تبیان، دستیار زندگی
رئیس کمیته ضد دوپینگ فدراسیون فوتبال از احتمال دوپینگی بودن یکی از بازیکنان شاغل در لیگ فوتبال ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احتمال دوپینگ بازیکن فوتبال

رئیس کمیته ضد دوپینگ فدراسیون فوتبال از احتمال دوپینگی بودن یکی از بازیکنان شاغل در لیگ فوتبال کشورمان خبر داد.

محمدرضا شریف در گفتگو با مهر با بیان این مطلب افزود: از تاریخ سوم مهرماه که دور جدید کنترل دوپینگ را آغاز کرده ایم بالغ بر 60 آزمایش دوپینگ از بازیکنان تیم ملی، نفراتی که در مسابقات لیگ برتر و جام حذفی حضور یافته اند به عمل آمده است.

وی افزود: طی سالیان اخیر هر هفته در تهران به صورت متمرکز آزمایش دوپینگ از بازیکنان به عمل می آمد و از تیم های شهرستانی به صورت فراخوان دعوت به عمل می آوریم تا بازیکنان خود را برای آزمایش به تهران اعزام کنند. اما در سال جاری ضمن حفظ سیستم فراخوان از تیم ها، گروه هایی را از کمیته ضد دوپینگ فدراسیون فوتبال به شهرستان های مختلف اعزام می کنیم تا از بازیکنان آزمایش به عمل آورند.

رئیس کمیته ضد دوپینگ تغییر در نحوه نمونه گیری از بازیکنان را از آن جهت خواند که تیم های شهرستانی احساس نکنند آزمایش دوپینگ تنها در تهران انجام می شود.

وی در پاسخ به این سوال که از 60 نمونه آزمایش دوپینگ پاسخ چند نمونه به تهران آمده ، گفت: ما برای سرشکن کردن هزینه های انتقال ارسال نمونه های دوپینگ به آزمایشگاه کلن آلمان، کیت ها را جمع آوری کرده و یک جا به این آزمایشگاه ارسال می کنیم.

شریف در ادامه از دریافت جواب 39 آزمایش دوپینگ خبرداد و افزود: از بین این 39 مورد تنها دو نمونه آزمایش مشکل داشته است. آزمایشگاه کلن بعضی از نمونه های آزمایش که نیاز به مطالعه دارد را مشخص می کند که این دو نمونه آزمایش مشمول چنین شرایطی می شوند.

وی افزود: در نمونه یکی از این بازیکنان فوتبال موردی غیر طبیعی مشاهده شده است که نیاز به بررسی بیشتر دارد. باید این بازیکن را به کمیته ضد دوپینگ فراخوانده و توضیحاتش را بشنویم تا بر اساس آن در خصوص تایید ارتکاب وی به استفاده از مواد نیروزا تصمیم گیری کنیم. او باید ادله و مدارک خود را ارائه کند تا حق و حقوقش ضایع نشود.

شریف با اذعان به اینکه کمیته ضد دوپینگ فدراسیون فوتبال تا زمان حصول اطمینان از اینکه بازیکنی مرتکب عمل دوپینگ شده نام وی را اعلام نخواهد کرد، افزود: در یک مورد از این آزمایش ها بررسی های لازم به عمل آمد و مشخص شد ماده ای در آزمایش این بازیکن به طور طبیعی خارج از حد استاندارد بوده است. این مورد را با فدراسیون جهانی فوتبال هم در میان گذاشتیم  که مشخص شد وی مرتکب عمل دوپینگ نشده که با این شرایط از بین دو آزمایش دوپینگ یاد شده یک مورد منتفی است و مورد دیگر همانطور که عنوان کردم نیاز به بررسی بیشتر دارد.

رئیس کمیته ضد دوپینگ فدراسیون فوتبال با تاکید بر اینکه مثبت بودن یک نمونه آزمایش از بین 39 نمونه آمار خوبی برای کمیته ضد دوپینگ فدراسیون فوتبال است، از اعلام نام این بازیکن در آینده ای نزدیک خبر داد.

کبدی کار دوپینگی معرفی شد

هومن صیدی بازیکن کبدی کار کشورمان به علت استفاده از مواد ممنوعه در آستانه محرومیت قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، این بازیکن کرمانشاهی جزو ورزشکاران متخلف است که روز گذشته به همراه محمد دری جانی (رئیس کمیته پزشکی فدراسیون کبدی) در ستاد ملی مبارزه با دوپینگ حاضر شد تا شاید بتواند از اتهامات وارده به خود دفاع کند.

اسفند ماه گذشته نمونه گیری های به عمل آمده از صیدی به دلیل استفاده از ماده نیروزای" ناندرلون" مثبت اعلام شده بود. البته این بازیکن در دفاع از خود اعلام کرد هیچ اطلاعی از اینکه " ناندرلون" در فهرست مواد ممنوعه قرار دارد، نداشته است.

ستاد ملی مبارزه با دوپینگ پس از بررسی های مربوطه رأی نهایی را در خصوص این بازیکن و سایر ورزشکاران دوپینگی که روز گذشته در محل این ستاد حاضر شده بودند اعلام می کند.