تبیان، دستیار زندگی
تیم ملی یكی از تیمهای صعود كرده به مرحله نهایی جام ملتهای اروپا درسال 2004 است. این تیم در سال 1996 قهرمان شد، اما در سال 2000 حتی از مرحله مقدماتی هم نتوانست صعود كند. حالا با مربیگری رودی فولر دراندیشه حضور موفق در یورو20...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آلمان با خوشبینی به پرتغال می رود

تیم ملی یكی از تیمهای صعود كرده به مرحله نهایی جام ملتهای اروپا درسال 2004 است. این تیم در سال 1996 قهرمان شد، اما در سال 2000 حتی از مرحله مقدماتی هم نتوانست صعود كند. حالا با مربیگری رودی فولر دراندیشه حضور موفق در یورو2004 است.

تیم آلمان مانند گذشته ستاره های بزرگ ندارد و شماری از بازیكنان كلیدی اش مصدومند؛ اما فولر امیدوار به بازگشت آنها و اوجگیری جوانان است. مجله ورلد ساكر در شماره دسامبر 2003 به بررسی وضع تیم آلمان پرداخته است.

رودی فولر سرمربی تیم ملی آلمان و شاگردانش خوب می دانند انتظار از آنها در جام ملتهای اروپا بالاست.

تیمی كه عنوان نایب قهرمانی جام جهانی 2002 را كسب كرده، باید در پرتغال 2004 پر توان ظاهر شود، چرا كه در سال 2006 نیز میزبان جام جهانی خواهد بود. آلمان یكی از 4 تیمی بود كه بدون شكست به مرحله نهایی یورو 2004 راه یافت؛ اما بازیهایش چندان متقاعد كننده نبود. این تیم بویژه پس از تساوی خانگی یك- یك مقابل لیتوانی مورد انتقاد قرار گرفت. پس از آن برابر تیم گمنام جزایر فرانتس تنها با 2 گل پیروز شد و آن گاه مقابل ایسلند به تساوی بدون گل رضایت داد.

پس از این تساوی بزرگان فوتبال آلمان برای نخستین بار تاكتیك های رودی فولر را زیر سوال بردند. گونتر نتزر، فرانس بكن باوئر، پل برایتنر و ادو لاتك با حضور در تلویزیون از فولر خواستند چاره ای برای تیم ملی بیندیشد. این اظهار نظرها با خشم شدید رودی فولرروبه رو شد.

او گف: همه این كارشناسان و خبرگان علیه من هستند. نتزر می گوید تیم قدیمی آلمان یك بار بد بازی می كرد، اما 10 بار بازیهایش خوب بود.

رودی فولر حرفهایش را این گونه ادامه داد: قبول می كنم مقابل ایسلند بد بازی كردیم و شانس آوردیم كه نباختیم، اما انتقادها از ما بیش از اندازه است.

پس از آن شرایط تیم آلمان بهبود یافت. این تیم اسكاتلند را با حساب 2 بریك مغلوب كرد و سپس در بازی برگشت مقابل ایسلند با 3 گل پیروز شد و راهش را برای صعود هموار كرد. به این ترتیب موج انتقادها از رودی فولر فروكش كرد.

حالا در آلمان همه یكصدا می گویند تیم ملی برای توفیق باید خیلی سخت كار كند تا داستان تیم در یورو2000 تكرار نشود. در آن دوره از جام ملتهای اروپا تیم آلمان بسیار پر انتقاد ظاهر شد و حتی نتوانست از مرحله مقدماتی گروه خود صعود كند و یك پیروزی نیز به دست نیاورد.

درجام جهانی 2002 كمتر كسی امید به توفیق تیم آلمان داشت. زیرا این تیم پس از یورو 2000 حركتی جدی انجام نداده بود؛ اما در میان تعجب همگان بتدریج خوب شد و توانست به فینال نیز راه یابد.

ضعف در خطوط مختلف

تیم آلمان در مرحله مقدماتی یورو 2004 در گروه خود اول شد، اما اقتدار زیادی نشان نداد. این تیم در خط میانی فاقد طراوت و خلاقیت بود و بازیكنانش در ربودن توپ ضعیف عمل می كردند. خط حمله نیز كوبندگی لازم را نداشت. تعداد پاسهای اشتباه نیز كم نبود. به علاوه بازیكنان درحفظ توپ نیز ضعیف عمل می كردند و كارهای دفاعی تیم هم با كندی انجام می شد.

سیستم 3.5.2 تیم آلمان به انعطاف بیشتری نیاز دارد. بنابر آنچه از ضعفهای تیم آلمان گفته شد، این تیم بتازگی مشكلا ت زیادی داشته است.

برای كشوری چون آلمان كه سابقه ای طولانی در پرورش بازیكنانی با شخصیت قوی دارد، نسل كنونی فوتبال امیدوار كننده نیست. میشاییل بالاك ستاره تیم ملی در خط میانی چندی قبل ادعای كرده بود این تیم فاقد رهبر قوی در زمین است و در عمل نظر او درست از آب درآمد.

تیم ملی جدا از دروازه بان شاخص و با تجربه اش، اولیوركان و میشاییل بالاك، بازیكنان دیگری با شخصیت فوتبالی بالا ندارد.

كریستین ورنز مدافع تیم دور تموند با وجود ارائه بازیهای خوب و محكم هنوز نتوانسته یك رهبر مطمئن در خطر دفاعی باشد.

برند اشنایدر هافبك تیم بایر لوركوزن نیز با وجود شركت در كارهای تهاجمی موفق در تیم ملی، هنوز یك هافبك كامل و تمام عیار نیست. اما بالاك هافبكی برجسته در اروپا به شمار می آید كه هم خلاقیت بالا دارد و هم در تمام كنندگی و گل زنی ماهر است.

البته چشم انداز تیم آلمان چندان نومید كننده به نظر نمی آید. كلوزه اولیور نویل در جام جهانی كارنامه قبولی گرفتند. در حالی كه پیش از آن روی آنها چندان حساب نمی شد. اكنون این 2 بازیكن تلاش می كنند تا بار دیگرآمادگی خود در جام جهانی 2002 را به دست آورند. در حال حاضر نقطه سیا تیم ملی آلمان خط حمله آن است. شاید با بازگشت این 2 مهاجم به اوج، مشكل فولر مرتفع شود. علاوه براین 2 نفر، فولر به 2 مهاجم دیگر هم نظر دارد. یكی كوین كورانی بازیكن جوان اشتوتگارت و دیگری بوبیك چهره شاخص و 31 ساله تیم هرتابرلین است.

برتی فو گتس سرمربی سابق آلمان در اواخر دهه 1990 روی نام بوبیك خط كشید؛ اما سال پیش رودی فولر او را دوباره به تیم ملی فرا خواند. او در بازیهای مقدماتی یورو2004 موفق نشان داد و بویژه در بازی برگشت آلمان مقابل ایسلند، یكی از موثرترین بازیكنان میدان بود. در مرحله مقدماتی 4 گل زد و اعتماد فولر را به خود جلب كرد. حالا سرمربی تیم ملی آلمان نگاه متفاوتی به او دارد.

اما در باره كورانی باید گفت این بازیكن فقط 21 سال سن دارد و در موفقیت های اشتوتگارت سهم زیادی داشته است. او آمادگی جسمانی خوب و قدرت بازی هوایی چشمگیری دارد. به علاوه مهاجمی فرصت طلب و تند و تیز است.

پس از جام جهانی 2002 كورانی تنها چهره تازه موثر تیم آلمان به حساب می آید. البته پارسال و امسال رودی فولر شماری از بازیكنان جوان را به تیم ملی فرا خوانده و آنها را محك زده است. اما هیچكدام به اندازه كورانی موثر نبوده اند. آندریاس هینكل بال راست اشتوتگارت، توبیاس رائو مدافع چپ بایرن مونیخ، فابین ارنست هافبك دفاعی وردربرمن در زمره این بازیكنان هستند كه به نظر می رسد در آینده جای پای محكمی در تیم ملی آلمان پیدا كنند.

رودی فولر برای یورو2004 امید زیادی به بازیكنان جوانش دارد. آنها چند ماه فرصت دارند تا خود را كاملا مهیای خصور در این رقابت های سنگین كنند. البته او منتظر باز گشت چند بازیكن  مصدوم نیز هست كه مدتی طولانی دور از تیم ملی بوده اند. یكی از آنها كریستف متزلدر مدافع تیم دورتموند است كه به دلیل آسیب دیدگی تاندون آشیل مدتی طولانی دور از میدان بوده است.

ینس نووتنی مدافع پوششی تیم لوركوزن نیز امیدوار به بازگشت است. او 2 عمل سنگین لیگامنت را پشت سر گذاشته است.

هامان هافبك تیم لیورپول، تورستن فرینگز بازیكن شاخص دور تموند و كریستین زیگه بازیكن تیم تاتنهام دیگر مصدومانی هستند ك تیم ملی آلمان امیدوار به داشتن آنها برای یورو 2004 است.

تاسف برای غیبت دایسلر

بزرگترین اندوه و تاسف رودی فولر، آسیب دید گی سباستیان دایسلر جوان است. او كه بهترین پدیده فوتبال آلمان در سالهای اخیر است، 2 سال گذشته را با آسیب دیدگی های مكرر زانو در گیر بوده است. تكنیك بالای این هافیك تهاجمی سخت مورد نیاز رودی فولر است و اگر او بتواند خود را به یورو 2004 برساند، تیم آلمان در خط میانی قدرت دو چندانی پیدا خواهد كرد.

كریستین ورنز می گوید: وقتی همه مصدومان به تیم ملی بازگردند، بی تردید تیمی قوی خواهیم داشت.

ما با خوشبینی به پرتغال می رویم. متقاعد شده ام آماده رقابت با دیگر تیمها هستیم. شرایط فشار، ما را در بهترین وضع قرار می دهد. این نظریه ها دریورو 2004 آزمایش خواهد شد.