تبیان، دستیار زندگی
با استفاده از ماوس می توانید بسیاری از كارهایی كه می توان با صفحه كلید انجام داد را سریعتر انجام داد. با گردش و لغزاندن ماوس به اطراف ، اشاره گر آن بر روی صفحه حر كت ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كار با ماوس

با استفاده از ماوس می توانید بسیاری از كارهایی كه می توان با صفحه كلید انجام داد را سریعتر انجام داد. با گردش و لغزاندن ماوس به اطراف ، اشاره گر آن بر روی صفحه حر كت می كند. اشاره گر معمولاً به شكل فلشی است كه به بالا و سمت چپ اشاره می كند. نوك آن را روی عنصری كه می خواهید انتخاب كنید ببرید. هنگامی كه اشاره گر را به روی نواحی مختلف صفحه می برید، شكل آن عوض می شود. برای مثال شكل میله عمودی نشان می دهد كه می توانید متن وارد كنید. تغییر شكل اشاره گر نشان دهنده وضعیت سیستم نیز هست. ساعت شنی نشان می دهد كه ویندوز مشغول انجام كاری است .ساعت شنی به همراه یك فلش نشان دهنده این است كه ویندوز مشغول كار و پردازش اطلاعات و برنامه در حال اجرایی است، اما شما می توانید در این هنگام كارهای دیگر خودتان را انجام دهید.

اشاره گر را به روی یك شیء ببرید

كار با ماوس

به هر چیزی كه روی صفحه كامپیوتر می بینید ، شیء گفته می شود كه معمولاً یك آیكون است. هر آیكون نشانگر یك برنامه، فایل یا فولدر است. برای قرار دادن اشاره گر روی یك شیء باید ماوس را طوری حركت دهید كه نوك فلش اشاره گر بر روی آن شیء قرار گیرد.

روی یك شیء كلیك كنید

كار با ماوس

با یكبار فشردن دكمه چپ ماوس ( كلیك كردن ) یك شیء انتخاب می شود. وقتی یك شیء را انتخاب می كنید، آیكون و متن آن با پس زمینه آبی تیره متمایز می شود. حالا می توانید عمل دیگری را روی آن شیء انجام دهید. مثلاً آن را حذف كنید.

بر روی یك شیء دوبار كلیك كنید

كار با ماوس

برای دوبار كلیك باید اشاره گر ماوس را به روی یك شیء برده و با دكمه چپ ماوس دوبار سریع و پشت سر هم كلیك كنید. با دوبار كلیك كردن روی اشیاء صفحه دسكتاپ ، آن شیء از طریق برنامه مربوط به خود پردازش شده و اجرا می شود. با دوبار كلیك كردن بر روی یك فولدر آن فولدر باز می شود و با دوبار كلیك كردن بر روی یك برنامه آن برنامه اجرا می شود.

روی یك شیء راست كلیك كنید

كار با ماوس

اگر با دكمه راست ماوس بر روی یك شیء یكبار كلیك كنید، منوی میانبری ظاهر می شود كه اعمال مختلفی كه می توان روی آن شیء انجام داد را نشان می دهد. فرمانی كه با حروف سیاه نشان داده شده، عملی است كه با دوبار كلیك روی شیء نیز انجام می شود.

یك شیء را Drag&Drop كنید

كار با ماوس

برای Drag&Drop كردن یا عمل كشیدن و رها كردن ، اشاره گر ماوس را بر روی آن ببرید و در حالیكه دكمه چپ ماوس را پایین نگاه داشته اید آن را به اطراف بكشید و آن را جابجا كنید. دكمه ماوس را در محل مورد نظر رها كنید. از این روش می توانید برای جابجا كردن و انتقال فایلها به پوشه های دیگر استفاده كنید.

یك منو را باز كنید

كار با ماوس

بسیاری از پنجره ها نظیر پوشه ها و برنامه های باز، منوهایی دارند كه از طریق آنها می توان به فرمانهای مختلف برای كار در آن پنجره دسترسی پیدا كرد. برای باز كردن یك منو، روی نام منو یكبار كلیك كنید.

یك فرمان از منو انتخاب كنید

كار با ماوس

پس از باز شدن یك منو، می توانید روی هر یك از فرمانهای روی آن كلیك كنید تا ویندوز آن فرمان را اجرا كند.