تبیان، دستیار زندگی
بزرگ جهان این هفته : منچستر یونایتد انگلیس باشگاه : منچستر یونایتدmanchester united رئیس باشگاه : پیتر كنیون استادیوم : اولدترافورد سایت رسمی باشگاه :www.manutd.com پیراهن : قرمز و آبی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی باشگاه های بزرگ جهان

این هفته : منچستر یونایتد انگلیس

باشگاه : منچستر یونایتدmanchester united

رئیس باشگاه : پیتر كنیون

استادیوم : اولدترافورد

سایت رسمی باشگاه :www.manutd.com

پیراهن : قرمز و آبی

سرمربی: الكس فرگوسن

بدون تردید منچستر را باید یكی از شهرهای بزرگ و مطرح در زمینه امكانات ورزشی در جهان قلمداد كرد. این شهر با داشتن موقعیت عالی تجاری واستادیومی زیبا، چون اولدترافورد كه در سراسر انگلستان مطرح است، تا به حال میزبانی موفقی را انجام داده كه آخرین بار آن بازی فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال (2002-2003) بین تیمهای یوونتوس و میلان بود. اما استادیوم اولدترافورد كه هم اكنون 68000 نفر گنجایش دارد عاملی بوده تا شهر منچستر همیشه در زمینه فوتبال و امكانات زبانزد خاص و عام باشد.

با این حال نباید توفیق منچستر را از لحاظ فوتبال تنها به این استادیوم اختصاص داد و باید عواملی چون باشگاههای حرفه ای كه بالغ بر8 تیم است را به آن اضافه كرد.البته موفقیت این شهرتجاری تنها به خاطر فوتبال نیست، بلكه باید عواملی دیگرچون انقلاب صنعتی كه برای اولین باردراین شهر روی داد و از منچستر شهری مدرن( كاتن پولیس) ساخت را در آن سهیم كرد. از لحاظ منابع تفریحی و ورزشی ، منچستر بعد از دوران تجدد تقریبا به شهری كامل بدل شده است. در حال حاضر ( قرن 21) با كاملتر شدن این مجموعه و اضافه شدن مراكز تفریحی كه در سراسر این شهر وجود دارد خود را از لحاظ توریستی بودن زبانزد خاص و عام كرده است.

اكنون این شهر بیش از 43000 صندلی در تئاترها و 56 موزه و گالری دارد كه در نوع خود بی نظیر است .  به لحاظ تاریخی نیزاین شهر با وجود بناهای دوران ملكه ویكتوریا مطرح بوده و عاملی را بوجود آورده تا همگان از آن بعنوان یك شهر درجه اول یاد كنند.

جاذبه ها

تاریخ منچستر از رومن ها شروع و تا قطب اقتصادی كنونی كه بر صنعت پنبه اتكا دارد ادامه می یابد. اما علاوه بر تاریخی بودن ، اماكن بسیار زیبایی كه در این شهر و به خصوص كسفیلد هویتیج در قسمت جنوب دینزگیت وجود دارد در نوع خود جالب توجه است.

در آنجا شاهد خرابه هایی از دژهایی كه در مركز آبراه ها قرار دارند خواهید بود كه واقعاً قابل ستایش است. اما علاوه بر این منطقه اگر كمی از كسفیلد دور شویم به موزه علوم و صنعت كه جاذبه ای بسیار زیبا به شهر داده و شامل به تصویر كشیدن تاریخ چاپ، الكتریسیته و صنعت نساجی در دوره های مختلف است بر می خوریم كه در نوع خود بی نظیر است. از جمله آثاری كه درآنجا قابل اشاره است بدون تردید آثار نقاشی بزرگ ال اس لاوری است كه چشمها را به خود خیره می كند. علاوه بر این جذابیتها هتل شهر منچستر نیز كه اثر به جا مانده از دوران ملكه ویكتوریا محسوب می شود بنایی جالب است . این بنای زیبای دوران نئوگوتیك توسط آلفرد واترهاوس بنا شد و ساخت آن تا سال 1877 ادامه یافت و سبب شد تا صنعت شهر و مردم سختكوش بار دیگر توانمندی ها و لیاقت خود را در اروپا و حتی جهان به اوج برسانند.

مشخصات یونایتدها

اما شهرمنچستراز لحاظ تیمهای باشگاهی نیز در سطح جهان مطرح است. با وجود باشگاه بزرگ منچستر یونایتد این روزها همه ، این شهر را می شناسند. پایه باشگاه در سال 1878 و با نام نیوتاون هلثLYR متعلق به كاركنان راه آهن به طور رسمی بنا شد . در ابتدا این تیم با بازیكنانی كه بیشترعضو شركت راه آهن بودند وارد میادین مسابقات شد و با كار و تلاش فراوان تیم در سال 1892 به لیگ انگلیس ملحق شود. بعد از چند سال حضور در لیگ در سال 1902 این تیم شكست شد . با وجود این آنها ناامید نشدند و با تلاش فراوان توانستند بر مشكلات فائق آیند و امروز به یكی از تیمهای ثروتمند و معروف جهان بدل شوند. آنها بعد از آن زمان تا سال 1945 با افت و خیز زیادی مواجه بودند تا اینكه در آن سال با آمدن مربی فهیمی چون "سرمت بازبی " و تحولات مثبت او به یكی از تیمهای خوب در لیگ مبدل گردیدند و وضعیت نسبتاً مناسبی پیدا كرد.

اما اگر بخواهیم به این پرسش كه چگونه یونایتد به صورت تیم فعلی درآمدند؟ پاسخ دهیم باید این نكته را باور داشته باشیم كه تیم فعلی آنها حاصل تلاش 25 سال كار سخت مربیان بود. با این وجود آنها بعد از سال 1945 شروع به پیشرفت عجیبی كردند و حتی حادثه غم انگیز سال 1958 كه درآن بیشتر شاگردان مربی موفق آنها- بازبی – بر اثر سانحه هوایی كشته شدند هیچ تاثیری در آن روند ایجاد نكرد وعاملی را به وجود آورد تا بازبی با بازماندگان آن سانحه تیم خود را از نو بسازد و عامل قهرمانی غرور انگیزاین تیم در مسابقات جام قهرمان اروپا در فصل 68-1967 محسوب شود. این افتخاری بود كه بازبی بعنوان اولین انگلیسی موفق به انجام آن شد . اما این پایان كارمنچستری ها نبود. آنها بار دیگر توانستند این افتخار را در زمان سرآلكس فرگوسن در سال 1999 و در یك فینال سخت و بیاد ماندنی و تقریباً غیرممكن تكرار كنند وتیمشان را صاحب سومین افتخار اروپایی كنند. در آن زمان منچستر توانست در وقتهای تلف شده نیمه دوم و در شرایطی كه هیچ امیدی به پیروزی نداشت، دو گل زیبا را به ثمر رساند كه در نوع خود بی نظیر بود.

اما آنها با این كار علاوه بر اینكه موفق شدند خود را به یك افتخار بزرگ برسانند برای فرگوسن با تجربه نیز ارزش و اعتبار تازه ای خریدند و او توانست به شهرتی هم سطح مربی موفق و اسطوره ای گذشته تیم دست یابد.

معرفی استادیوم

درحال حاضراستادیوم اولدترافورد كه معمولا میزبان بازی های بزرگ بوده با گنجایش68000 نفریكی از بزرگترین استادیوم های اروپا به شمار می آید. این مجموعه به حدی زیبا و با امكانات عالی است كه سربابی چارلتون به آن لقب تئاتر رویاها را داده .

اما جایگاه تماشاگران در این استادیوم كه در قسمت شمالی واقع شده بزرگترین سقف بی ستون را در سراسر اروپا از آن خود كرده است.

علاوه بر این جایگاه محلهای زیبایی چون موزه یونایتد، رستوران رد كافی ، اتاق ویژه جام ها و قسمت اداری در این قسمت واقع شده و شكل بسیار مناسبی به آن داده است. اما قسمت جنوبی این استادیوم نیز بسیار توسعه یافته و چشمها را بخود خیره می كند. در قسمت شرقی فروشگاه بسیار بزرگی واقع شده و در قسمت غربی نیز كه بیشتر به استرتفورداند معروف است درسالهای اخیر تغییرات وسیعی داده شده و با ردیف هایی اضافه شده كه آن را بسیارممتاز كرده است.

ازجمله آثاری كه در این قسمت دیده می شود. بدون تردید مجسمه دنیس لا اسطوره تیم منچستر یونایتد است كه ابهت خاصی به این استادیوم داده است.

من یوها 15 بار موفق به قهرمانی در لیگ برتر شده اند كه این از ركورد لیورپول كه 18 بار قهرمان شده اند 3 مرتبه كمتر است. منچستریها در سالهای 1908، 1911، 1952، 1956، 1957، 1965، 1967، 1993، 1994، 1996، 1997، 1999، 2000، 2001 و 2003 به مقام قهرمانی لیگ برتر باشگاههای انگلیس دست یافته اند.

افتخارات منچستر با حضور سرمست باسبی در گذشته و سرآلكس فرگوسن در حال حاضر به دست آمده است.

یكی از حوادث ناگواری كه برای تیم منچستر رخ داد ، درگذشت نه بازیكن این تیم در سانحه سقوط هواپیما بود كه اسكلت اصلی تیم منچستر را متلاشی ساخت ، ولی سرمست باسبی تیم را مجدداً احیا نمود.

منچستریها در جام حذفی باشگاههای انگلیس هم یكی از پرافتخارترین تیمها به شمار می آیند به طوریكه ده عنوان قهرمانی این مسابقات را در كارنامه خود دارند.

سرخ پوشان منچستر در سالهای 1909، 1948، 1963، 1977، 1983، 1985، 1990، 1994، 1996، 1999 جام قهرمانی مسابقات حذفی را به كلكسیون افتخارات خویش اضافه نموده اند.

شیاطین سرخ فوتبال، در مسابقات اروپایی هم از تیمهای مدعی به شمار می آیند.

قرمز پوشان در سالهای 1999، 1968 جام باشگاههای اروپا را فتح كردند و در سال 1991 به جام برندگان جام اروپا و جام برتر اروپا دست یافتند .

از جمله اسطوره های این تیم می توان به بابی چارلتون، جرج بست ، پیتراشمایكل، برایان رابسون، دیوید بكهام  و اریك كانتونا و در رأس همه آنان سرمست باسبی و سرآلكس فرگوسن اشاره نمود.

اینك رهبری تیم را سر آلكس فرگوسن اسكاتلندی بر عهده دارد كه نزدیك به 15 سال در این سمت مشغول به كار است و منچستر را به یكی از بهترین تیمهای جهان فوتبال مبدل ساخته و همواره با استفاده از بازیكنان جوان كه از تیمهای پایه ای باشگاه انتخاب و به كار گرفته است، قهرمانیهای زیادی را برای منچستر به ارمغان آورده است و خود را در زمره بهترین مربیان جهان قرار داده است.