تبیان، دستیار زندگی
ویندوز این قابلیت را دارد كه تعداد زیادی پنجره برنامه و پنجره پوشه ها را بطور همزمان باز نگه دارد. هر چند وقتی همزمان چند پنجره باز دارید به راحتی می توانید به چند كار بپردازید اما ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرتب كردن پنجره ها بر روی رومیزی

ویندوز این قابلیت را دارد كه تعداد زیادی پنجره برنامه و پنجره پوشه ها را بطور همزمان باز نگه دارد. هر چند وقتی همزمان چند پنجره باز دارید به راحتی می توانید به چند كار بپردازید اما استفاده از چندین پنجره می تواند موجب سر در گمی شود. خوشبختانه ویندوز چند ابزار هوشمند برای كار با پنجره ها و مرتب كردن آنها بر روی رومیزی فراهم می كند.

یك پنجره را تغییر اندازه دهید

مرتب كردن پنجره ها بر روی رومیزی

وقتی اشاره گر ماوس را بر روی لبه خارجی یا گوشه یك پنجره قرار می دهید، اشاره گر به یك فلش دو طرفه تبدیل می شود. وقتی اشاره گر عوض شد، روی لبه پنجره كلیك و آن را به اطراف بكشید تا اندازه آن تغییر كند.

یك پنجره را جابجا كنید

مرتب كردن پنجره ها بر روی رومیزی

با كشیدن نوار عنوان یك پنجره می توانید آن را به محل دیگری منتقل كنید. شما حتی می توانید پنجره را به خارج از لبه های صفحه منتقل كنید.

پنجره ها را روی هم بچینید

مرتب كردن پنجره ها بر روی رومیزی

وقتی تعدادی پنجره باز دارید، می توانید آنها را پشت سر هم و به صف در آورید. به این ترتیب كه روی نوار وظیفه كلیك راست كرده و گزینه Cascade Windows را از منوی میانبر نمایان شده انتخاب كنید.

پنجره ها را عمودی بچینید

مرتب كردن پنجره ها بر روی رومیزی

یكی دیگر از روشهای مرتب سازی چند پنجره بر روی صفحه دسكتاپ ، كاشی كاری رومیزی با آنهاست . به این طریق ویندوز سعی می كند همه آنها را یكجا روی صفحه جا دهد. برای مرتب كردن آنها از چپ به راست بر روی صفحه ، روی نوار وظیفه كلیك راست كنید و گزینه Tile Windows Vertically را انتخاب كنید.

پنجره ها را افقی بچینید

مرتب كردن پنجره ها بر روی رومیزی

همچنین می توانید پنجره ها را بطور افقی بچینید تا ویندوز همه آنها را از بالا به پایین به روی صفحه جا دهد. روی نوار وظیفه كلیك راست كنید و گزینه Windows Horizontally Tile را انتخاب كنید.

اندازه همه پنجره ها را حداقل كنید

مرتب كردن پنجره ها بر روی رومیزی

شما می توانید تمام پنجره های باز روی رومیزی را بطور یكجا حداقل كنید. به این طریق كه روی نوار وظیفه راست كلیك كرده و گزینه Minimize All Windows را انتخاب كنید. همچنین می توانید با فشردن همزمان كلیدهای پنجره ویندوز و كلید D بر روی صفحه كلید تمام برنامه ها را جمع كنید. این روش برای آن كه به سرعت به صفحه دسكتاپ دست پیدا كنید بسیار مناسب است.

* توجه * 

به نمایش گذاشتن رومیزی یا دسكتاپ

راه دیگری نیز برای دسترسی سریع به رومیزی به جای استفاده از فرمان Minimize All Windows وجود دارد و آن استفاده از دكمه Show Desktop در نوار ابزار Quick Lunch است. این دكمه تمام پنجره ها را حداقل می كند، حتی اگر در بعضی از آنها كادر محاوره ای فعال باشد( با انتخاب فرمان Minimize All Windows امكان حداقل كردن این كادرها وحود ندارد) اگر دوباره روی آیكون Show Desktop كلیك كنید، عمل معكوس می شود و تمام پنجره های حداقل شده به وضعیت قبلی شان بر می گردند.