تبیان، دستیار زندگی
ناحیه گزارش سیستم بخشی از نوار وظیفه است كه در انتهای راست آن قرار دارد و حاوی ساعت و چند آیكون كوچك دیگر است . این آیكونها اطلاعاتی را درباره برنامه هایی كه در پس ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استفاده از ناحیه گزارش سیستم

ناحیه گزارش سیستم بخشی از نوار وظیفه است كه در انتهای راست آن قرار دارد و حاوی ساعت و چند آیكون كوچك دیگر است . این آیكونها اطلاعاتی را درباره برنامه هایی كه در پس زمینه كامپیوتر شما در حال اجرا هستند نشان می دهد. بعضی از آیكونها امكان دسترسی به توابع خاصی از آن برنامه ها را فراهم می كنند. برای مثال آیكون بلندگو به شما امكان تنظیم صدای سیستم و تعیین خصوصیات صدا را می دهد.

ناحیه گزارش سیستم را باز كنید

استفاده از ناحیه گزارش سیستم

ناحیه گزارش سیستم بطور خودكار جمع می شود تا فقط ساعت و آیكونهایی كه اخیراً بكار رفته را نشان دهد. برای مشاهده كل ناحیه گزارش سییستم، بر روی دكمه ای كه در سمت چپ ناحیه قرار دارد و روی آن دو فلش به چپ است كلیك كنید. چند ثانیه بعد كه اشاره گر را از ین ناحیه دور كنید، این ناحیه دوباره جمع می شود.

مشاهده تاریخ

استفاده از ناحیه گزارش سیستم

اشاره گر ماوس را برای لحظه ای بر روی ساعت نگه دارید تا كادری باز شود كه تاریخ جاری را نشان می دهد.

تنظیم ساعت

استفاده از ناحیه گزارش سیستم

اگر بر روی ساعت دوبار كلیك كنید، كادرمحاوره ای باز می شود كه می توانید تاریخ و زمان جاری را در آن تنظیم كنید و پارامترهای منطقه زمانی را تعیین كنید.

تنظیم صدا

استفاده از ناحیه گزارش سیستم

بر روی آیكون بلندگو در ناحیه گزارش سیستم كلیك كنید تا كنترل صدا باز شود. كنترل را پایین و بالا ببرید تا صدای سیستم شما كم و زیاد شود. پس از هر تنظیم یك صدای بیپ می شنوید كه بلندای صدا را به شما اطلاع می دهد.

استفاده از آیكونهای دیگر ناحیه گزارش

استفاده از ناحیه گزارش سیستم

متاسفانه آیكونهای برنامه های مختلف روی ناحیه گزارش یكسان رفتار نمی كنند. گاهی اوقات با كلیك راست یا كلیك چپ روی آیكون ، كادر محاوره ای برای تعیین پاراكترها ظاهر می شود( مثل كنترل صد) . گاهی با كلیك راست كردن روی آیكون ، منوی میانبری باز می شود كه حاوی گزینه های آن برنامه است. شما باید هر آیكون را آزمایش كنید یا مستندات برنامه آن را بخوانید.

* توجه *

باز نگه داشتن ناحیه گزارش سیستم

برای آن كه ناحیه گزارش سیستم باز بماند و همواره تمام آیكونهایش را نشان بدهد، روی نوار وظیفه كلیك راست كنید و Properties را انتخاب كنید. در زبانه Taskbar كادر محاوره ای كه باز می شود، گزینه Hide inactive Icons را غیر فعال كنید.( یعنی علامت تیك كنار آن را بردارید.)

غیر فعال كردن آیكونها

بعضی از آیكونهای ناحیه گزارش سیستم را می توانید غیر فعال كنید ، به این طریق كه روی آیكون كلیك راست كنید و فرمان Exit را ( اگر موجود باشد)انتخاب كنید. همچنین ممكن است فرمانی برای تنظیم گزینه ها یا ترجیحات وجود داشته باشد. گاهی در این تنظیمات گزینه ای برای غیر فعال كردن آیكون بطور موقتی وجود دارد. محل دیگری كه احتمالاً متوجه آن شده اید، درون پوشه Startup بر روی منوی Start است. برنامه هایی كه برای اجرای همزمان با ویندوز تعیین شده اند، اغلب آیكونهای آنها بر روی ناحیه گزارش سیستم قرار می گیرند.

بروز رسانی خودكار ساعت

اگر به اینترنت دسترسی دارید و در پشت یك فایروال نیستید، ویندوز XP می تواند ساعت شما را بطور خودكار بروز رسانی كند. بر روی ساعت دوبار كلیك كنید. در كادر محاوره ای كه باز می شود، زبانه Internet Time را انتخاب كنید . گزینه Automatically Synchronize With an Internet Time Server را انتخاب كنید و سپس یكی از سرویس دهنده های موجود را انتخاب كنید.