تبیان، دستیار زندگی
وقتى شما مدت زیادى روى كتاب خم مى‏شوید و در حالى كه سر به زیر افكنده‏اید و مطالب مذكور را مطالعه مى‏كنید، آرام آرام با یك مشكل بهداشتى رو به رو مى‏شوید. شما یكى از مهم‏ترین اصول بهداشتى مطالعه را نادیده گرفته‏اید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سر به زیر نباشید

كلیدهاى بهداشتى یادگیرى (1)

سر به زیر نباشید

صبحانه فراموش نشود

آیا شما معمولاً صبحانه مى‏خورید؟ اگر به هوش و توانایى ذهنى و قدرت یادگیرى و ادراك خود اهمیت مى‏دهید، در هر شرایطى از خوردن یك صبحانه ی كامل صرف نظر نكنید. صبحانه براى كسانى كه به كار فكرى مشغولند، یكى از اصول اجتناب‏ناپذیر تندرستى و كارآیى است. سؤال اصلى ما این است: شما صبحانه چه مى‏خورید؟ آیا مى‏دانید آن چه به عنوان اولین غذاى روز تناول مى‏فرمایید، ارزشى بسیار بالاتر از سایر غذاها دارد؟ صبحانه باید چند خصوصیت عالى داشته باشد. این خصوصیات عبارتند از:

سبك و زود هضم باشد تا براى هضم و جذب خود در بدن ایجاد زحمت ننماید و موجب صرف انرژى در دستگاه گوارش نشود.

سرشار از مواد انرژى زا باشد تا ساعت‏ها بى غذایى بدن را پس از خواب شبانه جبران نماید و انرژى لازم و مورد نیاز سیستم‏هاى مختلف بدن را در اختیار آنها قرار دهد.

به سرعت و آسانى در اختیار سلول‏ها خصوصاً سلول‏هاى مغزى قرار گیرد تا توانایى‏هاى فكرى و ذهنى سریعاً به كار افتند و به اوج خود برسند.

طبق نظریه ی محققین غذاشناسى ، بهترین صبحانه خوراكى‏هایى هستند كه از كروبوهیدارت‏هاى طبیعى تشكیل شده باشند. در میان این گروه غذایى چند خوراكى بارز و برجسته وجود دارد كه ارزش صبحانه ی ما را مى‏افزایند و عبارتند از: كشمش، عسل و خرما

فقط به یاد داشته باشید كه قند و شكر سفید كه در نان‏هاى شیرین و بیسكویت‏ها و كیك‏ها به كار مى‏روند ، نه تنها خواص فوق را ندارند ، بلكه بعد از چند ساعت ، اثر كاملاً معكوس بر جاى گذارده و از ذخایر بدن خواهند كاست. قند و شكر تصفیه شده ، ارزشمندترین اجزاى غذایى خود را از دست مى‏دهند و در گروه كربوهیدرات‏هاى زیان بار جاى مى‏گیرند.

سر به زیر نباشید

وقتى شما مدت زیادى روى كتاب خم مى‏شوید و در حالى كه سر به زیر افكنده‏اید و مطالب مذكور را مطالعه مى‏كنید، آرام آرام با یك مشكل بهداشتى رو به رو مى‏شوید. شما یكى از مهم‏ترین اصول بهداشتى مطالعه را نادیده گرفته‏اید. یكى از اصول اساسى مطالعه، رسیدن مقدار كافى خون به مغز است. وقتى به مغز شما خون كافى نمى‏رسد، توانایى یادگیرى شما كاهش مى‏یابد؛ یعنى سلول‏هایى كه مسئول ضبط و نگه دارى اطلاعات وارد شده هستند، غذا و اكسیژن كافى ندارند تا مسئولیت خود را به درستى انجام دهند و سلول‏هاى مغز شما با سرعت روخوانى شما هماهنگى ندارند؛ یعنى شما بدون هیچ دلیلى، كارآیى خود را كاهش داده‏اید و آن وقت هر چه بیشتر مى‏خوانید، كمتر یاد مى‏گیرید .

وقتى كه سر از ناحیه مفصل میان جمجمه و ستون فقرات زاویه ی حاده پیدا مى‏كند و عضلات ناحیه ی جلوى گردن به یكدیگر فشرده مى‏شوند، مهم‏ترین عروق ناحیه ی گردن یعنى عروق (كاروتید) تحت فشار قرار مى‏گیرند و به راحتى نمى‏توانند عمل خون رسانى و انتقال اكسیژن و گلوكز به مغز را انجام دهند و همه آن چه بر شمردیم، یك به یك اتفاق خواهد افتاد.

اگر شما به چند نكته ی بسیار آسان و كوچك زیر دقت كنید ، به این عارضه گرفتار نمى‏شوید؛

ارتفاع میز و صندلى خود را به گونه‏اى تنظیم كنید كه براى خواندن كتاب نیازى به خم كردن سر نباشد. ارتفاع بلند صندلى و كوتاهى میز، معمولاً علت اصلى این حادثه ناگوار است.

در حالت نشسته و بدون میز و صندلى، از قرار دادن كتاب روى پاها و خم كردن سر بر روى آن خود دارى كنید. در حالت نشسته روى زمین، بهترین وضعیت براى مطالعه آن ست كه كتاب را در دستان خود بگیرید و آن را تا ارتفاع مناسبى بالا بیاورید.

وقتى كتاب مختصرى پایین‏تر از سرشماست، سعى كنید بیشتر نگاه خود را به سمت كتاب پایین بیاورید؛ نه سر خود را.

در حین مطالعه هر چند دقیقه یك بار سر خود را كاملاً راست نگه دارید و چند لحظه در این حالت نگه دارید. از این فرصت مى‏توانید براى مرور مطالبى كه مطالعه نموده‏اید، استفاده كنید و بدانید كه آنها را در ذهن خود حك مى‏كنید؛ چون در بهترین فرصت، آنها را به ذهن خود وارد مى‏سازید و آن لحظه ورود خون تازه به سلول‏هاى مغزى است.

حمام كنید و درس بخوانید

شما در هفته چند بار حمام مى‏كنید؟ اگر تا كنون نمى‏دانستید ، بدانید كه تعداد دفعات حمام و میزان پاكیزگى بدن با توانایى‏هاى ذهنى و فراگیرى شما رابطه ی شناخته شده‏اى دارد.

اگر مى‏خواهید میزان فراگیرى و قدرت یادگیرى خود را افزایش دهید ، هر روز صبح پس از برخاستن از خواب و پیش از آغاز فعالیت‏هاى فكرى و جسمى خود ، حمام كنید و حداقل در صورت نامساعد بودن شرایط، یك روز در میان این كار را انجام دهید.

وقتى كه پوست ما نتواند هواى تازه را از طریق منافذ بى شمار خود به درون بكشد ، احتمال كسالت عمومى بر سراسر وجود ما سایه مى‏افكند و به دنبال همین كسالت است كه بى حوصله مى‏شویم و قدرت تمركز خود را از دست مى‏دهیم و توانایى یادگیرى ما ناخودآگاه كاهش مى‏یابد و به عبارتى آمادگى روحى براى یادگیرى نداریم و این، به خاطر انسداد منافذ پوست است كه با حمام كردن این منافذ باز مى‏شوند. از طرفى در علم انرژى درمانى نیز اعتقاد بر این است كه ما از طریق نقاطى در سطح بدن خود ، انرژى‏هاى مختلف كائنات را دریافت مى‏كنیم و اگر هر یك از این مناطق خاص پوستى دچار گرفتگى یا انسداد شوند ، مسیر جریان انرژى دچار اختلال گشته، تعادل انرژی در بدن ما بر هم مى‏خورد. طبق تحقیقات، یكى از علل بسته شدن سطوح انرژى ، تجمع مواد غیر قابل نفوذ مانند چربى‏ها و كثافات در این نقاط است و به همین دلیل است كه حمام مداوم و منظم پس به دلایل متنوعى ما براى تمركز حواس و احساس نشاط براى فراگیرى و بروز هوش و استعدادهاى نهفته ی خود، نیازمند تعادل جسمى و روحى و گریز از كسالت و بى حوصلگى و احساس اعتماد به نفس و سلامتى به واسطه ی پاكیزگى و آراستگى ظاهرى خود هستیم و این اهداف ، به میزان چشم‏گیرى با حمام كردن روزانه به دست خواهند آمد.

نویسنده : دکتر مژده پور حسینی - به نقل از نشریه ی پرسمان

مقالات مرتبط :

اینگونه درس بخوانید                         

بذار دنیا جلوت کم بیاره                      

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.