اش با این بازیگر در "كمال‌الملك" علی حاتمی یاد كرد و گفت: زنده‌یاد حاتمی از من خواست تا در این كار به عنوان مشاور حاضر باشم تا تذكراتی درباره روش نقاشی كشیدن ارایه كنم، اما زمانیكه جمشید مشایخی را دیدم انگار خود كمال‌الملك را دیدم.

او در ادامه جمشید مشایخی را با كمال‌الملك مقایسه كرد و افزود: هر دو در زندگی‌شان درست زیستند و این گونه است كه هنرمندی در زمان حیاتش اسطوره می‌شود و مشایخی ذره‌ای از شكل اسطوره‌یی "كمال‌الملك" كه نقشش را با آن والایی بازی كرد، كم ندارد و او هم خلاق و درست و با آبرو زندگی كرده و براساس عقیده خودش حركت كرده است و به راستی یك اسطوره زنده در كنار ما است.

جعفر والی:

هیچ كاری را بدون مشاوره او انجام ندادم

جعفر والی پیشكسوت تئاتر نیز با بیان این كه در طول این سال‌ها با مشایخی همراه بوده است و پا به پای هم پیر شده‌اند، گفت: این‌گونه زندگی قشنگ است. او یكی از همراه‌ترین آدم‌ها در كار هنری‌ام بوده است و هیچ كاری را بدون مشاوره او انجام ندادم و هزاران خاطره خوب با هم داریم كه هر كدام می‌تواند زندگی ما را بسازد.

جمشید مشایخی

كشاورز:

همسر مشایخی همیشه او را همراهی كرد

محمدعلی كشاورز بازیگر پیشكسوت در سخنانش از "گیتی رئوفی" همسر جمشید مشایخی نام برد و ادامه داد: او بود كه جمشید را به اینجا رساند و در تمام مراحل زندگی‌اش همیارش بود و از جمشید یك هنرمند بزرگ ساخت و فرزندی همچون نادر را تحویل جامعه داد.

وی خاطرنشان كرد: اگر ما چیزی یاد گرفتیم از اساتیدمان بوده است وامیدوارم بچه‌های جوانی كه الآن كار می‌كنند و زحمت می‌كشند، پخته شوند تا دیگران را بهره‌مند سازند.

تقدیر اهالی سینما و اهدای تندیس ویژه

در ادامه داود رشیدی لوح انجمن بازیگران سینمای ایران به مشایخی اهدا كرد و اظهار امیدواری كرد: او سال‌های سال مقابل دوربین باشد و همه از او یاد بگیرند.

خسرو شكیبایی نیز تندیس ویژه انجمن بازیگران سینمای ایران را كه اختصاصا برای مشایخی ساخته شده بود اهداء كرد و گفت: كمتر كسی در ایران وجود دارد كه مشایخی را نشناسد. افتخار داشتم از جوانی در خدمت ایشان بودم، لذت بردم و یاد گرفتم.

پروین سلیمان هم كه یكی از لوح‌های مشایخی را اهداء كرد و گفت: ‌من یك عمر با جمشید مشایخی كار كردم و در یك فیلم هم نقش مادرش را داشتم كه تا لحظه مرگ آن را فراموش نخواهم كرد.

اجرای این برنامه را بهزاد فراهانی برعهده داشت و رویا تیموریان و اكبر عالمی هم از دیگر هنرمندانی بودند كه از كمال‌الملك سینمای ایران گفتند.

در حاشیه:

* لوح تقدیری از طرف قالیباف شهردار تهران توسط محمدعلی كشاورز به جمشید مشایخی اهداء‌ شد.

* فاضل جمشیدی به همراه گروهش به اجرای برنامه‌ی موسیقی پرداختند.

* در این مراسم كه جمعیت زیادی حضور داشتند و عده‌یی ایستاده برنامه را دنبال می‌كردند چهره‌هایی همچون مرتضی احمدی، هادی مرزبان، پرویز پورحسینی، ایرج راد، علی معلم، اصغر بیچاره، آزیتا لاچینی، علی دهكردی، مسعود رایگان، جهانگیر الماسی، جلال معیریان، داریوش فرهنگ، حسین خانی بیك، آزیتا حاجیان و جمشید شاه محمدی ، مهین شهابی، گوهر خیراندیش، داریوش اسدزاده ، جمشید لایق حضور داشتند.

* این برنامه با نمایش فیلم مستند جمشید مشایخی به مدت 70 دقیقه و اجرای سرود

"ای ایران" توسط حاضران به پایان رسید.

* برنامه‌ی "پنجاه سال سایه دوست داشتنی" توسط خانه سینما، خانه تئاتر، انجمن بازیگران سینما، خانه هنرمندان، موسسه تصویر شهر، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و شركت فرهنگی هنری چهره آزاد برگزار شد.

منبع : ایسنا