تبیان، دستیار زندگی
هویت‌سنجی دفاع مقدس، دستمزدسنجی بازیگران، ژانر جدید، گرفتن زهر تهاجم فرهنگی و پیشنهاد ازدواج تصویری از حاشیه‌های پررنگ فرهنگ و هنر هفته گذشته بودند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولد یک ژانر جدید در سینمای ایران

ژانر

هویت‌سنجی دفاع مقدس، دستمزدسنجی بازیگران، ژانر جدید، گرفتن زهر تهاجم فرهنگی و پیشنهاد ازدواج تصویری از حاشیه‌های پررنگ فرهنگ و هنر هفته گذشته بودند.

در ادامه اظهار نظرهای متفاوت درباره جشنواره فیلم دفاع مقدس در حاشیه جشنواره فجر، محمدرضا شرف‌الدین مدیر عامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس دست به مقایسه‌ای جالب زده که شنیدن آن جالب است. صحبت از نخستین جشنواره بین‌المللی خلیج فارس است که با محوریت فیلم‌های تولید شده در این منطقه آوریل 2008 (فروردین 87) در دبی برگزار می‌شود و سینمای ایران در برنامه‌های این جشنواره جایی ندارد.

شرف‌الدین گفته است: "در حالی که کشورهای عربی با برپایی جشنواره جعلی خلیج در جستجوی هویت‌سازی هستند، ما جشنواره سینمایی با هویت دفاع مقدس را تضعیف می کنیم!" هر چند نادیده گرفتن سینمای ایران در جشنواره خلیج فارس سؤال‌انگیز است، ولی قیاس این وضعیت با شیوه جدید برگزاری جشنواره فیلم دفاع مقدس هم به همان اندازه عجیب است. درست است که انجمن سینمای دفاع مقدس متولی بخشی از سینما ماست، ولی آیا نشست خبری جشنواره تازه‌ تأسیس "جم" جای طرح این موضوع است؟ اصلا قرار است جشنواره‌های متعدد و نو ظهور به سینمای ما هویت بدهند یا فیلم‌های ساخته شده در این سینما؟

* شرف‌الدین هفته گذشته حرف‌های دیگری هم زده است. او در مقام یک تهیه‌کننده معتقد است بازیگران سینمای ایران اکثراً دستمزد بالا می‌گیرند و فیلم‌ها نیز برگشت سرمایه را به خوبی انجام نمی‌دهند. برای همین باید بتوانیم هزینه‌های تولید را در درازمدت کنترل کنیم.

سؤالی که در این میان به خصوص در نقل قول از یک تهیه‌کننده سینما مطرح می‌شود این است که در درجه اول بالا بودن دستمزد بازیگران با توجه به کدام معیار سنجیده شده است؟ وقتی آمار و عددی اعلام نشده استفاده از قید اکثراً به شدت محافظه‌کارانه به نظر نمی‌آید؟ یک مفر برای دلجویی از بازیگران گله‌مند که می‌توانند جزو این اکثراً نباشند و در اقلیت این ابهام جای بگیرند!

شاید بهتر بود این تهیه‌کننده سینما به جای انتقادهای تند و تیز فرامرزی از جشنواره خلیج فارس، در انتقادهای درون مرزی خود هم کمی مراعات را کنار بگذارد و حداقل مستند صحبت کند. و الا یک غیرکارشناس از دنیای خارج از سینما هم می‌تواند در چنین خلأای اظهار نظری کند.

* هفته گذشته مسعود ده نمکی در جلسه نمایش مستند "با مسعود ده نمکی در کن" ساخته سیف الله صمدیان و "پشت صحنه اخراجی‌ها" حضور پیدا کرد و گفت: "به جشنواره کن رفتم تا ببینم چگونه جایی است که بسیاری از سینمادوستان و سینماگران سعی می‌کنند به این جشنواره برسند. به آنجا رفتم تا هیچ وقت افق دیدم به چنین جشن‌ها و جشنواره‌هایی محدود نشود و همانگونه در مستند صمدیان هم حرف‌هایم را بسیار صریح زدم."

* قدرت‌الله صلح میرزایی کارگردان فیلم "هدف اصلی" که فیلم هایی مانند "دختری در قفس"، "علف‌های هرز" و ... را در کارنامه دارد، درباره فیلم جدید خود حرف‌هایی زده که سرآغاز حضور یک ژانر تازه تأسیس در آشفته بازار ژانرهای سینمای ایران است. او می‌گوید: "این فیلم به عنوان یک فیلم ارزشی ساخته شده که نگاهی نیز به ژانر معناگرا دارد. در شرایط فعلی سینمای ایران متاسفانه فیلم‌های معناگرا کمتر مخاطب دارند."

وی می‌افزاید: "این فیلم ساختاری غنی، فیلمبرداری خوب و داستان جذاب دارد. سوژه فیلم تکراری نیست و به گونه‌ای ژانر رزمی را در سینما که سال‌ها فراموش شده احیاء می‌کند. البته این فیلم در کنار تلفیق ژانر معناگرا و رزمی درونمایه طنز نیز دارد. سعی کردم به نوعی مخاطب را با این گونه سینما آشتی دهم." ورود ژانر ارزشی رزمی معناگرا طنز را در کنار همه تلاش‌های این فیلمساز برای آشتی مخاطب با سینما خوشامد می‌گوییم!

* مهرداد رئیسی، رئیس انجمن گویندگان جوان، درباره دوبله انیمیشن "شرک 3" به راهکارهای جالبی اشاره کرده و گفته است: "این انیمیشن با 14 دقیقه سانسور پوششی که کار بسیار مشکلی است دوبله و روی تک تک فریم‌ها در این 14 دقیقه کار شده تا فیلم قابل نمایش شود. برای بسیاری از لغات خارجی معادل‌سازی کرده و حتی از ضرب‌المثل ایرانی بهره جسته‌ایم. با حذف دیالوگ‌های ناپسند توانسته‌ایم زهر تهاجم فرهنگی اثر را بگیریم!"

معنی کردن اصطلاحات فنی و تخصصی این مدیر دوبلاژ همچون سانسور پوششی، گرفتن زهر تهاجم فرهنگی و ... را به خواننده مطلب واگذار و در انتها از دوبله انیمیشنی که فقط 14 دقیقه از آن حذف شده و سرشار از لغات معادل‌سازی و ضرب‌المثل‌های ایرانی است، تقدیر می‌کنیم!

* صدا و سیما در پخش اخبار جذاب و حاشیه‌ساز همواره رکورددار است. هفته گذشته گزارش خبری ساعت 20:30 تلویزیون درباره خودروهای دولتی که مقابل یک مجلس شبانه عروسی پارک شده بودند، به شدت مورد انتقاد قرار گرفت و عده‌ای آن را ورود به حریم خصوصی تعبیر و به صدا و سیما اعتراض کردند. البته برخی هم این موقعیت‌سنجی را مورد تمجید قرار دادند.

یکی از شبکه های رادیویی صبح امروز در بخش خبرهای کوتاه خود خبری جالب خواند که تضاد فضای آن با لحن گوینده طنزی جالب به وجود آورد. خبر مربوط به درخواست ازدواج یک خواننده زن فرانسوی از نیکلا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه بود. این درخواست ازدواج به صورت یک نوار تصویری ضبط و پخش شده و این خواننده سارکوزی را که چندی است از همسرش جدا شده به ازدواج با خود تشویق کرده است.

جمله جالبی که شنیدن آن از زبان گوینده رادیو خالی از لطف نبود این بود که: "این خواننده زن عنوان کرده که (من می‌توانم همسر کاملی برای تو باشم)." قضاوت درباره اهمیت پخش این خبر را در اخبار صبحگاهی یک شبکه رادیویی به مخاطب واگذار می‌کنیم!

منبع : خبرگزاری مهر