• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • حوزه علمیه چیست؟
  • پاسخ: شاید به نظر پرسش عجیبی باشد اما متاسفانه هستند کسانی که هنوز از ماهیت حوزه علمیه بی اطلاع اند. به عبارت دیگر: حوزه علمیه یک سازمان حکومتی مانند سپاه پاسداران است یا یک نهاد پژوهشی دولتی یا یک مرکز فرهنگی غیر دولتی یا چیز دیگر!
  • شاخصه های دهگانه حوزه انقلابی
  • عضو جامعه مدرسین و قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: حوزه انقلابی، حوزه ای است که نسبت به مخاطرات، آسیب های انقلاب و هجمه به ارزشها، مبانی و ارکان نظام حساس است.
  • وظایت روحانیت و حوزه
  • مقام معظم رهبری در مورد جایگاه حوزه می فرمایند: حوزه و روحانیت مثل خونی است كه در سرتاسر پیكره جامعه در جریان است. درحركت است، با همه جا مرتبط است
  • اهداف تبلیغ
  • از آنجا که وظیفه علماء دین پی گیری اهداف انبیاء عظام علیهم السلام می باشد، بهتر است اهداف کلان بعثت انبیاء الهی علیهم السلام شناخته شده و همه فعالیتهای مبلّغان در جهت تحقق آن اهداف شکل گیرد.
  • عالمان دین و نظارت اجتماعی
  • وقتی انسان اخبار مفاسد اقتصادی و اختلاسهای کلان و رشوه های آنچنانی را می شنود و فقر و رنج و مشکلات مردم را می بیند و یا در مطبوعات می خواند و در رسانه ها مشاهده می کند، رنجی جانکاه احساس می کند و باری سنگین وکمرشکن بر قلب انسان فرود می آید.
  • تحلیلی بر دغدغه های مقام معظم رهبری درباره حوزه
  • در گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن نبوی معاون محترم تبلیغ و آموزشهای کاربردی حوزه های علمیه، فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در سفر به قم، مورد بررسی قرار گرفته است که جهت استفاده مبلّغان گرامی در این شماره به جای سرمقاله ارائه می گردد.
  • طرح تحول حوزه؛ نیازی فوری و راهبردی
  • اگر روند فعلی حوزه‎های علمیه، مناسب و کافی بود باید جلوی بسیاری از مشکلات را می گرفت و وقتی چنین توانی در حوزه ها وجود ندارد، کاملا بدیهی و واضح است که باید به دنبال تحول بود.
  • حوزه علمیه و نیازهای جامعه
  • گروهی از افراد ناآگاه به مسائل دینی، به حوزه های علمیه خورده گرفته اند که اگر حوزه مدعی مدیرت جامعه اسلامی است پس چرا خودش به طور مستقیم وارد قانونگذاری نمی شود و ... که در پاسخ می گویم، وظیفه حوزه تبیین مسیر کلی و اهداف یک جامعه است و چگونگی رسیدن به آن
  • گونه شناسی فکری سیاسی حوزه علمیه قم
  • تحولات نظام دینی در ایران وابستگی بسیاری به تحولات فکری در میان حوزه های علمیه دارد و در واقع این روحانیت است که به سرشت و ماهیت نظام سیاسی در ایران جهت می دهد و در بالندگی آن نقش ایفا می کند.
  • نگاهی به سازوکارهای جانبی حوزه (۱)
  • گاهی استاد آن چیزی که خود فهمیده و آن اشکالی که در ذهن خود به آن رسیده را از طلبه انتظار دارد. در امتحانات شفاهی، حفظ شخصیت طلبه و استاد او باید محترم شمرده شود و نباید ممتحِن، آن مطلبی را که خود فهمیده از طلبه درخواست کند
  • نقد و بررسی تطور تاریخی تشیع (۱۳)
  • بر متدینان به این مذهب دورانی گذشته است که مسائل امامت برای آنان کاملاً واضح نبوده است، و به تدریج این مسائل برای بسیاری از شیعیان روشن شده است
  • نقد و بررسی تطور تاریخی تشیع (۱۲)
  • نویسنده، همان گونه که در موضوع عصمت، به ماده ی عصمت در دایرة المعارف انگلیسی ارجاع داده، درباره ی بداء نیز دایرة المعارف انگلیسی (مادلونگ) ارجاع داده است؛ در حالی که در تفسیر آیه ی لوح محو و اثبات روایاتی هست ...
  • نقد و بررسی تطور تاریخی تشیع (۱۱)
  • قراین و نشانه های اشاره شده، روشن می سازند که موضوع دوازده امام در دوره ی غیبت صغرا برای مردم و محدثان کاملاً روشن بوده و در نگاشته های آن دوره انعکاس یافته است
  • نقد و بررسی تطور تاریخی تشیع (۱۰)
  • در بررسی کتاب کافی روشن می شود که ایشان در دورۀ غیبت صغرا، آن قدر به این روایات توجه داشته است که یک باب جداگانه با عنوان «ما جاء فی الائمة الاثنی عشر» تشکیل داده و بیست روایت در آن باب گزارش کرده است.
  • نقد و بررسی تطور تاریخی تشیع (۹)
  • مهم ترین کتاب حدیثی شیعه ... که می توان به گونه ای به آن استناد کرد، کتاب شریف کافی است. ایشان برای اثبات ادعای خویش، با تشکیک در فصل مربوط به دوازده امام، می نویسد: این فصل در جای مناسب خود قرار نگرفته؛ . گویا از الحاقات بعدی است؛ ...
  • «فرهنگ معلولین»، گام بلند مرجعیت برای روشندلان
  • دفتر فرهنگ معلولین که از سوی دفتر آیت الله العظمی سیستانی و با نظارت حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی در سال ۱۳۹۰ تاسیس شده را می توان اولین نهادی دانست که مستقیما وارد کارزار شده تا معلولین را برای تبدیل شدن به عناصری سودمند یاری دهد
  • نقد و بررسی تطور تاریخی تشیع (۸)
  • وقتی عبدالله بن ابی یعفور می گوید امامان، علمای ابرارند، منظورش این نیست که ائمه نیز مانند دانشمندان پرهیزکار و متقی جامعه اند. در این اصطلاح، هم «علما» معنای خاصی دارد و هم «ابرار»
  • نقد و بررسی تطور تاریخی تشیع (۷)
  • امام صادق - علیه السلام - در یکی از روایات به مفضّل بن عمر می فرمایند: تفاوت تو با عبدالله بن ابی یعفور در این بود که تو کتمان سرّ نمی کنی و او کتمان سرّ می کرد، و من به این دلیل به او بیشتر احترام می گذارم
  • نقد و بررسی تطور تاریخی تشیع (۶)
  • این نوعی مغالطه است که از ابتدا صفاتی را فوق بشری فرض کنید (یعنی از اول اتهام غلوّ را بزنید) و پیش فرض گرفتید که این صفات، فوق بشری اند و بعد اثبات کنید که اعتقاد به این صفات را می توان به اصحاب امامیه نسبت داد یا خیر
  • نقد و بررسی تطور تاریخی تشیع (۴)
  • در بحث های کلامی کتاب، در زمینۀ مسئلۀ امامت، بخشی از صفات و ویژگی های امام، به منزلۀ صفات مورد اجماع شیعه تلقی شده است. پس از این صفات، صفات دیگری برشمرده و ادعا شده که آنها در گذر زمان و به تدریج و به ویژه به دست غالیان و مفوّضه افزوده شده اند
  • نقد و بررسی تطور تاریخی تشیع (۳)
  • نویسنده، معنایی را در ابتدا مسلم فرض کرده و بعد در پی شواهد برآمده و هر شاهدی بر خلاف آن بوده، توجیه و تأویل کرده است. بر این اساس، ما در برابر یک تاریخ گذاری برای گوشه هایی از عقاید و مظاهر و ظواهر مکتب تشیع در این کتاب هستیم
  • نقد و بررسی تطور تاریخی تشیع (۲)
  • رویکرد این کتاب، به رغم آنچه در مقدمۀ چاپ جدید آن درج شده، عبور از تاریخ تفکر به یک استدلال کلامی است. این وضعیت در مواضع مختلف کتاب به چشم می خورد
  • نقد و بررسی تطور تاریخی تشیع (۱)
  • کتاب مکتب در فرآیند تکامل، به تعبیر نویسنده، تاریخ فکر است نه کتابی اعتقادی و کلامی که در نقد یا اثبات یک دیدگاه نوشته شده باشد. البته اینکه چنین رویکردی در کتاب مراعات شده یا نه، جای بحث دارد
  • ظرفیت شناسی علم اصول الفقه برای علوم انسانی (۱۵)
  • مهم ترین پرسش های نشست: دستاورد روش شناسی پژوهش در اصول برای علوم انسانی و تأثیر مبانی اصولی بر این علوم چیست؟ تناسب کدام نظریه ها و مکاتب اصولی با علوم انسانی و تأثیر کدام ابواب و مسائل اصول بر این علوم بیشتر است؟ آیا نیاز به تأسیس اصول جدیدی داریم؟
  • ظرفیت شناسی علم اصول الفقه برای علوم انسانی (۱۴)
  • مهم ترین پرسش های نشست: دستاورد روش شناسی پژوهش در اصول برای علوم انسانی و تأثیر مبانی اصولی بر این علوم چیست؟ تناسب کدام نظریه ها و مکاتب اصولی با علوم انسانی و تأثیر کدام ابواب و مسائل اصول بر این علوم بیشتر است؟ آیا نیاز به تأسیس اصول جدیدی داریم؟
  • ظرفیت شناسی علم اصول الفقه برای علوم انسانی (13)
  • مهم ترین پرسش های نشست: دستاورد روش شناسی پژوهش در اصول برای علوم انسانی و تأثیر مبانی اصولی بر این علوم چیست؟ تناسب کدام نظریه ها و مکاتب اصولی با علوم انسانی و تأثیر کدام ابواب و مسائل اصول بر این علوم بیشتر است؟ آیا نیاز به تأسیس اصول جدیدی داریم؟
  • ظرفیت شناسی علم اصول الفقه برای علوم انسانی (۱۲)
  • مهم ترین پرسش های نشست: دستاورد روش شناسی پژوهش در اصول برای علوم انسانی و تأثیر مبانی اصولی بر این علوم چیست؟ تناسب کدام نظریه ها و مکاتب اصولی با علوم انسانی و تأثیر کدام ابواب و مسائل اصول بر این علوم بیشتر است؟ آیا نیاز به تأسیس اصول جدیدی داریم؟
  • ظرفیت شناسی علم اصول الفقه برای علوم انسانی (۱۱)
  • مهم ترین پرسش های نشست: دستاورد روش شناسی پژوهش در اصول برای علوم انسانی و تأثیر مبانی اصولی بر این علوم چیست؟ تناسب کدام نظریه ها و مکاتب اصولی با علوم انسانی و تأثیر کدام ابواب و مسائل اصول بر این علوم بیشتر است؟ آیا نیاز به تأسیس اصول جدیدی داریم؟
  • ظرفیت شناسی علم اصول الفقه برای علوم انسانی (۱۰)
  • مهم ترین پرسش های نشست: دستاورد روش شناسی پژوهش در اصول برای علوم انسانی و تأثیر مبانی اصولی بر این علوم چیست؟ تناسب کدام نظریه ها و مکاتب اصولی با علوم انسانی و تأثیر کدام ابواب و مسائل اصول بر این علوم بیشتر است؟ آیا نیاز به تأسیس اصول جدیدی داریم؟
  • ظرفیت شناسی علم اصول الفقه برای علوم انسانی (۹)
  • مهم ترین پرسش های نشست: دستاورد روش شناسی پژوهش در اصول برای علوم انسانی و تأثیر مبانی اصولی بر این علوم چیست؟ تناسب کدام نظریه ها و مکاتب اصولی با علوم انسانی و تأثیر کدام ابواب و مسائل اصول بر این علوم بیشتر است؟ آیا نیاز به تأسیس اصول جدیدی داریم؟
  • ظرفیت شناسی علم اصول الفقه برای علوم انسانی (۸)
  • مهم ترین پرسش های نشست: دستاورد روش شناسی پژوهش در اصول برای علوم انسانی و تأثیر مبانی اصولی بر این علوم چیست؟ تناسب کدام نظریه ها و مکاتب اصولی با علوم انسانی و تأثیر کدام ابواب و مسائل اصول بر این علوم بیشتر است؟ آیا نیاز به تأسیس اصول جدیدی داریم؟
  • ظرفیت شناسی علم اصول الفقه برای علوم انسانی (۷)
  • پرسش های این نشست در سه محور اساسی است: تأثیر مبانی و مبادی اصول الفقه در علوم انسانی برای تأسیس مجدد، نگاهی به روش شناسی علم اصول و تأثیر آن در مباحث علوم انسانی، محورهای بعدی درباره محتوا، یعنی نظریه ها، مسائل، ابواب و بخش های مختلف علم اصول الفقه
  • ظرفیت شناسی علم اصول الفقه برای علوم انسانی (۶)
  • پرسش های این نشست در سه محور اساسی است: تأثیر مبانی و مبادی اصول الفقه در علوم انسانی برای تأسیس مجدد، نگاهی به روش شناسی علم اصول و تأثیر آن در مباحث علوم انسانی، محورهای بعدی درباره محتوا، یعنی نظریه ها، مسائل، ابواب و بخش های مختلف علم اصول الفقه