تبیان، دستیار زندگی
در روزهایى كه على دایى كفش ها را آویخته و با تیم سایپا نیز در وضعیت مناسبى قرار ندارد، اما انگار .......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دایى مرد ركوردها

علی دایی اسطوره به یاد ماندنی ایران

در روزهایى كه على دایى كفش ها را آویخته و با تیم سایپا نیز در وضعیت مناسبى قرار ندارد، اما انگار ركوردهاى او تمام شدنى نیستند و هر از چند گاهى با اعلام یك ركورد همه نگاهها معطوف كاپیتان سابق تیم ملى مى شود. در آستانه قرعه كشى مسابقات جام جهانى 2010  فیفا اعلام كرد كه على دایى بهترین گلزن تاریخ مسابقات مقدماتى جام جهانى است. دایى در دوران فوتبال خود ركوردهاى متعددى از خود در سطح ملى و بین المللى بر جاى گذاشته است كه مرور آنها خالى از لطف نیست.

بیشترین گل زده ملى در تاریخ فوتبال

مهمترین ركورد دایى ثبت بیشترین گل ملى در تاریخ فوتبال جهان است.دایى ابتدا ركورد پوشكاش مجارى را شكست و بهترین گلزن ملى جهان شد و سپس با به ثمر رساندن صدمین گل ملى خود نخستین فوتبالیست تاریخ شد كه از مرز 100 گل  ملى گذشت. دایى اكنون با 109 گل  ملى بهترین گلزن ملى دنیاست و ركورد او تا مدت ها پایدار خواهد بود.

برترین گلزن مقدماتى جام جهانى

طبق اعلام سایت فیفا، دایى با 35 گل زده بهترین گلزن تاریخ مسابقات مقدماتى جام جهانى است. دایى در 4 دوره حضور در این مسابقات و در 51 بازی  این تعداد گل را به ثمر رسانده است. دایى در مسابقات مقدماتى جام هاى جهانى1994  ، 1998 ، 2002  ، 2006 تیم ملى را همراهى كرده است.

علی دایی اسطوره به یاد ماندنی ایران

برترین گلزن تاریخ جام ملت هاى آسیا

با 14 گل  زده بهترین گلزن تاریخ 14 دوره جام ملت هاى آسیاست. دایى طى سه دوره حضور در جام ملت هاى آسیا 16 بازی  انجام داد و در این زمینه هم ركوردار بود كه البته مهدوى كیا ركورد او را پشت سر گذاشت.

بیشترین گل زده، در یك دوره جام ملت هاى آسیا

در بین بازیكنانى كه در ادوار مختلف جام ملت هاى آسیا عنوان آقاى گلى را به دست آورده اند، بهترین آمار مربوط به دایى است كه در جام 1996 موفق  شد 8 گل به  ثمر برساند. این بیشترین تعداد گل به ثمر رسیده توسط یك بازیكن در یك دوره جام ملت ها است و هیچ بازیكنى در سه دوره اخیر جام ملت هاى آسیا به ركورد او نزدیك نشد.

دو بار برترین گلزن ملى سال

دایى در سال های 1996 و 2004 ز سوى فدراسیون بین المللى تاریخ و آمار به عنوان برترین گلزن ملى سال انتخاب شد. از سال 1992 که  برترین گلزن ملى سال انتخاب مى شود فقط دایى دو بار این عنوان را به دست آورده است. دایى در سال 1996 با 22 گل  و در سال 2004 با 18 گل  ملى برترین گلزن ملى سال فوتبال جهان شد.

علی دایی مرد رکورد ها

3 بار حضور در تیم منتخب جهان

3 بار به تیم منتخب جهان دعوت شده است كه این هم یك ركورد در تاریخ فوتبال ایران است. دایى در سال 2000  با تیم منتخب جهان مقابل بوسنى و در سال جارى نیز دو بار مقابل ستارگان چین و ستارگان آفریقا به میدان رفته است. دایى یك بار نیز در تیم ستارگان آسیا مقابل تیم منتخب فیفا بازى كرده است.

تنها آسیایی در بین 100 بازیکن  برتر تاریخ

اوایل ماه نوامبر انجمن آمار فوتبال بریتانیا در كتابى با عنوان Greatest ever footballers صد بازیكن برتر تاریخ را با توجه به معیارهاى آمارى از جمله بازیها و گل هاى ملى معرفى كرد كه در بین بازیكنان آسیایى تنها نام على دایى دیده مى شود. دایى در این رده بندى در رتبه 24 قرار گرفته است.

اولین و تنها بازیكن آسیایى حاضردر فینال لیگ قهرمانان اروپا

اولین و تنها بازیكن آسیایى است كه در فینال معتبرترین لیگ باشگاهى جهان، لیگ قهرمانان اروپا، حاضر بوده است. دایى در فینال 1999 اگر چه  براى بایرن مونیخ به میدان نرفت، اما بر روى نیمكت این تیم حاضر بود و موفق به كسب عنوان نایب قهرمانى لیگ قهرمانان اروپا شد.

علی دایی کاپیتان اسبق تیم ملی ایران

اولین ایرانى قهرمان بوندس لیگا

اولین بازیكن ایرانى است كه در یك لیگ معتبر اروپایى به مقام قهرمانى دست یافته است. دایى در فصل 98 – 99 بوندس لیگا با تیم بایرن مونیخ قهرمان آلمان شد. بعد از دایى، هاشمیان و كریمى نیز به این مقام دست یافتند.

اولین و تنها ایرانى حاضر در فیفا گالا

دایى در سال 2004 به  دعوت رسمى فیفا در مراسم اهداى جوایز بهترین هاى سال فوتبال جهان حضور یافت و جایزه بهترین بازیكن فوتسال جهان را به فالكائو برزیلى اهدا كرد. دایى تنها فوتبالیست ایرانى است كه به این مراسم باشكوه دعوت شده است.

بیشترین بازى ملى در تیم ملى ایران

با انجام 149 بازی  ركوردار بیشترین بازى ملى در فوتبال ایران است. دایى نخستین بازیكن تاریخ فوتبال ایران است كه نام خود را در باشگاه صدتایى فیفا ثبت كرد. مهدوى كیا و كریمى نزدیكترین رقیبان دایى در انجام بیشترین بازى ملى هستند كه حداقل دو سه سال زمان نیاز دارند تا به این ركورد دست یابند.

علی دایی اسطوره به یاد ماندنی ایران

اولین بازیكن - مربى قهرمان

اولین بازیكن - مربى در تاریخ لیگ ایران بود كه قهرمانى لیگ را جشن گرفت. دایى فصل قبل با تیم سایپا همزمان به عنوان بازیكن و سرمربى تیم موفق به قهرمانى در لیگ برتر شد تا نخستین و تنها بازیكن - مربى در تاریخ لیگ باشد كه موفق به انجام این مهم مى شود.

منبع : ایران ورزشی