در آستانهی سالروز درگذشت علی حاتمی
دریغ! یازده سالی است كه سینما انتظار میكشد
علی حاتمی میگفت:« سینما را تقسیمبندی نمیكنم، اما درعین حال عقیده دارم كه گروهی از فیلمها هستند كه برای مردم، یا اول و در اساس برای مردم ساخته نمیشوند، یعنی سازندهاش فقط به مردم فكر نمیكند و البته اینرا نقص نمیدانم. اما من اساسا به مردم فكر میكنم و برای آنها، یعنی برای بازار بزرگ و تماشاگر زیاد فیلم میسازم.»
14 آذر ماه 1386 هجری شمسی مصادف با یازدهمین سالروز درگذشت علی حاتمی، كارگردان "مادر"، "دلشدگان"، "كمالالملك"، "سوتهدلان" است.
محمد مهدی دادگو تهیهكننده سینما و یكی از نزدیكانش خطاب به حاتمی گفته بود: «خدا را شكر سال به سال قدرتان را بیشتر میدانند و علیالخصوص در سال ماضیه مجالس نمایش آثار شما مكرر برقرار بود. یكبار گفته بودید "هنر مزرعه بلال نیست كه هر سال محصول بهتر بدهد،" دریغ، یازده سالی گذشته است كه سینما انتظار میكشد كه یك حاتمی سینماشناس، ایران دوست پارسیگوی، شیرین زبان با آن عشق به ایران و سنت و اعتقاد پیدا شود و این چند كار نوشتهی زمین ماندهی شما را بسازد. هرچند اوضاع زمانه چندان مساعد نیست ولی باور نمیكنید در ناصیه این جوانان مستعد میشود كه بارقه عاشقانه هنر ایرانی را دید. این سرزمین عجب خاكی دارد كه اینهمه عاشق میسازد.»
علی حاتمی متولد 1323 هجری شمسی است. او در اواخر دورهی متوسطه به ادارهی هنرهای دراماتیك رفت و كلاسهای نمایشنامهنویسی را گذراند و بعد از مدتی از دانشكده هنرهای دراماتیك فارغالتحصیل شد. كار هنری او از سال اول تحصیل در دانشگاه با نمایش “دیب” آغاز كرد.
از دیگر نمایشهای وی میتوان به "خاتون خورشید باف"، "آدم و حوا"، "حسن كچل" و "چهلگیس" نام برد.
حاتمی سپس به كار ساخت فیلمهای تبلیغاتی مشغول شد بعدها شروع به همكاری با تلویزیون كرد و اولین كار مهمش در آنجا در مجموعه تلویزیونی جنگل 1347 به عنوان نویسنده و بازیگر بود. فعالیت در سینما را از سال 1349 به عنوان نویسنده و كارگردان با فیلم "حسن كچل" آغاز كرد.
علی حاتمی در چهاردهم آذرماه سال 1375 پس از یك بیماری طولانی درگذشت.
از آثار سینمایی او میتوان به "طوقی" 1349 ، "باباشمل" 1350 ، "قلندر" 1351 ، "سوته دلان" 1356 ، "حاجی واشنگتن" 1361 ، "كمالالملك" 1363 ، "مادر" 1368"دلشدگان" 1370 و... است.
سال گذشته بود كه محمد مهدی دادگو در مراسم رونمایی تندیس علی حاتمی خطاب به مسوولان فرهنگی اعلام كرد: «عمده آثار ارزشمند علی حاتمی همچون همهی سینماگران كشور بر روی نگاتیو ثبت شده است، این منبع و سرمایهی اصلی سینما ملی در حال نابودی است. میراث فرهنگی تصویری ایران كم از بناهای تاریخی و میراثی ندارد. ولی اخبار خوشی از این میراث نمیرسد، میتوان با بهرهگیری از فنآوری جدید از نابودی این بخش مهم از میراث فرهنگی ایران زمین پیشگیری كرد، حتی با استفاده از آنچه در زمینه دانش فن این امر در جهان رخداده است این آثار را حفظ كرد.»
او تاكید میكرد: «نسلهای آینده، مخاطبان بالقوه این آثار هستند، آنان را از این اتصال و تداوم فرهنگی، هنری محروم نكنید. آثار علی حاتمی بهصورت ویدئویی دیگر موجود نیست، به صورت نگاتیو جسته و گریخته و پراكنده هنوز وجود دارد، كه آنهم قطعا در وضعیتی نابسامان و در حال رنگ باختگی یا خرابی است. همتی والا میخواهد با كمك تمام دستگاههای زیربط و به دور از دغدغههای روزمره، این مهم به صورت تكلیفی فرهنگی - تاریخی به اجرا درآید.»
و یك سال گذشت....
منبع : ایسنا
مطالب مرتبط :
در باره علی حاتمی که ایرانی ترین بود