تبیان، دستیار زندگی
براى اینكه بتوانید برنامه‏هاى زمان بندى شده را به خوبى اجرا كنید ، به ابزارهاى مدیریتى مناسب احتیاج دارید. در زمینه ی برنامه‏ریزى و زمان‏بندى نیز ابزارهاى مختلفى در اختیار دارید كه مى‏توانید از آنها استفاده نمایید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه ریزی ، شرط زندگی امروز

برنامه ریزی ، شرط زندگی امروز

براى اینكه بتوانید برنامه‏هاى زمان بندى شده را به خوبى اجرا كنید ، به ابزارهاى مدیریتى مناسب احتیاج دارید. در زمینه ی برنامه‏ریزى و زمان‏بندى نیز ابزارهاى مختلفى در اختیار دارید كه مى‏توانید از آنها استفاده نمایید.

اگر قبلاً برنامه‏ریزى براى خود انتخاب كرده‏اید و بعد به هر دلیل آن را كنار گذاشته‏اید، احتمالاً مرتكب یكى از اشتباهات زیر شده‏اید:

   1- برنامه‏ ریز مناسبى براى خود انتخاب نكردید. 

    2- به اندازه ی كافى وقت صرف نكردید تا با همه ی ویژگى‏هاى آن آشنا شوید.

یك برنامه‏ریز مناسب، ابزار مهم دست شماست و بنابراین، ضرورت دارد كه از یك برنامه‏ریز مناسب استفاده كنید. براى انتخاب یك برنامه‏ریز مناسب، توجه كنید كه از آن چه انتظارى دارید و بعد سرى به بازار بزنید تا از انواع برنامه‏ریزى‏هاى موجود در بازار مطلع گردید.

منظور این است كه بتوانید جایى همه ی اطلاعات درباره ی فعالیت‏ها، قرارهاى ملاقات و كارهایى را كه باید انجام دهید ، درج نمایید. شما داراى یك زندگى هستید و به یك برنامه‏ریز هم احتیاج دارید. داشتن یك برنامه‏ریز كامپیوترى، یك تقویم و یك كارت جیبى به منظور برنامه‏ریزى روش مناسبى براى زمان‏بندى كارها نیست. باید به یك برنامه‏ریز اكتفا كنید و همه ی اطلاعات لازم را در آن درج نمایید. در حالى كه برنامه‏ریز كامل و صد در صد بى‏عیب و نقص وجود ندارد، شما باید بهترین برنامه‏ریز موجود را براى خود انتخاب نمایید. به نمونه‏هاى زیر توجه كنید:

ـ تقویم دیوارى یا تقویم رومیزی

ـ دفترچه قرار ملاقات‏ها.

ـ برنامه‏هاى كامپیوترى.

ـ برنامه‏ریزى‏هاى الكترونیكى دستى.

براى اینكه از میان اینها دست به انتخاب بزنید، ببیند كدام یك از آنها برایتان مفیدتر است و جزء کدام دسته از گروه های زیر هستید :

دیدارى - بساوشى؛

اشخاصى با این ویژگى، با برنامه‏ریز كاغذى یا مقوایى بهتر كار مى‏كنند. از جمله نشانه‏هاى دیدارى - بساوشى بودن مى‏توان به موارد زیر اشاره كرد:

ـ وقتى با مداد روى كاغذ مى‏نویسید، عبارات به زبان ساده‏تر و روان‏ترى پى در پى از راه مى‏رسند.

ـ وقتى مطلبى را درج مى‏كنید، بهتر آن را به خاطر مى‏سپارید.

ـ دوست دارید در برنامه‏ریز خود به جلو و عقب بروید تا از حوادث موجود مطلع گردید.

ـ دوست دارید بدانید كه مطالب خود را در كجا و كدام صفحه یادداشت كرده‏اید.

ـ شما كارهایى را كه باید بكنید، گروه‏بندى مى‏كنید (اشیایى كه باید خرید، مطالبى را كه باید نوشت و تلفن‏هایى را كه باید زد) اما علاقه‏اى به ردیف كردن، اولویت و ترتیب زمانى ندارید.

ـ دوست دارید سال‏ها بعد دفاترتان را ورق بزنید.

ـ به نظر شما فناورى كامپیوترى ملال‏انگیز و وقت‏گیر است.

خطى - دیجیتال؛

اگر شما شخصى خطى - دیجیتال هستید، احتمالاً با برنامه‏ریز الكترونیكى بهتر كنار مى‏آیید. نشانه هایى كه حكایت از خطى - دیجیتال بودن شما مى‏كنند، عبارتند از:

ـ به هنگام تایپ كردن، احساس جارى بودن دارید.

ـ مایلید به جاى این كه كلمه یا شماره‏اى را در خاطر نگه دارید، در كامپیوتر جست‏وجو نمایید.

ـ مى‏توانید به صفخه ی مانیتور نگاه كنید و حوادث مورد نظر را به ترتیب ملاحظه كنید.

ـ شما به ردیف كردن‏ها، اولویت‏ها و ترتیب زمانى اهمیت مى‏دهید.

ـ كار كردن با دستگاه‏هاى كامپیوترى و الكترونیكی را دوست دارید.

اگر شما دیدارى - بساوشى هستید، دو انتخاب عمده مى‏توانید داشته باشید؛ تقویم دیوارى یا رومیزى و برنامه‏ریزى‏هاى كاغذى، مقوایى و كارتى. اما اینكه كدام را انتخاب مى‏كنید، بستگى به این دارد كه با چه مقدار اطلاعاتى مواجه هستید.

تقویم دیوارى یا رومیزى؛ این تقویم‏ها ابزار مفیدى براى نشان دادن تاریخ و روزهاى هفته هستند و در دو حالت مختلف مى‏توانید از تقویم دیوارى یا رومیزى استفاده كنید.

1-  اگر محل كارتان ثابت است و برنامه ی ساده‏اى دارید، مى‏توانید از یك تقویم براى برنامه‏ریزى زمانى خود استفاده كنید. مى‏توانید قرارهاى ملاقات خود را روى تقویم روى میزتان درج كنید و همه روزه به این تقویم نگاه كنید و روى یك كارت كارهایى را كه در آن روز باید انجام دهید، درج نمایید. قرارهاى ملاقات هم روى همین كارت یادداشت مى‏شوند. اگر زندگى كارى پیچیده‏اى ندارید، استفاده از تقویم براى شما كفایت مى‏كند.

2-  مى‏توانید از تقویم دیوارى براى برقرارى ارتباط استفاده نمایید. تقویم دیوارى در خانواده‏ها كاربرد فراوان دارد و همه ی افراد خانواده مى‏توانند با یك نگاه به تقویم دیوارى، از كارها و وظایف سایر افراد خانواده مطلع شوند.

در زمینه ی برنامه‏ریزى زمان یا مدیریت زمان، تقویم‏هاى دیوارى با دو كمبود مواجه هستند؛ اول این كه براى ثبت فهرست برنامه‏هاى در دست اقدام، مناسب نیستند. براى تهیه برنامه‏ریزى كارها با توجه به زمان باید دقیقاً مشخص سازید كه هر كار را در چه زمانى مى‏خواهید انجام دهید و از سوى دیگر نمى‏توانید تقویم دیوارى را در كیفتان حمل كنید. از این رو هنوز به یك برنامه‏ریز احتیاج دارید و در نتیجه مجبور مى‏شوید كه اطلاعات خود را دو مجموعه متفاوت یادداشت كنید. بنابراین، از میان این دو، یكى را انتخاب كنید كه در اغلب موارد انتخاب، برنامه‏ریز باصرفه‏تر است.

انتخاب‏هاى خطى - دیجیتال

اگر شما از گونه ی خطى - دیجیتال هستید، مى‏توانید دو انتخاب عمده داشته باشید؛ برنامه‏هاى كامپیوترى و برنامه‏ریزى‏هاى الكترونیك قابل حمل:

همان طور كه عنوان شد ، اگر بخش اعظمى از ساعات روز را در دفترتان حضور دارید مى‏توانید از نرم‏افزارهاى متعددى استفاده كنید. از آن گذشته اگر شما در یك مجموعه كار مى‏كنید و در شرایط كارى شما لازم است که دیگران هم در جریان كار شما باشند، مى‏توانید از یك نظام شبكه‏اى استفاده نمایید.

اینترنت وسیله دیگرى است كه مى‏توانید برنامه‏هاى متعددى در آن پیدا كنید.

نویسنده : جولى مورگن استرن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.