تبیان، دستیار زندگی
یك دانش‌آموخته دكترای دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی سه نرم‌افزار شبیه‌سازی طراحی كرده است كه قابلیت ردگیری ماهواره، كنترل وضعیت ماهواره و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شبیه‌سازهای ردگیری و كنترل وضعیت ماهواره در كشور طراحی شد

شبیه‌سازهای ردگیری و كنترل وضعیت ماهواره در كشور طراحی شد

یك دانش‌آموخته دكترای دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی سه نرم‌افزار شبیه‌سازی طراحی كرده است كه قابلیت ردگیری ماهواره، كنترل وضعیت ماهواره و مدل‌سازی آنتن ایستگاه زمینی را دارد.

دكتر "مهرزاد نصیریان" مجری این طرح با اشاره به نقش مهم ماهواره‌ها در توسعه صنعتی كشورها افزود، امروزه ارتباط صحیح با ماهواره‌ها، بطور مستقیم وابسته به جهت‌گیری صحیح ماهواره و ردگیری دقیق از ایستگاه زمینی است.

وی كه دانش‌آموخته دكترای برق در گرایش كنترل است هدف از اجرای این پروژه را ارایه راهكار و تولید دانش فنی برای حل بعضی معضلات فضایی كشور اعلام كرد.

به گفته وی اساسی‌ترین امر برای كارهای فضایی دستیابی به دانش فنی كنترل و تعیین وضعیت ماهواره با توجه به نوع ساختار موقعیت حركتی ماهواره در مدار با حضور اختلالات محیطی و قرارگیری محورهای حركتی آنتنی ایستگاه بطور صحیح در ردگیری ماهواره است.

به اعتقاد این محقق، امروزه نرم‌افزارهایی كه بطور كامل دارای این قابلیتها باشند محدود و گاهی اوقات دارای قیمتهای بالایی هستند و چون اصل و دانش آنها در اختیار ما نیست بسیاری از طرحهایی كه طراح در ذهن دارد با آنها قابل اجرا نیست. از این رو حركت در تولید چنین نرم‌افزارهایی ضروری و در دراز مدت موجب استقلال در این عرصه از علم خواهد شد.

نصیریان گفت در جهت‌گیری صحیح ماهواره انتخاب ساختار، اجزای ماهواره، نوع كنترل وضعیت، تعیین وضعیت ماهواره نقش به سزایی دارند.

وی در رساله دكترای خود آورده است نرم‌افزار شبیه‌ساز كنترل وضعیتی را طراحی كرده كه قادر است با توجه به نوع كنترل‌كننده به كار رفته و نوع تعیین وضعیت ماهواره و نحوه تركیب آنها با هم و همچنین با توجه به نوع مدار مأموریت و اغتشاشات فضایی مربوطه، علاوه بر تعیین وضعیت ماهواره در مدار، نمایش انیمیشنی از حركت ماهواره در فضا با قابلیت تعیین منطقه دید بر روی زمین ارایه دهد.

وی در رساله خود، نرم‌افزاری را با نامKNTUSAT ارایه كرده است. این نرم‌افزار شبیه‌ساز ویژه ایستگاه زمینی، با توانمندی تولید زوایای ارتفاع و سمت آنتن ایستگاه زمینی با سرعتها و مشتقات مربوطه به منظور ردگیری هر نوع ماهواره مشخص است.

نرم‌افزار مذكور دارای قابلیت نمایش انیمیشنی حركت ماهواره بر روی صفحه گسترده زمین و فضای سه بعدی است.

از ویژگیهای این نرم‌افزار می‌توان به تعیین منطقه دید ماهواره از زمین و تعیین منطقه دید ایستگاه زمینی از ماهواره اشاره كرد.

www.irna.ir