تبیان، دستیار زندگی
بادام و گردو سلامت قلب را تضمین می كنند: میوه هایی كه پوست سخت دارند مانند بادام ، گردو ، فندق و … بیشتر به عنوان تنقلات در برنامه غذایی مردم مصرف می شوند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تنقلات سودمند

بادام و گردو سلامت قلب را تضمین می كنند:

میوه هایی كه پوست سخت دارند مانند بادام ، گردو ، فندق و …  بیشتر به عنوان تنقلات در برنامه غذایی مردم مصرف می شوند.

مغزها

این میوه ها ویتامین های فراوانی دارند و از این رو غالباً در برنامه غذایی گنجانده می شوند. از گذشته های دور ، جنگل های استرالیا ، در سواحل رودخانه می سی سی پی و سواحل دریای مدیترانه ، این میوه ها به عنوان یك منبع غذایی مهم و اصلی در برنامه غذایی مردم این مناطق محسوب می شده است. مدتی قبل از كاشت و برداشت محصولات كشاورزی ، این میوه ها جمع آوری ،انبار و برای سرخ كردن و پختن مصرف می شوند. این میوه ها در فصولی از سال در صورت كمبود مواد و منابع غذایی ، مصرف می گردند .

در زمان فراعنه مصر ، این میوه ها سمبل زیبایی و حیات بودند و چون از آنها روغن تهیه می شد  و در پزشكی هم به كار می رفت، آنها را  مورد احترام و تحت حمایت خداوند می دانستند.

در قرن های گذشته برای تأمین غذای برده های آفریقایی در سفرهای دریایی به امریكا ، از بادام زمینی استفاده می كردند. از این میوه قرن ها پیش به عنوان غذای افراد فقیر و برده ها در شهرهای جنوب امریكا همچنین غذای خوك و طیور استفاده می شد.

در اوایل قرن نوزدهم ، بعد از این كه مردم شروع به فروش این میوه ها در نمایش سیرك ها كردند ، خاصیت معجزه آسای آنها مشخص شد. با وجود این كه از قرن های پیش این میوه ها به عنوان یك منبع غذایی گرانبها شناخته می شد، اما باز هم خواص درمانی و موارد پزشكی آنها ناشناخته بود. این میوه ها با داشتن متوسط 600  كیلو كالری انرژی فقط در 100 گرم ، تقریباً برابر است با مقداری كه دانشمندان علوم مواد غذایی به عنوان مقدار انرژی برای هر وعده غذایی اصلی مردم سفارش می كنند ، مقدار چربی در این میوه ها 80 درصد است و درباره این كه آنها محرك اغلب حساسیت ها و آلرژی ها هستند ، سكوت شده است.

بررسی های  جدید نشان می دهد كه این میوه ها  برای سلامتی مفید هستند. گرچه كسانی كه از حساسیت  و آلرژی  رنج می برند مجبورند از آنها اجتناب كنند ، با این حال برای افرادی كه چنین مشكلی را ندارند لازم است تا در برنامه غذایی شان به طور مرتب و منظم این میوه ها را مصرف كنند.

در بررسی هایی كه صورت گرفته ، مشخص شده اگر كسی بیشتر از 4 بار در هفته 5/22  گرم بادام ، فندق و گردو …  را در برنامه غذایی اش بگنجاند ، خطر ابتلا به بیماری های گردش خون و قلب تا حدود 35 درصد كاهش می یابد.

ظاهراً مصرف مرتب و منظم این میوه ها ، مقدار كلسترول خون " كه عامل اصلی تصلب شرائین و انفاركتوس است " را پایین می آورد. در بررسی های صورت گرفته در ژاپن ، مشخص شد، كسانی كه به حد زیادی گردوی امریكایی مصرف می كردند و مقدار كالری غذایشان تا 25 درصد از حد معمول بالاتر رفته بود ، وزن بدنشان ثابت مانده و حتی مقدار چربی خونشان تا 10 درصد پایین آمده بود. گردوهای امریكا از گونه گردوهای معمولی است كه در شمال امریكا رشد می كنند و طعم شیرین دارند. علی رغم مقدار كالری بالای این میوه ها ،آنها سلامتی قلب را تضمین می كنند . طبق گفته "اوتو برمه " از دانشگاه توبیگن ، این موضوع وجود اسیدهای چرب اشباع نشده زیاد در این میوه ها را توجیه می كند. اسیدهای چرب اشباع نشده جریان خون را منظم می كنند و مقدار كلسترول را پایین می آورند و از فرآیندی كه باعث صدمه به رگ های خونی شود ، جلوگیری می كنند . طبق گفته "اوتو برمه"، مقدار اسیدهای چرب اشباع نشده در گردوی امریكایی ، بادام و فندق بالاست و بر خلاف این میوه ها ، شاه بلوط با داشتن حداقل اسیدهای چرب ، مفیدتر و سودمندتر است.

ماده مهم دیگری كه در این میوه ها وجود دارد " Arginin"است ، اسید آمینه ای كه نه تنها حالت  انعطاف پذیر ی رگ های خونی را حفظ می كند ، بلكه مانع صدمه رسیدن به پلاكت ها . گلبول های خون می شود و بدین وسیله از بروز مشكلات خونی ممانعت به عمل می آید. البته این نكته را هم متذكر شد كه این میوه ها دارای مواد غیر ضروری و زائدی هستند كه اثر كاهش دهندگی كلسترول را تحت الشعاع قرار می دهند. این میوه ها مقدار قابل توجهی ویتامین های B دارند.  100 گرم بادام زمینی ، نیمی از نیاز روزانه بدن به ویتامینB9 (اسید فولیک) و بیش از نیاز روزانه بدن به ویتامین B3 را تأمین می كنند. هر دو گروه از این ویتامین ها محافظ رگ های خونی می باشند و برای متابولیسم و سوخت و ساز بدن لازم و ضروری هستند. علاوه بر این ، ویتامین B9 ازناهنجاری های دوران جنینی جلوگیری می كند.

دلایل فوق الذكر كافی است تا این میوه ها  را در برنامه غذایی روزانه مان بگنجانیم. البته این میوه ها می توانند مشكل ساز هم باشند ، چون اغلب آنها قربانی كپك ها و قارچ های سمی ای می شوند كه ماده ای سرطان زا موسوم به "Aflatoxin " را ترشح می كنند. بعضی از این كپك ها و قارچ ها پیش از جمع آوری محصول ( اما در حقیقت به هنگام انبار كردن ) ایجاد می شوند. مصرف كنندگان برای اجتناب از این مسئله می توانند از خرید فر آورده های تولیدی كارخانه ها اجتناب كنند و این میوه ها را با پوست تهیه نمایند، چرا كه پوست محافظ این میوه ها ، از ایجاد قارچ و كپك های سمی جلوگیری می كنند.

*مطالب مرتبط:

آجیل و خشکبار برای سلامتی بدن مفیدند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.