تبیان، دستیار زندگی
امروزه، زنان بیشترین بار مخرب این اپیدمی را (بیماری ایدز) به ‌دوش می ‌کشند. وقتی می ‌دانی که به واسطه خطای خودت گرفتار شرایط دشواری شده‌ای، زندگی سخت می...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایدز و نابرابری‌ها

بیماری ایدز

امروزه، زنان بیشترین بار مخرب این اپیدمی را (بیماری ایدز) به ‌دوش می ‌کشند.

وقتی می ‌دانی که به واسطه خطای خودت گرفتار شرایط دشواری شده‌ای، زندگی سخت می ‌شود، اما وقتی می ‌فهمی که مرگ با کفش‌های دیگری تا پشت در خانه آمده است و تو بی ‌آنکه از او بخواهی دست هایش را از زیر در نشانت دهد، در را باز کرده‌ای، به تمام کفش‌های آشنا بدبین می ‌شوی.

در سال‌های نخست کشف بیماری ایدز، گروه زیادی از محققان و جامعه ‌شناسان گمان می ‌کردند ایدز بیماری‌ای است که عمدتاً مردان را مبتلا می ‌کند و در سال‌های ابتدایی هم، آمارها نشان می ‌داد زنان کمتر تحت ‌تأثیر این بیماری هستند، اما امروزه، زنان بیشترین بار مخرب این اپیدمی را به‌ دوش می‌ کشند.

مثلاً در آفریقا، میزان آلودگی زنان جوان به ‌مراتب بیشتر از مردان جوان است. در سراسر جهان نیز وضع بهتر نیست و حداقل نیمی از افرادی که به ‌تازگی به ایدز مبتلا می‌ شوند زن‌ هستند که در این میان افراد کمتر از 24 سال، نزدیک به دو سوم افراد حامل ویروس را تشکیل می ‌دهند. این در حالی است که از سال 1985 تاکنون، آمار زنان بزرگسال مبتلا به ایدز از 35 درصد کل تعداد مبتلایان به 48 درصد افزایش داشته است، همچنین، 60 درصد از مبتلایان به ایدز 15 تا 24 سال را زنان تشکیل می ‌دهند.

در كشورهای فقیر نابرابری جنسیتی شدیدتر است. در برخی از این كشورها از زنان انتظار می ‌رود بلاشرط، خواسته‌های مردان را برآورده كنند. هنوز دختران جوان بسیاری هستند كه به ازدواج نا خواسته زود هنگام تن می ‌دهند و این موضوع آنها را از دستیابی به آموزش كافی و مورد نیاز باز می‌ دارد. از سوی دیگر، در بسیاری از فرهنگ‌ها داشتن اطلاعات جنسی برای مردان ضروری و برای زنان ناپسند شمرده می ‌شود. اگر به این موارد، اجبار به تن فروشی دخترکان کم سن و سال در شرایط بسیار فقیر اقتصادی را هم اضافه کنیم در می ‌یابیم که زنان، قربانیان خاموش این بیماری اند.

در آسیای جنوبی و جنوب شرقی تعداد زنان آلوده به HIVبه 30 درصد کل موارد رسیده است. مطالعات در کامبوج نشان داده است که 3 درصد مردان شهری و 10 درصد مردان روستایی هم با روسپیان و هم با همسر خود رابطه دارند و این نیز یکی دیگر از مظاهر عدم کنترل زنان بر روابط جنسی شان است كه به بالا رفتن آمارهای ایدز در زنان دامن می‌ زند. به این ترتیب حتی کانون خانواده و ازدواج نیز در بسیاری جوامع، ضامن امنیت و سلامت یک زن نیست.

خشونت علیه زنان نیز یكی از مشكلات جهانی سلامت است که باعث افزایش آسیب پذیری زنان می‌ شود. مثلاً طی چند سال جنگ‌های داخلی كنگو، نزدیك به 40 هزار زن و دختر مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته‌اند و از آغاز جنگ تا كنون موارد خشونت و سوء استفاده‌های جنسی در این كشور رو به افزایش بوده است.

اینها همه از مواردی است که به نابرابری جنسی دامن می ‌زند و آمار زنان مبتلا به ایدز را به رقمی تکان دهنده نزدیک می کند.

صدف کوه کن

منبع : همشهری

* مطالب مرتبط:

ایدز بلای قرن بیستم (قسمت اول)  ، (قسمت دوم)  ، (قسمت سوم)

تغذیه در مبتلایان به ایدز (قسمت اول)  و (قسمت دوم)

پیشگیری از ایدز با تغذیه صحیح و ...

آزمایش ایدز قبل از ازدواج

آموزش، تنها راه پیشگیری

راه‌های انتقال، در هاله‌ای از ابهام و شرم

تاریخچه ظهور ایدز

آدرس مراكز آزمایش ایدز

همه چیز درباره ایدز: علائم، مراحل؛ راه های پیشگیری و ...

برای اولین بار انسانی بر ویروس اچ. آی. وی. فائق آمد!

پرسش از پزشک تبیان

روبان قرمز چطور به نشان ایدز تبدیل شد؟

برخی پرسش ها و پاسخ ها درباره ایدز

ایدز و راه های درمان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.