تبیان، دستیار زندگی
در دو بخش اول و دوم؛ ابتدا به تعاریف کلی و بیان مفاهیم تجارت الکترونیکی و شواهد و دلایلی از رشد روز افزون آن در دنیا پرداختیم؛ سپس وضعیت تجارت الکترونیکی در کشورمان را با بیان مراحل مختلف یک معامله دیجیتال و بررسی امکانات آن مرور کردیم حال دراین قسمت ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تجارت الکترونیکی مؤثر(بخش سوم)

موسسه تبیان

تجارت الکترونیکی و مؤسسه تبیان

در دو بخش اول و دوم؛ ابتدا به تعاریف کلی و بیان مفاهیم تجارت الکترونیکی و شواهد و دلایلی از رشد روز افزون آن در دنیا پرداختیم؛ سپس وضعیت تجارت الکترونیکی در کشورمان را با بیان مراحل مختلف یک معامله دیجیتال و بررسی امکانات آن مرور کردیم حال دراین قسمت به مواضع مؤسسه تبیان و سیاستها و راهکارهای عملی آن در این زمینه می پردازیم.

در ابتدای بحث مدلهای استانداردی که برای تجارت بر روی اینترنت وجود دارد را مرور می کنیم. این مدلها با تنوع طرفین درگیر در یک معامله دیجیتالی تقسیم بندی می شوند. بعنوان نمونه تاجر با مشتری(B2C) ، یا تاجر با تاجر(B2B)؛ مشتری با مشتری(C2C) و یا تاجر با دولت (B2G) . اینها مدلهایی از برقراری ارتباط در تجارت الکترونیکی هستند که نوع فعالیت یک مجموعه فعال E-Commerce (تجارت الکترونیکی) را مشخص می کنند.

مؤسسه تبیان در مجموعه فعالیتهای فرهنگی خود توسعه مفهوم صحیح تجارت الکترونیکی را بعنوان یکی از اهداف در پیش گرفته و در این راستا با حرکتی مشخص مدلهایی از انواع مدلهای بیان شده فوق را پیاده سازی و ارائه می کند.

به عنوان نمونه ارائه نرم افزارهای چند رسانه ای در قالب فروشگاه اینترنتی تبیان به عنوان مدلی از (تاجر- خریدار) یا(B2C) می باشد که محصولات تولیدکنندگان عمده نرم افزار در کشور را بطور مستقیم و با کمترین هزینه به دست خریداران که همان بازدیدکنندگان و کاربران سایت می باشد می رساند. در این مدل مباحثی مانند پیگیری و ارسال سریع؛ سهولت پرداخت و مفاهیمی از دست وجود دارند که به مرور تکمیل شده و یا در حال تکمیل هستند. پذیرندگی کارتهای اعتباری بانک سامان؛ عقد قراردادهای ارسال با شرکت پست و... از این موارد هستند. اگر در خاطر داشته باشید این تکمیل کننده ها معادل مراحل مختلف یک معامله دیجیتال هستند که در بخش دوم مقاله به آن پرداخته شده بود.

تکمیل کننده دیگر این بخش ایجاد تنوع محصولات در این قالب است که مؤسسه تبیان با افزودن سرویسهای اینترنت؛ کتاب و محصولات کمک آموزشی این روال اجرا نموده است. قطعاً تنوع بیشتر محصولات فروشگاه اینترنتی اتفاقی است که تا مدت زمان کوتاهی شما درفروشگاه اینترنتی تبیان خواهید دید.

مدل دیگر تجارت الکترونیکی مشتری با مشتری(C2C) است که بروز آن در تبیان بخشی بنام بازارچه اعضاء تبیان است. در این بازارچه که می توان یکی از اهداف آنرا اشتغال زایی و درآمد آفرینی برای کاربران دانست ، اعضای تبیان می توانند محصولات خود مانند اجناس دست دوم و صنایع دستی را در معرض انتخاب و خرید سایر بازدیدکنندگان قرار دهند. این بخش که حدود 8 ماه از فعالیت آن می گذرد در حال حاضر با اقبال خوب کاربران روبروست و البته در آینده نزدیک تغییراتی در جهت بهبود روال ارتباط خریداران و فروشندگان و نحوه ارائه اطلاعات محصولات ایجاد خواهد شد.

از مدلهای دیگر فعالیت تجارت الکترونیکی در تبیان می توان امکان حضور فعالان عرصه فروش و بازرگانی در کنار فروشگاه تبیان داشت. این مفهوم که با عنوان فروشگاههای جانبی بوجود می آید پیاده سازی مدل (تاجر با تاجر) و (تاجر با مشتری) در کنار هم است .موسسات بازرگانی کوچک و متوسط(SMEs)  که از قضا بیشتر جهشهای اقتصادی روی اینترنت از آن این گروه از بنگاههای اقتصادی است، هدف این فعالیت هستند. مجموعه هایی که بعلت کمبود سرمایه کاهش هزینه تبلیغات و بازاریابی برای آنها بسیار حائز اهمیت است.

با پیاده سازی این بخش ،موسسه تبیان از کلیه عزیزان و مجموعه هایی که تمایل به همکاری در این زمینه دارند؛ در آینده ای نزدیک و با فراخوانی دعوت می نماید.

آنچه در این میان لازم به ذکر است ، پشتیبانی تبیان از تمامی سرویسهای ارائه شده در فروشگاههای جانبی است. امکان ارائه نیازمندیهای کاربران در سایت تبیان و تامین آن از سوی سایر کاربران، امکان سفارش گیری کلیه محصولات روی اینترنت و اعلام در سایت تبیان( خرید غیرمستقیم از روی اینترنت) ،  پذیرش انواع کارتهای اعتباری داخلی و خارجی از دیگر برنامه هایی است که مؤسسه تبیان در آینده نزدیک به آنها خواهد پرداخت.

آنچه در باطن ارائه این فعالیتها برای تبیان اهمیت دارد، تشریح و تبیین این موضوع است که فعالیت در بخش تجارت الکترونیکی عرصه ای برای تلاش و بروز استعدادها است و آنچه در قالب بازاریابیها و بازیهای تبلیغاتی و در پوشش وعده درآمدهای هنگفت مطرح میگردد میتواند تعبیرهای سوء از تجارت الکترونیکی باشد که هیچ سازندگی،تولید و بروزی از قابلیتها در آن نیست.

در این بخش و در این مجموعه مقالات سعی داشتیم اطلاعاتی راجع به فعالیتهای تجاری و بازرگانی روی اینترنت و انواع صحیح فعالیت و در نهایت اهداف مؤسسه تبیان در این زمینه را ارائه نمائیم. امید است با نظرات و راهکارهای خود ما را در فعالیت در زمینه فرهنگ سازی و خدمت رسانی یاری فرمائید.

بخش تجارت الکترونیک Ec@tebyan.net