تبیان، دستیار زندگی
به گزارش خبرگزاری رسا، مركز تحقیقات كامپیوتری علوم اسلامی نرم‌افزار درختواره فقه را شامل ده جلد از كتاب‌های فقهی قدما تولید و عرضه كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فقه

توليد نرم‌افزار درختواره فقه

مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي قم، نرم‌افزار درختواره فقه را توليد کرد.

به گزارش  خبرگزاري رسا، مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي نرم‌افزار درختواره فقه را شامل ده جلد از كتاب‌هاي فقهي قدما توليد و عرضه كرد.

حجت‌الاسلام سيد جواد ابن‌الرضا، مجري طرح درختواره فقه، با بيان اين‌كه كار تحقيقاتي و فني اين طرح حدود پنج سال و نيم طول كشيده است، گفت: هم ‌اكنون با پايان فاز اول طرح، نرم‌افزار درختواره فقه در مرحله انتشار است و به زودي به جامعه پژوهشگران و طلاب حوزه‌هاي علميه عرضه مي‌شود.

وي ساختار اصلي درختواره را برگرفته از كتاب شرايع الاسلام، به خاطر عنايت فقهاي شيعه به اين كتاب دانست و كتاب‌هاي مورد استفاده در اين نرم‌افزار را فقه‌الرضا‌(ع) منسوب به امام رضا‌(ع)، جمل العلم و العمل، المقنعة، الاشراف و الكافي، تأليف شيخ مفيد(ره)،‌ الانتصار و الناصريات نوشته شريف مرتضي و المقنع و الهداية بالخبر، تأليف شيخ صدوق(ره) اعلام كرد.

مجري طرح درختواره فقه در ادامه درباره ويژگي‌هاي اين نرم‌افزار اظهار داشت: دسته‌بندي دقيق و منطقي علم فقه، همراه با نمايش ابواب كامل فقه (58 باب) به صورت درختي و با قابليت مقايسه بين دو باب و نيز امكان جست‌وجو در سه محيط مستقل پژوهشي از جمله امكانات پيشرفته اين برنامه به شمار مي‌آيد.

وي نمايش درختواره فقه به سه صورت ترتيب ابواب فقهي، ترتيب الفبايي و ترتيب موضوعي (در پنج موضوع) و امكان جست‌وجوي ساده و تركيبي در متن و فهرست كتاب‌ها را نيز از ديگر امكانات اين نرم‌افزار عنوان كرد.

حجت‌الاسلام ابن‌الرضا در ادامه به امكان بهر‌ه‌گيري از شش اصطلاح ‌نامه معتبر فقهي همچون المصطلحات الفقهية و القاموس الفقهي و هفت لغتنامه از جمله كتاب العين، لسان العرب و مجمع البحرين در نرم‌افزار درختواره فقه اشاره كرد و افزود: تغييري در ساختار لغت‌نامه‌ها صورت نگرفته، اما تهيه مدخل براي دست‌يابي به اصطلاحات فقهي و اصولي، از قابليت‌هاي جديد اين برنامه است.

وي از پايان يافتن مرحله تحقيقات فاز دو درختواره فقه، كه شامل نسخه فعلي و بيست جلد كتاب‌هاي فقهي شيخ طوسي است، خبر داد و اظهار اميدواري كرد نسخه جديد اين نرم افزار در نيمه سال 87 توليد و به علاقه‌مندان عرضه شود.

مجري طرح درختواره فقه همچنين با اشاره به نتايج خوب طرح درختواره، گفت: مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي قصد دارد در توليدات ديگر خود نيز از همين شيوه بهره بگيرد.

وي در پايان با بيان اين‌كه درختواره فقه براي نخستين بار در جهان و به ابتكار پژوهشگران مركز ارائه مي‌شود، معمار اصلي آن را حجت ‌الاسلام بركتين معرفي كرد و از وي و همه دست‌اندركاران آن تقدير كرد.

گفتني است، اين نرم افزار تا پايان هفته جاري در اختيار علاقه مندان و محققان قرار مي گيرد