تبیان، دستیار زندگی
کشف قدیمی ترین خط دنیا در جیرفت و کشف تمدن جیرفت و حوزه هلیل رود توسط هیات باستان شناسی ایرانی باعث افتخار است. یوسف مجیدزاده با بیان اینکه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کشف قدیمی ترین خط دنیا در جیرفت

کشف قدیمی ترین خط دنیا در جیرفت

سرپرست هیأت باستان شناسی جیرفت با بیان اینکه تاکنون در تاریخ کشور هیچ تمدن باستانی توسط باستان شناسان ایرانی کشف نشده است، تصریح کرد: کشف قدیمی ترین خط دنیا در جیرفت و کشف تمدن جیرفت و حوزه هلیل رود توسط هیات باستان شناسی ایرانی باعث افتخار است.

یوسف مجیدزاده با بیان اینکه ششمین فصل کاوش های باستان شناسی جیرفت از 15 آبان ماه جاری آغاز خواهد شد، گفت: برنامه ما در این فصل ضمن پیگیری برنامه های باستان شناسی فصل های قبلی، تمرکز بر عبادتگاه، محل کشف مجسمه سنگی و محل کشف لوح نوشته هاست.

وی ادامه داد: کشف معماری محل عبادتگاه تمدن جیرفت در نزدیکی تپه تاریخی کنار صندل، کشف مجسمه مرد سنگی که احتمال دارد یکی از خدایان این تمدنت باشد و کشف لوح نوشته هایی که ثابت می کند تمدن جیرفت یکی از مخترعین خط در دنیا بوده است، همگی از ضرورت های تمرکز گروه باستان شناسی ما بر این 3 نقطه است.

مجیدزاده با اشاره به نوشته های روی سه لوح باستانی کشف شده گفت: تا قبل از کشف این الواح فقط دو خط باستانی میخی و هیروگلیف به عنوان خط های دوران باستان شناخته می شد، اما خط های کشف شده که به صورت اشکال هندسی هستند، هیچ گونه معادلی برایشان وجود ندارد و تاکنون نیز هیچ یک از کارشناسان دنیا موفق به خوانده آنها نشده اند.

وی تصریح کرد: کشف این الواح تمام تاریخ منطقه و دنیا را به هم ریخته است زیرا تا قبل از این، فرض، بر این بود که در منطقه جنوب شرق ایران در دوران باستان سواد وجود نداشته است اما این کشفیات خلاف این ادعا را اثبات کرده است.

سرپرست هیأت باستان شناسی جیرفت همچنین گفت: بدون شک این الواح متعلق به جیرفت نیست بلکه متعلق به یک پادشاهی بزرگ است که نزدیک به 400 کیلومتر وسعت داشته و ما احساس می کنیم جیرفت پایتخت این پادشاهی بوده است. مجیدزاده همچنین از برگزاری یک سمینار بزرگ بین المللی با حضور صاحب نظرانی از کشورهای مختلف دنیا راجع به تمدن جیرفت خبر داد و گفت: این کنفرانس آذرماه در تهران برگزار خواهد شد.

وی در ادامه تأکید کرد: این افتخار ما ایرانی هاست که قدیمی ترین خط دنیا را پیدا کرده ایم و در حال حاضر نیز هیچ کس در دنیا در تمدن بودن جیرفت شک ندارد اما به هر حال به هم ریختن دیدگاه های قدیمی باستان شناسی در مورد تمدن های دنیا و اینکه یک گروه ایرانی تمام این کارها را انجام می دهد برای دنیا سخت است.

سرپرست هیأت باستان شناسی جیرفت همچنین گفت: ما قصد داریم با همکاری سازمان میراث فرهنگی در محل تپه باستانی کنار صندل یک موزه روباز و مکانی برای حضور گردشگران ایجاد کنیم.

پروفسور یوسف مجیدزاده یکی از معدود باستان شناسان مشهور دنیاست که نطریات وی در زمینه باستان شناسشی، مبنای بسیاری از فعالیت های باستان شناسی در دنیاست.

منبع :

همشهری

مطالب مربوط به استان:

تخت جمشید

تبیان استان كرمان

كالبد هخامنشیان بر سینه كوه

نگاهی برگردشگری در استان فارس(1)

نگاهی برگردشگری در استان فارس(2)