تبیان، دستیار زندگی
دلیل واقعی كار با ویندوز، اجرا كردن برنامه هایی است كه با آنها كارهایتان را انجام می دهد. در ویندوز XP چند راه برای اجرا كردن برنامه وجود دارد. تمام برنامه های شما برای ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اجرا كردن یك برنامه

دلیل واقعی كار با ویندوز، اجرا كردن برنامه هایی است كه با آنها كارهایتان را انجام می دهد. در ویندوز XP چند راه برای اجرا كردن برنامه وجود دارد. تمام برنامه های شما برای دسترسی آسانتر به روی منوی Start قرار داده شده اند. این منو حاوی بعضی برنامه های ساده همراه ویندوز همانند ماشین حساب یا Calculator و یادداشت یا Notepad و برنامه های دیگری است كه خودتان نصب كرده اید.

بر روی دكمه Start كلیك كنید

اجرا كردن یك برنامه

برای باز شدن منوی Start، بر روی دكمه Start كلیك كنید. درست در زیر نامی كه با آن وارد شوید، میانبرهایی را به مرورگر وب و برنامه پست الكترونیكی تان كه بطور پیش فرض Internet Explorer و Outlook Express هستند خواهید یافت. در زیر این میانبرها، میانبرهایی را به برنامه هایی كه اخیراً اجرا كرده اید مشاهده خواهید كرد. در سمت راست منوی Start، میانبرهایی را به پوشه های مهم سیستم و برای دسترسی به Help و دسترسی به امكانات جستجو خواهید یافت.

بر روی دكمه All Programs كلیك كنید

اجرا كردن یك برنامه

اگر برنامه ای كه به دنبال آن می گردید را در منوی Start پیدا نكردید، بر روی دكمه All Programs كلیك كنید تا لیست تمام برنامه هایی كه بر روی كامپیوترتان نصب شده است را مشاهده كنید. بعضی از آنها ممكن است در فولدر یا پوشه های داخل پوشه My Programs آمده باشند. برای باز شدن یك پوشه فرعی كافی است اشاره گر ماوس را بر روی آن ببرید. برنامه هایی كه به تازگی نصب شده اند از بقیه متمایز شده اند. وقتی برنامه مورد نظرتان را پیدا كردید بر روی میانبر آن كلیك كنید تا اجرا شود.

بر روی میانبر های نوار Quick Lunch كلیك كنید

اجرا كردن یك برنامه

بعضی از برنامه هایی كه بر روی ویندوز XP نصب می شوند ، آیكونهای كوچكی بر روی نوار Quick Lunch و در سمت راست منویStart نصب می كنند كه با كلیك بر روی آنها نیز می توانید برنامه مورد نظر خود را اجرا كنید. در صورتی كه قصد اضافه كردن برنامه یا آیكون فایل خاصی را به این بخش داشته باشید می توانید با انجام عمل كشیدن و رها كردن یا Drag&Drop كه در قسمتهای قبل مورد بررسی قرار گرفت استفاده كرده و برنامه های خود را برای دسترسی سریع در این بخش وارد كنید.

اندازه پنجره یك برنامه را حداكثر كنید

اجرا كردن یك برنامه

بر روی دكمه Maximize كلیك كنید تا پنجره برنامه كل صفحه را اشغال كند( البته به جز جایی كه به نوار وظیفه اختصاص یافته است. )

پنجره یك برنامه را به اندازه قبلی برگردانی

اجرا كردن یك برنامه

پس از آن كه اندازه پنجره ای حداكثر شد، دكمه Maximize به دكمه Restore تبدیل می شود. بر روی دكمه Restore كلیك كنید تا پنجره به اندازه قبلی اش برگردد.

اندازه پنجره یك برنامه را حداقل كنید

اجرا كردن یك برنامه

بر روی دكمه Minimize كلیك كنید تا پنجره از روی صفحه دسكتاپ برداشته شود. در این صورت برنامه هنوز كار می كند. شما می توانید بگویید كه برنامه هنوز در حال اجرا است زیرا دكمه آن بر روی نوار وظیفه در پایین صفحه قرار دارد. بر روی دكمه آن در نوار وظیفه كلیك كنید تا پنجره به روی رومیزی برگردد.

پنجره یك برنامه را ببندید

اجرا كردن یك برنامه

بر روی دكمه Close كلیك كنید تا برنامه خاتمه یابد و پنجره آن از روی رومیزی برداشته شود. برنامه كادر محاوره ای را نشان می دهد كه از شما می خواهد پیش از بستن آن، كارهای ذخیره نشده را ذخیره كند. راه دیگر بستن یك برنامه انتخاب فرمان Exit از منوی File است.