تبیان، دستیار زندگی
پرنده برای رسیدن به بلندای مقصودش «بال» می‌خواهد و معلم «حال». معلمی می‌تواند مشوق یادگیری باشد که خودش مشتاق یادگیری است. تدریس تلاشی است برای تغییر یافتن و تغییر دادن. معلمی می‌تواند تغییر دهد که خودش بخواهد، بکوشد و بتواند تغییر یابد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معلمی ، هنر است

معلمی ، هنر است

بهترین روش شکوفایی استعدادهای شاگردان، تحریک احساس و عاطفه ی آنهاست. شاگردان چون غنچه‌های گل هستند که ضربه به عواطف و احساسات آنها باعث خشکاندن این غنچه‌ها می‌شود و این گناهی بسیار بزرگ است.

پرنده برای رسیدن به بلندای مقصودش «بال» می‌خواهد و معلم «حال». معلمی می‌تواند مشوق یادگیری باشد که خودش مشتاق یادگیری است. تدریس تلاشی است برای تغییر یافتن و تغییر دادن. معلمی می‌تواند تغییر دهد که خودش بخواهد، بکوشد و بتواند تغییر یابد.

تدریس موثر و فعال، خود معلم و محصلان را شاد و امیدوار می‌کند. آموزگار باید چشم خود را به داشته‌های دانش‌آموز بدوزد نه به نداشته‌ها.

همه به محرک‌ نیاز دارند و تشویق نوعی محرک است. اگر دانش‌آموز درس را خوب بفهمد یعنی از آن درس و کلاس راضی است. در وجود دانش‌آموزان ضعیف خوبی‌ها را بجوییم و تقویت کنیم و مثبت فکر کنیم.

چشم بچه‌ها به رفتار ما و گوش آنها به گفتار ماست. با روش تدریس دیروز نمی‌شود دانش‌آموز امروز و فردا را آموزش داد. برای راه‌یابی به ذهن بچه‌ها ابتدا باید به دل آنها راه پیدا کنیم.

معلم باید به دانش‌آموزان کمک کند تا خود را بهتر بشناسند و برای خود ارزش قائل شوند تا با وجود تجارب منفی گذشته درباره ی خود و توانایی‌هایشان تجدید نظر کنند. به آنها فرصت دهد تا با یادگیری بهتر شاهد رشد و پیشرفت ذاتی شان باشید.

معلم می‌تواند بنا به موقعیت، مطالب و مباحث غیردرسی، علمی، تربیتی، ورزشی و اجتماعی را که در عین حال برای دانش‌آموزان خوشایند بوده و جنبه ی کاربردی داشته باشد، ارائه کند؛ مثل نحوه ی مطالعه کردن و یا برقراری رابطه با دیگران. جهت تدریس دروس علمی قبل از شروع درس مواد لازم را تهیه  و امتحان کنید و لوازم را در جعبه یا سینی بچیند و دانش‌آموزان را در توزیع وسائل و... شرکت دهد. همچنین از مدل و ماکت‌های آموزشی و چارت‌های آموزشی و ارتباط آن با برنامه ی درس استفاده کند.

بهتر است معلم برای تنوع جو کلاس دانش‌آموزان را به ایستادن و یا انجام حرکات کششی و نرمشی دعوت کند. یکی از ابتکارات دیگر، استفاده از آیات و احادیث و طرح مسابقه و سوال است. درشت‌نویسی و یا ریزنویسی مطالب روی تابلو نیز می‌تواند در جلب توجه دانش‌آموزان موثر واقع شود.

اعتماد به نفس و انگیزه ی دانش‌آموزان را تقویت کند. و آنها را تشویق کند که از خود سوالاتی مطرح کنند و همه ی آنها را درگیر و مشغول سازد.

کمک کند  تا توانایی‌هایشان را بشناسند. دانش‌آموزن این ویژگی‌ها را احساس می‌کنند و به آنها پاسخ می‌دهند و در فرآیند تدریس تخصص خود را با تخصص ما ترکیب می‌کنند . هنگامی که احساس راحتی و رضایت داشته باشند و صادقانه مورد احترام و توجه باشند و زمانی که به دیدن قابلیت‌های یادگیری تشویق شوند می‌کوشند تا همه چیز را تجربه کنند.

امام علی علیه‌السلام می‌فرمایند: التجربه فوق‌ العلم: آنچه از علم برتر است تجربه است.

معلم خوب را در تقاطع عشق و عقل جستجو کنید و او می‌کوشد که به دانش‌آموزان یک‌جا هم درس معاد دهد و هم درس معاش.

نویسنده : معصومه حسن‌پور توچاهی - کارشناس علوم تربیتی