تبیان، دستیار زندگی
مدیر عامل خانه كتاب دلیل عدم برگزاری اولین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد را ناهماهنگی در جلسات هیأت امنای منصوب شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جایزه ادبی «آل‌احمد» به كما رفت

جلال آل احمد

مدیر عامل خانه كتاب دلیل عدم برگزاری اولین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد را ناهماهنگی در جلسات هیأت امنای منصوب شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست.

«علی شجاعی‌صائین»، مدیرعامل خانه كتاب در گفت‌وگو با فارس، درباره دلایل عدم برگزاری اولین دوره جایزه ادبی «جلال آل‌احمد» گفت: جز دلایل اداری و تنظیمات زمانی دلیل دیگری نداشته است. جلسات هیأت امنا باید به جمع‌بندی می‌رسید كه این امكان فراهم نشد.

وی افزود: در حال مذاكره هستیم و امیدواریم كه به زودی تصویر روشنی را برای این جایزه ترسیم كنیم كه آیا امسال برگزار خواهد شد یا به تعویق خواهد افتاد.

وی درباره این سؤال كه خانه كتاب در برگزاری جوایز دیگری مثل كتاب فصل با گستردگی حوزه آن و تنگی وقت مصمم بود و آن را برگزار كرد ولی چرا جایزه آل‌احمد كه زمزمه برگزاری آن از سه فصل پیش بوده به این بی‌برنامگی دچار شده، گفت: فرقی كه بین جایزه فصل و جایزه آل‌احمد هست، این است كه دبیرخانه جایزه فصل به صورت مستقل در خانه كتاب مستقر است و خودمان می‌توانیم جلسات را برگزار كنیم و داوران‌مان را دعوت به همكاری كنیم.

وی گفت: ولی جایزه آل‌احمد مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و هیأت امنای این جایزه هم از سوی این شورا منصوب می‌شوند.

وی ادامه داد: مقداری ناهماهنگی در برگزاری این جایزه صورت گرفت كه همه‌اش هم دست ما نبوده چرا كه ما زیر نظر هیأت امنا هستیم و اقدامات ما با تصمیم‌گیری آن‌ها منطبق است. به همین خاطر تشكیل جلسات و سیاست‌های این جایزه امسال گره‌ ‌خورد.

مدیر عامل خانه كتاب در پایان در پاسخ به این سوال كه با توجه به پراكندگی تصمیم‌گیری و تعدد مراكز برای برگزاری این جایزه آیا احتمال تصمیم جدیدی برای تمركز دادن به آن هست یا نه، گفت: تعدد تصمیم‌گیری نیست. خانه كتاب مجری است و در این دوره اول تنها مكانیزم تصمیم‌گیری طولانی شده و ما دچار مشكل شده‌ایم و امیدواریم آن را زودتر حل كنیم.

نخستین دوره جایزه ادبی، ملی «جلال آل‌احمد»، قرار بود همزمان با سالروز تولد این نویسنده روز دوم آذرماه 1386 از سوی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و مؤسسه خانه كتاب برگزار ‌شود.

دبیرخانه جایزه «جلال آل‌احمد»، به دنبال مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام كرده بود جایزه ادبی جلال به ارزش 110 سكه بهار آزادی، هر سال، به نفرات برتر 5 حوزه داستان بلند، داستان كوتاه، نقد ادبی، تاریخ‌نگاری و مستندنگاری اهدا خواهد شد.

منبع : خبرگزاری فارس