تبیان، دستیار زندگی
رئیس اداره ایدز و بیماری های آمیزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، برنامه‌های پیشگیری از بیماری ایدز در كشور را تشریح كرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه‌ وزارت بهداشت برای پیشگیری از ایدز

ایدز

رئیس اداره ایدز و بیماری های آمیزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، برنامه‌های پیشگیری از بیماری ایدز در كشور را تشریح كرد.

دكتر" عباس صداقت" در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه ایدز درمان قطعی ندارد، گفت: به همین دلیل پیشگیری از بروز این بیماری، راحت تر و ارزان تر از درمان آن است.

وی، افزایش سطح دانش و آگاهی جامعه را نخستین برنامه راهبردی وزارت بهداشت معرفی كرد و افزود: در چارچوب این برنامه تلاش می ‌شود تا افراد رفتارهای پرخطر را بشناسند و با راه های پیشگیری و مقابله با آن آشنا شوند.

صداقت گفت: در همین راستا، هم ‌اكنون وزارت بهداشت با رسانه‌های همگانی، به ویژه صدا و سیما برنامه‌هایی را در جهت افزایش آگاهی مردم درباره ایدز اجرا می‌ كند.

وی ساخت سریال، تیزرهای تبلیغاتی،انتشار مقالات و انجام مصاحبه در زمینه خطرات ابتلا به ایدز را از برنامه‌هایی ذكر كرد كه هم اكنون در جهت افزایش آگاهی و دانش مردم درباره این بیماری انجام می ‌شود.

صداقت، بحث سالم‌ سازی خون را نیز از دیگر برنامه‌های پیشگیرانه معرفی كرد و گفت: با توجه به آنكه نخستین مورد ایدز از طریق فرآورده‌های خونی وارد كشور شد، این برنامه از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی افزود: هم اكنون سازمان انتقال خون نظارت دقیق بر سالم‌ سازی فرآورده‌های خونی دارد و پروسه رسیدن این فرآورده‌ها به صورت سالم به بیمار، به شدت كنترل می‌ شود.

شناسایی مبتلایان به ایدز

این مسئول در وزارت بهداشت، شناسایی مبتلایان به ایدز و همكاری آنان با كارشناسان این وزارتخانه را از دیگر برنامه‌های پیشگیرانه ذكر كرد.

صداقت، توضیح داد: به دلیل اینكه افراد مبتلا به ایدز به سختی در دسترس هستند، كارشناسان اداره ایدز از طریق سایت‌های مشخص، دانشگاه های علوم پزشكی و كلینیك‌های بیماری های رفتاری، اقدام به شناسایی این افراد می ‌كنند.

وی گفت: پس از شناسایی این افراد، به آنان درباره خطرات شیوع ایدز و راه های كاهش ابتلا به این بیماری و رفتارهای پُر خطر آموزش داده می‌ شود و از آنان خواسته می ‌شود تا همسانان خود را نسبت به این برنامه‌ها آگاه كنند.

صداقت افزود: وزارت بهداشت همچنین سرنگ یك بار مصرف، سوزن، پنبه، الكل و كاندوم در اختیار این افراد قرار می ‌دهد و كلینیك‌های بیماری‌های رفتاری را كه خدماتشان رایگان است به آنان معرفی می ‌كند.

رئیس اداره ایدز و بیماری های آمیزشی وزارت بهداشت با اظهار اینكه هم اكنون در تمامی استان ها یك مركز مشاوره بیماری های رفتاری وجود دارد،اظهار داشت: مبتلایان به ایدز می ‌توانند به این كلینیك‌ها مراجعه كرده، از خدمات آن بهره‌مند شوند.

وی تأمین داروهای مرتبط با ایدز را از دیگر برنامه‌های پیشگیرانه وزارت بهداشت معرفی كرد و گفت كه از سال 81 تا کنون به تدریج اعتبارات مورد نیاز برای تأمین داروهای مرتبط با ایدز از ? 18به 40 درصد افزایش یافته است.

صداقت افزود كه تمامی داروهای مورد نیاز برای بیماران مبتلا به ایدز، به صورت رایگان در اختیار آنان قرار می ‌گیرد.

این مسئول در وزارت بهداشت با اظهار اینكه مصرف این داروها، حجم ویروس را در بدن كم می ‌كند، گفت: این داروها زمان مرگ بیمار را هم به تأخیر می‌ اندازد.

رئیس اداره ایدز و بیماری های آمیزشی وزارت بهداشت از مدارس به عنوان یكی از محیط های مناسب برای اجرای برنامه‌های پیشگیری از ایدز نام برد و اظهار داشت: امسال با همكاری آموزش و پرورش، بسته‌های آموزشی در زمینه رفتارهای پُر خطر و مهارت‌های زندگی تدارك گردیده كه در قالب 60 برنامه، بین دانش آموزان مقاطع متوسطه توزیع می‌ شود.

وی افزود: وزارت بهداشت به آموزش و پرورش پیشنهاد داده است تا بحث مهارت‌های زندگی را كه آشنایی به بیماری ایدز را در بر می‌ گیرد، در برنامه‌های درسی بگنجاند و از این طریق الگوهای فكری و رفتاری دانش آموزان را به سمت و سوی صحیح هدایت كند.

صداقت، در پایان از تدوین پروتكل ارائه شیرمصنوعی رایگان به مادران مبتلا به ایدز خبر داد و گفت: این پروتكل را دفتر سلامت و جمعیت خانواده وزارت بهداشت تدوین كرده است تا مادارنی كه مبتلا به ایدز هستند، برای شیردهی نوزاد خود از شیر مصنوعی استفاده كنند.

* مطالب مرتبط:

راه های انتقال و تشخیص ایدز

پیشگیری از ایدز با تغذیه صحیح و ...

آزمایش ایدز قبل از ازدواج

آموزش، تنها راه پیشگیری

اپیدمی ایدز

راه‌های انتقال، در هاله‌ای از ابهام و شرم

تاریخچه ظهور ایدز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.