تبیان، دستیار زندگی
محمدرضا امانی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ با بیان كه خلاء موجود در زمینه خلق شخصیت‌های ماندگار در حوزه انیمیشن شكل می‌گیرد كه دارای ویژگی‌های گرافیكی و هنری برجسته‌ای باشد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

*ضرورت خلق شخصیت‌های ماندگار در انیمیشن ایران*

انیمیشن

محمدرضا امانی:«كلاه قرمزی و پسرخاله» ماندگار شدند كه البته عروسكی‌ بودند

غفلت در الگوسازی انیمیشن تبعات سنگینی دارد

یك كارگردان انیمیشن، جای شخصیت‌های ماندگار در انیمیشن ایران را خالی دانست.

محمدرضا امانی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ با بیان كه خلاء موجود در زمینه خلق شخصیت‌های ماندگار در حوزه انیمیشن شكل می‌گیرد كه دارای ویژگی‌های گرافیكی و هنری برجسته‌ای باشد و در برنامه‌ای كه از داستان محكم و دلنشینی برخوردار است و جا می‌گیرد و هم‌چنین عناصر بصری و گرافیكی سر جای خود قرار داده می‌شوند.

سازنده‌ی انیمیشن «كلاس اولی‌ها» افزود: وقتی كاراكتری شامل ویژگی‌های ذكر شده باشد، قطعاً با مخاطب ارتباط برقرار می‌كند.

امانی تأكید كرد: الگوسازی در حوزه‌ی انیمیشن نه تنها لازم، بلكه غفلت از آن در آینده تبعات سنگینی را برای جامعه خواهد داشت.

این كارگردان انیمیشن با بیان این مطلب كه در بین مسوولان برای جلوگیری و مخالفت با این پدیده عزمی وجود ندارد توضیح داد: ‌در صورت خلاء نیاز به این شخصیت‌ها در بین كودكان و نوجوانان مرتفع نمی‌شود تا آن كه جایش را با شخصیت‌های غربی پر كنند.

وی با اشاره به كاراكترهای برجسته در خارج از ایران اظهار كرد: متاسفانه ما تا به حال كار اساسی در زمینه خلق شخصیت‌های ماندگار انجام ندادیم و ایراد به خود هنرمندان برمی‌گردد و چیزی تا به حال خلق نشده كه بچه‌ها از آن به عنوان چهره ماندگار استفاده و از آن الگوبرداری كنند.

امانی با بیان این كه شاید «كلاه قرمزی و پسرخاله» جزء آخرین كاراكترهایی باشند كه برای بچه‌ها جذاب بوده‌اند گفت: البته دلایل زیادی برای گل كردن چنین كاراكترهایی وجود داشت و در ضمن این كاراكترها در حوزه عروسك‌سازی بوده‌اند و نه انیمیشن.

این كارگردان انیمیشن اغلب كاركترهای محصولات دیزنی و پیكسار را ماندگار عنوان كرد و متذكر شد: وقتی خلاء چنین شخصیت‌هایی در زمینه انیمیشن برای فرزندانمان پر نشود این خلاء توسط كاراكترهای خارجی پر خواهد شد.

وی یك كار خوب انیمیشن را حاصل فیلمنامه (CONCEPT) خوب دانست و افزود: فیلمنامه (CONCEPT ) كلی كار از لحاظ بصری دارای ارزش یكسانی هستند و اگر فیلمنامه از قدرت بالایی برخوردار باشد بی‌شك اجرا و تكنیك ضعیف از ارزش فیلمنامه می‌كاهد.

امانی در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر این كه تا چه اندازه مراكز متولی تولید انیمیشن به فیلمنامه انیمیشن اهمیت می‌دهند اظهار كرد: در مورد مراكز مختلف اطلاع دقیقی ندارم، اما مركز فرهنگی و هنری صبا با تأسیس كارگاه فیلمنامه‌نویسی بنا دارد به این حوزه تخصصی بنگرد.

كارگردان انیمیشن «كلاس اولی‌ها» در پایان تأكید كرد: در تولید انیمیشن به اندازه‌ی فیلمنامه باید به تكنیك و اجرا نیز توجه شود.

منبع : ایسنا