تبیان، دستیار زندگی
اثر امام مجاهد و علامه فرزانه ، شیخ محمد جواد بلاغى نجفى است كه در سال 1282 متولد و در سال 1352 درگذشت . وى سراسر زندگى ارزشمندش را در دفاع از اصول اسلام گذراند و با قلم و قدم خویش از حریم اسلام دفاع كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی با تفاسیر

قرآن

تفسیری ارزشمند از فرزانه ای اندیشمند

تفسیر بلاغى (آلاء الرحمان )، اثر امام مجاهد و علامه فرزانه، شیخ محمد جواد بلاغى نجفى است كه در سال 1282 متولد و در سال 1352 درگذشت. وى سراسر زندگى ارزشمندش را در دفاع از اصول اسلام گذراند و با قلم و قدم خویش از حریم اسلام دفاع كرد.(801 ) تاءلیفات او در دفاع از حریم اسلام شهره است؛ از جمله در كتاب سه جلدى (الرحلة المدرسیه ) كوشیده است شبهات مسیحان (علیه السلام ) را پاسخ گوید. اثر دیگر وى (الهدى الى دین المصطفى ) در دو جلد بزرگ است كه در آن به دفاع از قرآن و كرامت آن برخاسته است.

وى علاوه بر اینها كتابهاى دیگرى دارد كه در آنها نیز به مهمترین مسائل اسلامى اهتمام ورزیده است.

این تفسیر از بهترین تاءلیفات اوست؛ زیرا آخرین آنهاست؛ بنابراین دقیقترین و استوارترین آنها نیز به شمار مى رود؛ ولى متاءسفانه پیك مرگ به وى مهلت نداد كه آن را به پایان برساند و هنگامى كه به تفسیر این آیه رسید : « والذین آمنوا و عملوا الصالحات سندخلهم جنات تجرى من تحتها الانهار خالدین فیها اءبدا لهم فیها اءزواج مطهرة و ندخلهم ضلا ضلیلا»،

(802) به جوار رحمت ایزدى شتافت. تا همان گونه كه در این آیه وعده داده شده، پاداش خویش را - از پروردگار عالم - دریافت كند؛ زیرا (الكریم اذا وعد وفى ).

شیخ بزرگوار، علامه بلاغى علاوه بر زبان عربى، با زبانهاى عبرى ، انگلیسى و فارسى بخوبى آشنا بود و این آشنایى، وى را در مراجعه به مهمترین منابع تحقیق درباره ادیان گذشته و شناخت اصول مبانى آنها كمك كرد؛ چنانكه تاءلیفات وى در این زمینه (ادیان كهن ) اساسى محكم و پایه اى استوار دارد.

علامه بلاغی

مقصود و هدف وى در تفسیر، بیان حقایق كلام خداوند و اظهار رسالت و پیام قرآن، با اسلوبى سهل و متین و سبكى میان ایجاز و اطناب و نیز احاطه بر جمیع جوانب كلام خداست؛ چنانكه مجالى براى شبهات معاندان و شك و تردیدهاى مخالفان نمى گذارد. وى علاوه بر این با توجه به ادب و بیان والا و شناختى كه نسبت به مبانى فقه و فلسفه و كلام و تاریخ و مخصوصا تاریخ ادیان و سنتهاى امتهاى گذشته داشت، توانست بسیارى از مشكلات تفسیر را حل كند؛ به همین جهت، روش وى در تفسیر، صبغه ادبى و كلامى برجسته اى دارد كه نظیر آن كمتر یافت مى شود. خدایش ‍ رحمت كند.

پی نوشت ها:

1- او در نهضت استقلال طلبانه خونین مردم عراق علیه انگلیس در سال 1920 م شركت كرد.

802- "و كسانى را كه ایمان آوردند و كارهاى شایسته انجام دادند در باغهایى داخل مى كنیم كه از زیر درختان آنها نهرها روان است و آنان تا ابد در آن جاویدانند و براى آنان در آنجا همسرانى پاكیزه است و ما آنان را در سایه اى پایدار وارد مى كنیم ". نساء 4: 57.

ولى ذهبى به این مفسر عالیقدر اهانت نموده است؛ كه نشاندهنده تباهى درونى وى است. وى بى پروا مى گوید: تفسیر بلاغى با این آیه ختم مى شود: ان الذین كفروا بآیاتنا سوف نصلیهم نارا... نساء 4: 56. ر.ك : التفسیر و المفسرون ، ج 2، ص 44.

شاید دست سرنوشت بلاى خود را بر او (ذهبى ) نازل كرد؛ زیرا در سال 1977 م به بدترین وضعى به قتل رسید و نتیجه گستاخى خود به بندگان صالحى از قبیل بلاغى - كه تمام زندگیش در دفاع از حریم اسلام گذشت - را دید. به هر حال بلاغى به خاطر خدا كار كرد و مصداق این آیه قرآن بود كه مى فرماید: فاصدع بما تومر و اءعرض عن المشركین انا كفیناك المستهزئین؛ ترجمه: پس آنچه را بدان ماموری آشکار کن و از مشرکان روی برمتاب؛ که ما(شر) ریشخندکنندگان را از تو برطرف خواهیم کرد(حجر؛ 95-94)

منبع:

معرفت، محمد هادی، تفسیر و مفسران، ج2، 304-303