تبیان، دستیار زندگی
ساعت 30: 11 شب است و او بسیار خسته، طوری که چشمانش را به زور باز نگه داشته. فردا خیلی کار دارد اما مگر می‌تواند بدون چک کردن ای‌میل‌هایش بخوابد؟ پای رایانه‌اش می‌نشیند و به اینترنت وصل می‌شود. با خود می‌گوید فقط نیم ساعت، بعد می‌خوابم. چند ای میل چک می‌
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعتیاد از نوع اینترنتی!

اعتیاد از نوع اینترنتی!

ساعت 30: 11 شب است و او بسیار خسته، طوری که چشمانش را به زور باز نگه داشته. فردا خیلی کار دارد اما مگر می‌تواند بدون چک کردن ای‌میل‌هایش بخوابد؟ پای رایانه‌اش می‌نشیند و به اینترنت وصل می‌شود. با خود می‌گوید فقط نیم ساعت، بعد می‌خوابم. چند ای میل چک می‌کند و چند تا هم جواب می‌دهد. سه نفر از دوستانش آن لاین هستند. کمی با آنها چت می‌کند. هم زمان مشغول خواندن خبرهای روز در سایت‌های مختلف است. ناگهان به طور تصادفی چشمش به گوشه ی پایین سمت چپ مانیتور می‌افتد و ساعت سیستم را می‌بیند ساعت 30: 2 بامداد است و او هنوز نخوابیده.

آیا تا به حال این اتفاق برای شما افتاده؟ اگر پاسخ مثبت است، می‌توان گفت که علایم یک بیماری اینترنتی در شما به چشم می‌خورد. هنگامی که مرور کردن وب، ایمیل زدن، بازی، خرید، دریافت موسیقی و چت کردن با کار یا زندگی اجتماعی یک فرد تداخل پیدا می‌کند، زمانی است که مشکل آغاز شده. روان‌شناسان و محققان جهان مشغول بررسی این مشکل هستند تا افراد مقدار زمانی را پشت رایانه‌هایشان باشند، که مشکلی برای ‌آن‌ها پیش نیاورد. مطابق تحقیقات جدیدی که در دانشگاه فلوریدا انجام گرفته است برای تست وابستگی به اینترنت باید به پنج سوال پاسخ داد:

1- گذراندن وقت، پیش از زمان مورد نظر در اینترنت.

2- غفلت از سایر مسوولیت‌ها.

3- بروز مشکل در روابط اجتماعی به علت استفاده از اینترنت.

4- اشتیاق برای حضور در شبکه.

5- مشغولیت فکری و احساس عذاب روحی در زمان عدم حضور در شبکه.

طی تحقیقات که بر روی استفاده کنندگان از اینترنت انجام گرفته، مشخص شده که 57 درصد معتادان اینترنتی از چت روم‌ها (اتاق‌های گفت وگو) استفاده می‌کنند.

افرادی که از چت روم‌ها استفاده می‌کنند بیشتر وقت خود را صرف گپ زدن و بحث‌های غیر مفید می‌کنند.

اعتیاد به اینترنت از سال 1995 مطرح شد و در سال 1996 توسعه یافت و از آن پس مراکز درمانی از این اختلال به عنوان یک اختلال روانی یاد می‌کنند.

روان‌شناسان می‌گویند: «اعتیاد به اینترنت یک اختلال جدی در عملکرد افراد محسوب می‌شود و می‌تواند تاثیرات مخربی در روابط اجتماعی آن‌ها بر جای بگذارد.»

مردان بیشتر، تمایل دارند از اینترنت برای به دست آوردن انواع و اقسام اطلاعات استفاده کنند.

نتایج مسابقات ورزشی، وضع آب و هوا، اخبار، کاریابی و رتبه‌بندی اجناس و خدمات، مورد علاقه‌ ی مردان هستند. مردان همچنین از اینترنت برای شنیدن موسیقی، جمع‌آوری اطلاعات پیرامون سرگرمی‌های شخصی یا عضویت در گروه‌های ورزشی استفاده می‌کنند.

در مقابل، زنان اینترنت را به دلیل فرصت‌هایی که برای حفظ و توسعه ی روابط انسانی به آن‌ها می‌دهد، دوست ندارند. زنان در اینترنت بیشتر سراغ ای‌میل می‌روند، مطالب مربوط به سلامت و بهداشت را جست‌و جو می‌کنند، از نقشه‌های مسیریاب استفاده کرده و موضوعات دینی را مطالعه می‌کنند.

اینترنت به عنوان عامل تباه کننده ی وقت

پژوهندگان دریافته‌اند، هر چه افراد، وقت بیشتری را به استفاده از اینترنت اختصاص دهند، میزان روابط خانوادگی و نیز اندازه ی حوزه‌های زندگی اجتماعی و واقعی آن‌ها کاهش می‌یابد. همچنین به مرور زمان، استفاده ی زیاد از اینترنت، ایجاد افسردگی و تنهایی می‌کند.

درمان اعتیاد به اینترنت

1- درصورت بروز علایم اعتیاد، منع کامل دسترسی به اعتیاد نیاز نیست، بلکه ایجاد ساختاری که منجر به کاهش دسترسی تا مرز اعتدال شود، می‌تواد مفید واقع شود.

2- برای نشان دادن مدت زمان اتصال و نصب یک کپی از دستورالعمل فوق‌الذکر در اتاق فرزندتان برای این که به آن وفادار بماند، می‌تواند مفید باشد.

3- به ازای کاهش اتصال به شبکه برای او پاداشی در نظر گرفته و او را تشویق کنید.

4- تهیه ی فهرستی از فعالیت‌های جایگزین مفید است. این فعالیت‌ها باید برای او جذاب باشند.

5- در صورتی که نیاز به متخصص، احساس می‌شود می‌توانید از مشاوران مدرسه یا مراکز درمانی کمک بگیرید.

منبع : مجله موفقیت -  با تغییر و تلخیص

مقالات مرتبط :

کمرویی کودگان و اعتیاد اینترنتی                              

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.