تبیان، دستیار زندگی
سینمایی « بلوبری» سرشار از گرفتاری و آشفتگی است؛ اما این آشفتگی‌ها نه تنها مخاطب را سردرگم و اذیت نمی‌كند، بلكه برایش لذت بخش است. فیلم اقتباسی از مجموعه‌های مصور محبوب با همین نام است كه توسط دو تن از نویسندگان فرانسوی نوشته شده بود ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیلمی سرشار از گرفتاری‌های زیبا

به انگیزه‌ی پخش «‌بلوبری»

‌بلوبری

سینمایی « بلوبری» سرشار از گرفتاری و آشفتگی است؛ اما این آشفتگی‌ها نه تنها مخاطب را سردرگم و اذیت نمی‌كند، بلكه برایش لذت بخش است. فیلم اقتباسی از مجموعه‌های مصور محبوب با همین نام است كه توسط دو تن از نویسندگان فرانسوی نوشته شده بود.

«بلوبری» (blue berry) محصول سال 2004 سه كشور فرانسه، مكزیك و آمریكاست كه در مدت دو ساعت و چهار دقیقه به شیوه‌ی رنگی ساخته شده است.

در سینمایی «بلوبری» كه توسط جان كونن كارگردانی شده است به چهار زبان اسپانیایی، فرانسه، آلمانی و انگلیسی صحبت می‌شود و فیلم با صدای دالبی دیجیتال ساخته شده است.

**درباره فیلم

سینمایی «بلوبری» در زمره‌ی آثار حادثه‌ای قرار می‌گیرد كه در ژانر وسترن ساخته شده‌اند. فیلم با شعار «وقتی فرشته‌یی شیطان را می‌بوسد... »‌در سینماها اكران شد و درجه R را به دلیل استفاه از برخی صحنه‌های غیر اخلاقی، خشن و استفاده از مشروبات الكلی به خود اختصاص داد.

فیلمنامه‌« بلوبری» رامت الكساند رو جرارد براچ به نگارش درآورده‌اند و داستان آن درباره جوانی به نام مایك است كه پس از درگیری در دنیای غرب وحشی و طی كردن مسافت طولانی، در آستانه‌ی مرگ به قبیله‌ای از قبایل سرخپوستان پناه می‌برد و در آن جا درمان می‌شود.

داستان فیلم در سال‌های 1870 در غرب وحشی آمریكا روی می‌دهد و بلوبری بیش از آن كه فیلمی متعلق به ژانر معناگرا باشد به ژانر وسترن تعلق دارد.

بلوبری در سال 2004 و در كشورهای اسپانیا و مكزیك فیلمبرداری شد و منطقه آلمریا در آندلوس اسپانیا به عنوان مهمترین لوكشین این فیلم مطرح بود. منطقه‌یی كه فیلم‌های وسترن چون‌«روزی روزگاری» ساخته سرجیولفونه، لوك خوش شانس و ایندینا جونز نیز در این محل فیلمبرداری شده‌اند.

تماشای سینمایی « بلوبری» همانند آثار وسترن جان فورد و سرجیولئونه بر روی پرده بزرگ سینما جذاب‌تر خواهد بود، اما این بدان معنا نیست كه می‌توان « بلوبری» را با این آثار مقایسه كرد ساخته جان كونن با این آثار مطرح تاریخ سینما فاصله بسیار دارد.

**حضور در جشنواره‌های جهانی و اكران در سینماها

تنها حضور سینمایی « بلوبری» در جشنواره‌ای جهانی به سال 2004 بر می‌گردد كه این فیلم در جشنواره فیلم‌های فانتزی سوئد شركت داده شد و جایزه بزرگ بهترین فیلم اروپایی فانتزی را برای جان كونن به ارمغان آورد.

فیلم با بودجه‌ای معادل 37 میلیون یورو ساخته شد و پس از یك نمایش در فرانسه رقمی بیش 603 هزار یورو، را از آن سازندگان خود كرد. سینمایی «بلوبری» برای نخستین بار یازده فوریه 2004 همزمان در بلژیك و فرانسه به روی پرده رفت و چند روز بعد نیز در كشورهایی چون لوكزامبورگ، آمریكا، فنلاند، آلمان، هلند، كره جنوبی و اسپانیا اكران شد.

ساخته جان كونن در سال 2005 و پس از اكران در سینماها از تلویزیون مكزیك برای نخستین بار پخش شد.

سینمایی «‌بلوبری» علاوه بر این نام در فرانسه با عنوان ماجراهای مایك اس . بلوبری نیز شناخته می‌شود.

**درباره‌ی كارگردان

جان كونن: دوم می 1964 در هلند متولد شد. او تاكنون تنها یك جایزه سینمایی را به خود اختصاص داده است كه آن هم به دلیل ساخت همین فیلم «‌بلوبری» بوده است.

جان كونن فیلمسازی را از سال 1989 آغاز كرد و پس از آن هر دو - سه سال یك بار، یك فیلم ساخت.

با این حال او در سال 2004 علاوه بر ساخت « بلوبری» كه هفتمین فیلمش محسوب می‌شود، فیلمی دیگر با عنوان « دنیاهای دیگر» را نیز كارگردانی كرد.

آخرین فیلم جان كونن « هشت» نام دارد كه در مرحله فیلمبرداری است و سال 2008 آماده نمایش می‌شود. جان كونن این فیلم را پس از سینمایی 990 فران (2007) می‌سازد.

**بازیگران فیلم

در سینمایی «‌بلوبری» وینسنت كسل ایفاگر نقش اصلی است.او با بازی زیبای خود در نقش بلوبری بر جذابیت فیلم افزوده است وینستت كسل متولد نوامبر 1962 است ودر فیلم‌های مطرحی چون « 13 یار اوشن»، « قول شرقی»، « آپارتمان» بازی كرده است. او مدتی است كه به صداپیشگی انیمیشن‌های مطرح سینما نیز مشغول است و به جای شخصیت «‌اژدها» در كارتون شرك صحبت كرده است.

در كنار وی بازیگرانی چون ژولیت لوئیس، مایكل مدسن، تمورا مدریسون، ارنست بورگنین و دیجیمون هانسو نیز به ایفای نقش پرداخته‌اند.

منبع : ایسنا