تبیان، دستیار زندگی
درپی تصویب قانون جدید معافیت مالیاتی هنرمندان تئاتر تعدادی از هنرمندان این رشته اعتراض خود را نسبت به این قانون اعلام كردند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعتراض هنرمندان تئاتر به‌خاطر قانون جدید معافیت مالیاتی

هنرمندان تئاتر

درپی تصویب قانون جدید معافیت مالیاتی هنرمندان تئاتر تعدادی از هنرمندان این رشته اعتراض خود را نسبت به این قانون اعلام كردند.

هما روستا كه اردیبهشت ماه گذشته نمایش "آنتیگونه در نیویورك" را به‌صحنه برده است، گفت: در شكل جدید قانون، تكلیف هنرمندان مشخص نیست؛ ازسویی اعلام شده است هنرمندان از پرداخت مالیات معاف هستند، اما از طرف دیگر طبق قانون جدید پنج درصد از مبلغ قرارداد ما باقی می‌ماند تا پس از ارایه نامه‌ی معافیت مالیاتی آن را دریافت كنیم. به این‌ ترتیب معلوم نیست هنرمندان تئاتر از پرداخت مالیات معاف هستند یا نه.

او با بیان اینكه این قانون جدید باعث دشوارتر شدن تسویه حساب گروه‌ها می‌شود، توضیح داد: عده‌ای از هنرمندان مشكل دارند و نمی‌توانند این موضوع را پی‌گیری كنند، به‌همین دلیل ترجیح می‌دهند از گرفتن پنج درصد حق خود صرف‌نظر كنند. اصولاً با این شیوه‌ها هنرمندان تئاتر فرصتی برای انجام كار اصلی خود كه همان خلاقیت نمایشی است ندارند و مدام باید در پیچ‌وخم امور اداری گرفتار باشند.

وی در پایان متذكر شد، ضروری است تكلیف ما در مجلس شورای اسلامی مشخص شود كه آیا مانند مشاغل دیگر موظف به پرداخت مالیاتیم یا از پرداخت مالیات معاف خواهیم بود.

اما هادی مرزبان، دیگر هنرمندی كه چندی پیش نمایش "لبخند باشكوه آقای گیل" را در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر اجرا كرد، به خبرنگار ایسنا گفت: با وجود این‌كه دستور پرداخت مبلغ قرارداد این نمایش حدود یك‌هفته است كه صادر شده هنوز پرداختی صورت نگرفته است و همچنان شرمنده اعضای گروه نمایشی‌ خود هستم.

مرزبان درباره‌ی شكل جدید معافیت مالیاتی ابراز كرد: گویا به‌جای این‌كه به حل مشكلات هنرمندان تئاتر كه قشر بسیار مظلومی هستند، كمك شود، مدام مشكل جدیدی به مشكلات قبلی آن‌ها اضافه می‌شود.

او تأكید كرد: ضروری است تكلیف هنرمندان را مشخص كنیم؛ چرا باید هنرمندان ما برای دریافت حق خود خواهش و تمنا و التماس كنند، درحالی كه ارزش و حیثیت یك هنرمند بسیار بالاتر از اینست.

مرزبان افزود: بر اساس این شیوه، هنرمندان بیش از پیش درگیر بوروكراسی و مسایل اداری می‌شوند. درحالی‌كه وفاداری هنرمندان تئاتر به این رشته خود نشانه‌ی ازخودگذشتگی آن‌هاست.

به گزارش ایسنا، آرش دادگر - كارگردانی‌ كه نمایش "كالون و قیام كاستلیون" - را در تالار چهارسو اجرا كرد، با ابراز مخالفت شدید علیه این قانون جدید، افزود: زمانی می‌توان هنرمندان را موظف به پرداخت مالیات كرد كه تعهدات كامل و به‌موقع انجام شده باشد.

او مدعی شد: درحال حاضر هیچ مبلغی بابت اجرای نمایش خود در سال 86 دریافت نكرده‌ام؛ این درحالی است كه اعلام شده تا آخر تیرماه 86 قراردادها تسویه‌حساب می‌شود، اما به من اعلام كرده‌اند در صورتی‌كه بودجه‌ای باقی بماند، این كار را انجام خواهند داد.

علی‌اصغر دشتی هم كه نمایش "پینوكیو" را در تالار قشقایی اجرا كرده است، به ایسنا گفت: تصویب این قانون اتفاق بسیار بدی است؛ چراكه هنرمندان را در جریان حق و حقوق خود قرار نداده‌اند در صورتی‌كه یك كارگردان باید از ابتدا این قانون را بداند تا بتواند آن را برای اعضای گروه خود توضیح بدهد.

به اعتقاد او، ضرورت دارد این قانون ابلاغ‌شده ارایه و ریشه آن مشخص شود.

دشتی توضیح داد: زمانی‌كه از تصویب این قانون باخبر شدم، تصور كردم این قانون به‌خاطر انحلال انجمن نمایش و جایگزینی موسسه توسعه‌ی هنرهای معاصر تصویب شده است. با این حال معتقدم نباید هنرمندان در مقابل عمل انجام‌شده قرار می‌گرفتند، بلكه بهتر بود از آغاز، ماجرای این قانون را می‌دانستند.

به گفته‌ی وی، قانون جدید باعث اضافه‌شدن یك مرحله دیگر به مراحل اداری گروه‌های نمایشی است و بوروكراسی وحشتناك آن كاملاً قابل پیش‌بینی است.

منبع : ایسنا