تبیان، دستیار زندگی
در یك مرحله دیگر دعا وسیله‌ها نیست، مقدمه نیست كه تو را به چیزی برساند، بلكه ‏خودش عمل است، خودش ‍ مقصد است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دعا سه جور است

آنچه گذشت

آنها كه هستى و زندگى‌شان را در رفتنها دیده‌اند و ماندن را گندیدن و پوسیدن،‎ ‎اینها در ‏‏این جریان، در این حركت، در این رفتن، با مانعها و درگیرى‌هایى روبرو‎ ‎مى‌شوند؛ مانعها و ‏‏درگیرى‌هایى كه همه جا خانه گرفته‌اند، در درون آنها، در خانه‎ ‎آنها، در محل و شهر و ‏‏جامعه و در تمام جبهه‌ها‎. ‎

این درگیرى‌هاى مستمر، ناچار بحران‌ها، التهابها، اضطراب‌ها و زلزله‌هایى، به‎ ‎وجود ‏‏مى‌آورند و روح‌ها هرچند به قدرت كوه‌ها باشند، با چنین زلزله‌هایى همراه‎ ‎خواهند شد.‏

و در این حركت و در این درگیرى‌هاى وسیع و در كنار تحول‌ها و تغیرهاى مستمر،‎ ‎آنها كه ‏‏در كنار متغیرها لرزیده‌اند و زیر و رو شده‌اند، ناچار به ثابت و حق؛ به‎ ‎الله نزدیك مى‏‌شوند و ‏‏اوست كه آنها را به ثبات مى‏‌رساند و به آنها امن را‎ ‎مى‏‌بخشد، كه : "ان المتقین فى ‏مقام ‏امین و یثبت الله الذین آمنو بالقول الثابت".‏

سرچشمه اصلى این قطره‌هاى امن و امان دو چیز است : یكى قرآن و دیگر پیوند و‎ ‎دعا.‏

این دو چشمه براى آنهایى معنى دارد كه تشنه هستند و عطش راه، آنها را سوزانده‎ ‎‏است. كسانى كه به نیازهاى عظیم در هنگام درگیرى نرسیده‌اند به چنین عوامل ثباتى‎ ‎‏هم نیازمند نیستند.‏

محراب

دعا

‏... دعا سه گونه است:‏

‏1. وسیله‌ای هنگام شكستن وسیله‌ها و كلیدی پس از به كار افتادن كلیدهای دیگر.

آنها كه از تمام وسیله ها و امكاناتشان استفاده كرده‌اند و در راه مانده‌اند،‌اینها كه به ‏وسیله سازی معتقد شده‌اند و به نظام آفرینی پیوند خورده‌اند،‌اینها در یأسشان امید ‏هست همان طور كه در امیدشان یأسها و تنهایی‌ها یار می‌سازند و امیدها می‌آفرینند.

اینها بر همین اساس، به آنچه امید ندارند امیدوارترند. چون امیدها و بتها. (1) قطعا ‏شكسته می‌شوند، اما آنچه بدان امیدی نیست، شاید باری بیاورد.

و ‌این است كه می‌گوید: "كن لما لا ترجوا رجی"، به آنچه امید نداری امیدوارتر باش، "فان ‏موسی جاء مقتبسا و رجع نبیا" چون موسی به امید آتش آمد و به آتش نرسید، اما پیامبر ‏بازگشت. (2)‏

‏2. وسیله‌ای همراه وسیله‌ها. ‏آنها كه از آن تجربه‌ها و عبرتها برخوردارند. آنها كه عقم و عجز و نازایی وسیله‌ها را ‏دیده‌اند، دیگر حتی همراه تمام وسیله‌ها نمی‌گویند كه رسیدیم و بدون وسیله نمی‌گویند ‏كه ماندیم. و ‌این كه دعا وسیله‌ای حتی در هنگام وجود وسیله هاست و امید حتی ‏همراه امیدها.‏

‏3. در یك مرحله دیگر دعا وسیله‌ها نیست، مقدمه نیست كه تو را به چیزی برساند، بلكه ‏خودش عمل است، خودش ‍ مقصد است.(3) آنها كه بخواهند ‏نشان بدهند كه غنی و سمیع و مجیبی هم هست. ‌اینها با دعا فقط می‌خواهند از ‌این ‏ربط و پیوند و از‌ این وجود ربطی و وابسته نشانی بدهند و می‌خواهند كه غنا و قرب و ‏سمع. اجابت او را یك جا امضاء بنمایند.‏

‏ برای نمونه، دعای ابو حمزه، كه دعایی است از امام سجاد (ع).

راستی ‌این دعا درس است، برای آنهایی كه به جز از خویشتن درس نمی‌گیرند و جز با ‏زبان خود اصلاح نمی‌شوند و جز از خویش از كسی نمی‌پذیرند.

آنها كه دیوارهای غرور و كبر و حساسیت و بدبینی، وجودشان را فرا گرفته و از بیرون به ‏آنها راهی نیست. ‌اینها می‌توانند با دعا و با زبان خویش به خود بیاموزند.

با ‌این دید، دعا درسی است كه باید آن را آموخت و سپس همراه نیازها و در لحظه های ‏بحرانی با جمله‌هایی از آن، زندگی كرد، همان طور كه قران را دو نوع قرائت می‌كردیم.

و اگر ‌این چنین دیدی در ما پدید آمد، كه از دعا درس بگیریم، آن هم در لحظه‌هایی كه اسیر ‏دیوارهای كبر و غرور هستیم و یا در لحظه‌هایی كه در جایگاه بلندی از پستها و مقامها ‏نشسته‌ایم كه صدای پایینیها به ما نمی‌رسد، همچون زمینهای بلندی كه جز از باران آب ‏نمی‌گیرند و قله‌هایی كه جز با ابرها دوست نمی‌شوند، اگر با چنین موضعی به دعا رو ‏بیاوریم، ناچاریم كه پیش از بررسی نمونه‌ها، با زمینه‌هایی آشنا شویم و از روشهایی ‏گفت و گو كنیم كه امكان بهره برداری بیشتر فراهم شود.‌این روشها در روایات وارد ‏شده‌اند و به اشاره از آن همه سخنی می‌آوریم.‏

‏_____________________‏

‏1- و عزتى و جلالى و ارتفاعى على عرشى لاقطعن امل كل امل سواى . كافى ، ج 2، ‏ص 66 ح 7.

‏2- كافى ، ج 5 ص 83 ح 2.

‏3- كافى ، ج 2 ص 446 تا ص 468 باب فضل الدعا و الحث علیه .

با تصرف از كتاب: بشنو از نى؛ على صفایى حائرى

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.