تبیان، دستیار زندگی
یكی از مأیوس كننده‌ترین جنبه‌های استفاده از وب، جستجو بدنبال اطلاعات است. وقتی كه دنبال كردن لینك‌ها شما را به اطلاعاتی كه می‌خواهید نمی‌رساند، باید از یك موتور جستجو ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه در وب جستجو كنیم

یكی از مأیوس كننده‌ترین جنبه‌های استفاده از وب، جستجو بدنبال اطلاعات است. وقتی كه دنبال كردن لینك‌ها شما را به اطلاعاتی كه می‌خواهید نمی‌رساند، باید از یك موتور جستجو استفاده كنید. موتورهای جستجو مكرراً صفحات وب را گروه‌بندی و شاخص‌بندی می‌كنند. وقتی كه یك كلمه كلیدی یا عبارت را وارد می‌كنید، موتور جستجو در كاتالوگ خود می‌گردد و لیستی از موارد مورد نظر را برمی‌گرداند. دكمه Search در IE ، چند موتور جستجوی بسیار رایج را در اختیار شما قرار می‌دهد. موتور جستجوی پیش فرض، هر دفعه كه از IE استفاده می‌كنید فرق می‌كند ولی با استفاده از هر موتور جستجو می‌توانید جستجوی قابل مقایسه‌ای انجام دهید. مثال‌های زیر با استفاده از MSN Search ایجاد شده‌اند. موتور جستجوهای دیگر نیز به همین طریق كار می‌كنند و بسیاری از همین قابلیت‌ها را ارائه می‌كنند. ولی از آنجایی كه هر موتور جستجو، طراحی خاص خود را دارد، جزئیات آن ممكن است كمی فرق كند.

روی دكمه Search كلیك كنید

چگونه در وب جستجو كنیم

به اینترنت وصل شوید و Internet Explorer را باز كنید. بعد روی دكمه Search در نوار ابزار كلیك كنید.

كادر Search باز می‌شود

چگونه در وب جستجو كنیم

كادر Search در سمت چپ صفحه باز می‌شود و موتور جستجوی پیش فرض را نمایش می‌دهد. در این شكل، ابزار MSN Search نمایش داده شده است.

متن جستجو را وارد كنید

چگونه در وب جستجو كنیم

یك كلمه یا عبارت در كادر متنی تایپ كنید و روی Search كلیك كنید (اسم این دكمه ممكن است در موتور جستجوهای دیگر متفاوت باشد). در این شكل، بدنبال عبارت Shrub roses می‌گردم.

مشاهده نتایج

چگونه در وب جستجو كنیم

نتیجه جستجو، یك لیست از لینك به صفحات وب است كه حاوی كلمه یا عبارت مورد نظر شما می‌باشند. این لیست ممكن است بسیار طولانی باشد یا اینكه اصلاً لینكی نداشته باشد. در این لیست اسكرول كنید تا لینك‌های دیگر را نیز مشاهده كنید.

روی یكی از لینك‌ها كلیك كنید

چگونه در وب جستجو كنیم

در لیست نتایج، روی یكی از هایپرلینك‌ها كلیك كنید تا به آن صفحه بروید. كادر صفحه وب، صفحه مورد نظر را نمایش می‌دهد. (برای بزرگ كردن كادر صفحه، روی دكمه Search در نوار ابزار كلیك كنید تا كادر Search بسته شود.)

جستجوی پیشرفته

برای كم كردن تعداد صفحات وبی كه جستجو می‌كنید، روی دكمه Search Use advanced (زیر كادر متنی Search ) كلیك كنید تا معیارهایی كه جستجو را محدود می‌كنند وارد كنید. معیارهای دیگری را انتخاب كنید و روی Search كلیك كنید.

* توجه*

مطالب بیشتری در مورد جستجو

برای انجام جستجوی جدید، روی دكمه New در كادر Search كلیك كنید. برای انتخاب یك موتور جستجو غیر از موتور پیش فرض، روی دكمه Next در بالای كادر Search كلیك كنید و از لیست كشویی، یك موتور جستجوی دیگر را انتخاب كنید.

برای جستجو بدنبال دو یا چند كلمه‌ای كه با هم ظاهر می‌شوند، این كلمات را در علامت كوتیشن قرار دهید. برای جستجو بدنبال نمونه‌های هر دو كلمه در یك سند ولی نه لزوماً هر دو با هم، از یك علامت بعلاوه(+) در جلوی هر كلمه باید استفاده كنید. برای جستجو بدنبال صفحاتی كه شامل یك كلمه بخصوص نباشند، یك علامت منها(ـ) در جلوی آن كلمه استفاده كنید. برای جستجو بدنبال كلماتی كه در یك صفحه وب در كنار یكدیگر باشند، از NEAR استفاده كنید، مثلاً Oscars NEAR Predictions ، برای جستجو بدنبال یكی از دو كلمه از OR استفاده كنید مانند (Academy Awards OR Oscare)NEAR Predictions برای انتخاب موتور جستجوهایی كه IE استفاده می‌كند و تنظیم گزینه‌های دیگر، روی دكمه Customize در كادر Search كلیك كنید.