تبیان، دستیار زندگی
اینتراخت فرانكفورت، چهاردهمین بازی‌اش در بوندس‌لیگای چهل و پنجم را با شكست سنگین خانگی برابر اشتوتگارت.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قهرمان آرام ایران در "زاخسن هاوزن"

مهدوی کیا ستاره ایرانی تیم فوتبال آینتراخت

اینتراخت فرانكفورت، چهاردهمین بازی‌اش در بوندس‌لیگای چهل و پنجم را با شكست سنگین خانگی برابر اشتوتگارت، قهرمان فصل پیش رقابت‌ها به پایان برد.

به نقل از ایسنا، این دیدار از یك جهت برای فریدهلم فونكل، سرمربی فرانكفورت و هواداران این تیم خوشحال كننده بود؛ بازگشت مهدی مهدوی‌كیا به تركیب اصلی اینتراخت پس از چند هفته‌ دوری بود.

اینتراخت فرانكفورت عصرشنبه در ورزشگاه خانگی‌اش چهار بر یك تسلیم اشتوتگارت شد تا برای نخستین بار در طول فصل جاری در جمع ده تیم بالای جدول جایی نداشته باشد.شاگردان فونكل هم اكنون با 18 امتیاز در مكان یازدهم جدول جای دارند.

«میشائیل ویتر شاگن» نویسنده روزنامه آلمانی فرانكفورتر آلگمانیه سایتونگ، پیش از این بازی در گزارشی به مهدی مهدوی‌كیا بازیكن ایرانی اینتراخت پرداخت.

در این مطلب كه در پایگاه اینترنتی FAZ.NET آمده است و عنوان «قهرمان ملی كم حرف» را دارد، به اوضاع «كیا» درفوتبال آلمان از ابتدا تاكنون پرداخته شده است.

در این گزارش ‌آمده است:" مردی كه به آهستگی زمین تمرین را ترك می‌كند، زمانی مرد سال آسیا بود و هنوز هم در كشورش، ایران، قهرمانی ملی به شمار می‌آید. به سرعت نمی‌توان به این موضوع پی برد. مهدی مهدوی‌كیا مرد كوتاه قامتی است. آهسته گام برمی‌دارد و همواره سر به زیر می‌افكند و در نهایت راهی رختكن می‌شود.

یك ساعت بعد این بازیكن 30 ساله كه تازه از زیر دوش بیرون آمده است در میدان اصلی حاضر می‌شود، در حالی كه یكدست مشكی‌پوش شده است. او با همه به گرمی دست می‌دهد و با صدایی آرام و آهسته صحبت می‌كند و می‌گوید:« بله، ما می‌خواهیم در همان بالای جدول بمانیم».

فرانكفورت اكنون در مكان دهم (پیش از بازی با اشتوتگارت) جای دارد. اگر بخواهیم رو راست باشیم، آن وقت باید گفت مهدی مهدوی‌كیا سهم زیادی در این موضوع ندارد. این مرد كه هم اكنون بیش از یكصد بازی ملی برای زادگاهش انجام داده است، پیش از شروع فصل به عنوان بازیكن آزاد از هامبورگ به اینتراخت فرانكفورت پیوست.

در شمال دیگر نخواستند قرارداد او را تمدید كنند و چند هفته بعد فریدهلم فونكل، سرمربی اینتراخت بی‌آنكه هیچ غروری در صدایش نهفته باشد، گفت:« باشگاه‌های دیگر كشته و مرده او بودند، با این وجود ما او را به چنگ آوردیم».

مهدوی کیا رکورد دار حضور در بوندسلیگا

** ده بازی بدون گل

فونكل با حضور مهدوی‌كیا در سمت راست و آلبرت اشترایت در سمت چپ به دو بازیكن قدرتمند كناری امید بسته است. با این حال اندكی مانده تا پایان دور رفت رقابت‌های بوندسلیگا كارنامه كاری مهدوی‌كیا در میدان بازی ناچیز به نظر می رسد: این بازیکن ده بازی برای اینتراخت انجام داده است. 715 دقیقه در میدان حضور داشته و در این مدت هیچ گلی برای تیمش به ثمر رسانده و در ارسال پاس گل هم ناكام بوده است.

با این همه فونكل درباره او می‌گوید:« مهدی با تجربه‌اش به یاری ما آمده است.» اما خود این بازیكن معتقد است:« بدون تردید بیش از آنچه اینجا و در نخستین بازی‌ها به نمایش گذاشته‌ام، در توان دارم ».

این گفته نوعی انتقاد از خود به نظر می‌رسد. با این حال مهدوی‌كیا توضیحاتی برای عملكرد متوسط خود دارد:« ابتدا بازی‌های جام ملت‌های آسیا، كه باعث شد این بازیكن ایرانی تمرین‌های آماده‌سازی پیش فصل اینتراخت را از دست بدهد».

سپس در ادامه پارگی عضله و آسیب دیدگی دیگر كه همه و همه مهدی را با وقفه‌های كوتاه مدت ناچار كرد. وی در این میان به تمرین‌های تیم بازگشته است و از این رو می‌گوید:« دوست دارم برابر اشتوتگارت از ابتدا به میدان بروم».

این جمله‌ای غیرمعمول از مهدوی‌كیاست. درواقع وی كسی نیست كه در جمع خواستار چیزی باشد و كسی نیست كه در میانه میدان قرار بگیرد و در پی نمایش آنچنانی باشد. از این جای شگفتی تمام است كه در طول گفت‌وگویش عنوان می‌كند:« جایگاه من در سمت راست میانه میدان است. در آنجاست كه می‌توانم قدرتم را به بهترین وجه نشان دهم».

وهدی  صد متر را در یازده ثانیه می‌دود. مهدوی‌كیا بسیار تكنیكی است و ارسال‌های مناسبی هم دارد. اما زمانی كه "پاتریك اكس" در ابتدای فصل آسیب دید، این بازیكن ایرانی به دفاع كناری در خط دفاع چهار نفره رفت. او در تیم ملی ایران و هامبورگ در همین پست بازی می‌كرد و به گمان بسیاری از منتقدان از عهده این كار به خوبی برآمده است. با این حال خود او می‌گوید:« در كارهای هجومی احساس بهتری دارم».

**زندگی خانوادگی در «زاخسن هاوزن»

مهدوی‌كیا در آلمان تنها به عنوان گلزن شناخته شده نیست. تماشاگران به ویژه در هامبورگ به سرعت او را در قلب خود جای داده بودند و هشت سال تمام استارت‌های او در سمت راست را با فریادهای ممتد «مهدی» همراهی می‌كردند. چرا كه او فردی است كه می‌دود، مبارزه می‌كند و اغلب یك نماد شناسایی برایشان بود. خود مهدوی‌كیا هم در این باره می‌گوید:« وداع از هامبورگ برایم روز تلخی بود. ولی در فوتبال حرفه‌ای باید بتوان هر چه زودتر همه چیز را به فراموشی سپرد. زمان به سادگی سپری شد».

مهدوی‌كیا از نه سال پیش در آلمان بازی می‌كند. شش ماه پس از جام جهانی 1998 در فرانسه باشگاه بوخوم با او قرارداد بست. مهدوی‌كیا پس از آن رقابت‌ها پس از مایكل اوون، دنیلسون و تیری آنری به عنوان چهارمین بازیكن مستعد انتخاب شد. به ویژه گل او در دیدار برابر آمریكا او را در آن روزها در كشورش به افتخارهای فراوانی رساند.

اما در بوندس‌لیگا كارها به گونه‌ای دیگر بود:« سرزمینی تازه، زبانی جدید و هم‌بازیانی از این دست ».

کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران می‌گوید:« بسیار دشوار بود. ما با بوخوم تقریبا در تمام بازی‌ها بازنده بودیم و سقوط كردیم».

در این سال‌ها مهدی هرگز نمی‌خواهد از آلمان دور باشد:« این كشور وطن دوم من شده است» و این جمله بر خلاف تعارف‌های كلاسی است كه بازیكنان فوتبال به زبان می‌آورند.

در ادامه این گزارش آمده است: "پیش از شروع فصل او پیشنهادهایی از خارج از آلمان هم داشت، اما دختر 8 ساله‌اش می‌بایست به مدرسه‌ای آلمانی برود. مهدی با وی و همسرش هم اكنون در «زاخسن هاوزن» زندگی می‌كند. او می‌گوید:« به زندگی در شهر جدید عادت كرده است. مردم بسیار مهربان هستند و چیزهای تازه زیادی برای كشف كردن وجود دارد». وی دو سال پیش به خطر رخدادهای زندگی شخصی‌اش در تیررس مطبوعات زرد قرار گرفت و از آن پس كمی محتاط‌تر از سال‌های گذشته شد.

مهدوی کیا کاپیتان تیم ملی ایران

**مفصل‌ها دوباره تحمل می‌كنند

مهدوی‌كیا چند هفته پیش همبازیانش در اینتراخت فرانكفورت را به یك رستوران ایرانی برد. پیش خدمت‌ها بشقاب‌های برنج و گوشت را سرو می‌كردند. تلویزیون هم بازی‌های لیگ قهرمانان را پخش می‌كرد.

این بازیكن ایرانی با نگاه به این تصاویر از «شبی رویایی» تعریف می‌كند. مهدی در جایی كه بهترین‌های دنیا در آنجا بازی می‌كنند، ساعت درخشانی را تجربه كرد. در سپتامبر 2000 هامبورگ پس از گذشت یك ساعت از زمان بازی 3 بر یك از یوونتوس تورین عقب افتاده بود. این ایرانی زننده گل دوم تیم بود. یك پنالتی برای تیمش گرفت و زمینه‌ساز تساوی 4 بر 4 تیمش بود. اودر این باره می‌گوید:« چنین خاطره‌هایی هرگز از یاد نمی‌روند» و به همین خاطر بازیكنی حرفه‌ای شد.

مهدی که قراردادش با اینتراخت تا تابستان 2010 اعتبار دارد به تازگی برابر دورتموند از دقیقه 76 وارد بازی شد:« آن علامت خوبی بود.» مهدوی‌كیا دید كه عضلاتش توانایی لازم را دارند و مفصل‌ها بار دیگر فشارها را تاب می‌آورند. با این وجود این تنها یك شروع است نه بیشتر.

وی 30ساله است و می‌گوید كه می‌تواند تصور كند روزی فوتبالش را در اینتراخت به پایان ببرد. «اما این موسیقی آینده است».

کیا می‌خواهد برود، می‌خواهد با خودرویش راه بیفتد و به سمت خانه و خانواده‌اش برود. كمی موسیقی گوش كند و شاید هم كتابی فارسی بخواند."