تبیان، دستیار زندگی
کارگردان فیلم تلویزیونی "بازگشت" با ابراز نارضایتی از حذف 13 دقیقه از فیلم، پرش برخی صحنه‌های آن را هم ناشی از اصلاحیه بیرحمانه پخش تلویزیون دانست ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پایان "بازگشت" بدون اجازه کارگردان حذف شد / فراز و فرود "بازگشت"
باید بیشتر می‌شد

فیلم

کارگردان فیلم تلویزیونی "بازگشت" با ابراز نارضایتی از حذف 13 دقیقه از فیلم، پرش برخی صحنه‌های آن را هم ناشی از اصلاحیه بیرحمانه پخش تلویزیون دانست.

رضا شالچی درباره تولید فیلم "بازگشت" گفت: "این فیلم به دلایلی در یک شرایط ویژه ساخته شد. زمان نگارش فیلمنامه دو هفته طول کشید و ما به سرعت آن را ساختیم. البته از پخش فیلم ناراضی هستم. زمان اصلی آن 85 دقیقه بود که در 72 دقیقه پخش و در واقع اصلاحیه پخش خیلی بیرحمانه انجام شد."

وی درباره پرش‌ صحنه‌های مختلف "بازگشت" افزود: "این پرش صحنه‌ها مربوط به تدوین نبود و متاسفانه اصلاحیه پخش تلویزیون منجر به چنین مشکلی شد. زمانی که خودم هم فیلم را دیدم خیلی تاسف خوردم، چرا که سازنده اثر به کارش وابستگی و تعصب دارد. پایان فیلم هم به گونه‌ای دیگر بود که آن هم در پخش درآمده بود. واقعاً با دیدن فیلم شوکه شدم."

کارگردان فیلم تلویزیونی "بازگشت" ادامه داد: "مسلماً پخش برای خود قواعد خاص دارد و من هم مخالف اصلاحیه نیستم، اما بهتر بود قبل از این کار با کارگردان هماهنگ شود. چون در این صورت مشکل از طرف سازنده اثر دیده می‌شود، در حالی که من در جریان اصلاحیه نبودم. اگر خودم بودم نمی‌گذاشتم حتی یک فریم از فیلم دربیاید."

شالچی درباره تاخیر پخش فیلم "بازگشت" که چند هفته قبل آنونس آن با عنوان "بن‌بست" پخش شد، گفت: "سرمایه‌گذار فیلم به من گفت پخش از نام این فیلم ایراد گرفته و گفته نام فیلم ناامیدکننده است. به همین دلیل پخش آن به تاخیر افتاد. نام فیلم را تغییر دادیم و "بازگشت" را انتخاب کردیم تا پخش شود."

وی درباره دیالوگ‌های تکراری ناهید و لاله در پارک یا صحنه‌های تکراری انتظار ناهید برای همسرش مظلوم گفت: "مورد دیالوگ‌ها درست است. چون در پلانی که ناهید و لاله در پارک راه می‌رفتند باید موسیقی پخش و صحبت‌های آن دو نفر به صورت زمزمه شنیده می‌شد تا زمانی که روی نیمکت پارک نشستند، دیالوگ‌های آنها تکراری نشود."

کارگردان "بازگشت" درباره شعاری بودن و مستقیم‌گویی صحبت‌ شخصیت نزولخوار در پایان فیلم گفت: "بله، قبول دارم مستقیم گویی شده بود. ولی این پلان بعد از تولید گرفته شد، چرا که سرمایه‌گذار نگران بود که مبادا با قرار ندادن این پلان فیلم پخش نشود. در واقع می‌خواست بحث نزولخواری حل شود."

تهیه‌کننده فیلم تلویزیونی "بازگشت" هم معتقد است اگر فراز و فرودهای قصه این فیلم بیشتر می‌شد، برای مخاطب جذابیت بیشتری داشت.

سعید جهانیان درباره پذیرش تولید فیلم "بازگشت" گفت: "وقتی فیلمنامه‌‌ رضا شالچی را مطالعه کردم از سادگی و روانی کار لذت بردم. در فیلمنامه مشکلات دو جوان به تصویر کشیده شده بود که ذاتی پاک داشتند، اما به دلیل مشکلات به خلاف کشیده می‌شدند. با توجه به اینکه شالچی خودش فیلمنامه را نوشته و علاقمند به ساخت فیلم بود، کارگردانی را هم به عهده او گذاشتیم."

وی درباره وجود پرش در برخی صحنه‌های فیلم و تکراری بودن دیالوگ‌ها و صحنه‌ها گفت: "تدوین "بازگشت"مشکل نداشت، بلکه اصلاحیه پخش منجر به پرش چند صحنه شده که به نظرم چندان تاثیر نداشت و به فیلم ضربه نزد. قبول دارم برخی دیالوگ‌ها تکراری بود که این به نگارش برمی‌گردد. تکرار برخی صحنه‌ها هم به خاطر القاء بهتری مفهوم فیلم بود."

تهیه‌کننده "بازگشت" خاطرنشان ساخت: "کلیت کار خوب بود، اما ایرادهایی در جزئیات داشت. به نظرم فراز و فرودهای قصه فیلم باید بیشتر می‌شد تا جذابیتش برای مخاطب افزایش می‌یافت. البته به کارگردان پیشنهادهایی دادم تا جذابیت قصه بیشتر شود، اما قبول نکرد و گفت این کار منجر به پراکندگی داستان و فیلم می‌شود و مفهوم اصلی را نمی‌رساند، به همین دلیل من هم قانع شدم."

فیلم تلویزیونی "بازگشت" با نام قبلی "بن‌بست" جمعه دوم آذر ساعت 16 از شبکه یک روی آنتن رفت. حدیث فولادوند، رامبد شکرآبی و اشکان خطیبی در فیلم بازی کرده‌اند و داستان آن درباره مشکلات مالی دو جوان است که به اتفاق تصمیم می‌گیرند دست به کاری بزنند تا از این وضع نجات یابند. "بازگشت" به تهیه‌کنندگی رضا جعفری و سعید جهانیان تولید شد.

منبع : خبرگزاری مهر