تبیان، دستیار زندگی
مجسمه‌ی چهارمتری برنزی كه سال‌ها پیش با احداث مجموعه‌ی تئاتر شهر در فضای باز این مركز فرهنگی نصب شده بود، این روزها با شایعه‌ی تخریب و ذوب‌شدن مواجه است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجسمه‌ی تئاتر شهر ذوب شده است؟

تئاتر شهر

مجسمه‌ی چهارمتری برنزی كه سال‌ها پیش با احداث مجموعه‌ی تئاتر شهر در فضای باز این مركز فرهنگی نصب شده بود، این روزها با شایعه‌ی تخریب و ذوب‌شدن مواجه است.

زمانی كه تئاتر شهر ساخته می‌شد به دو مجسمه‌ساز معاصر سفارش داد تا متناسب با طراحی بنای تئاتر شهر مجسمه‌هایی را برای محوطه‌ی باز این محل طراحی كنند. پرویز تناولی، "فرهاد قفل‌زن" را ساخت و بهمن محصص هم "مرد نی‌لبك‌زن" را.

گفته می‌شود آن‌روزها "نی‌لبك زن" را با حدود دست كم چهار متر مقابل ورودی تئاتر شهر نصب كردند و پس از پیروزی انقلاب این مجسمه به انبار تئاتر شهر منتقل شد تا از صدمات احتمالی آن جلوگیری شده و در موقعیت مناسبی به محل برگردد. اما روز گذشته شنیده شد كه این مجسمه‌ی برنزی در جریان ساخت و سازهای اخیر مجموعه‌ی تئاتر شهر تكه‌تكه و ذوب شده است.

بنا به گفته‌ی هنرمندان مجسمه‌ساز و هم‌دوره‌ای محصص، این مجسمه یكی از بهترین آثار محصص، نقاش و مجسمه‌ساز 76 ساله‌ی ایران است؛ كاری كه نقشی اساطیری از انسانی به‌شمار می‌رفته كه به‌صورتی ساده و نمادین همچون طرح نقوش روی كوزه‌های ماقبل تاریخ ساخته شده است.

با این اوصاف مدیر مجموعه تئاتر شهر، تاكید دارد كه برای "مرد نی‌لبك‌زن" هیچ اتفاقی نیافتاده است و در حال حاضر هم زیر سن تالار اصلی نگهداری می‌شود.

مهرداد رایانی‌ مخصوص اما در عین حال امكان مشاهده‌ی مجسمه‌ی یادشده را برای خبرنگاران غیرممكن دانست و به ایسنا گفت: اگر به حرف من اعتماد دارید، لزومی به دیدن اثر وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، بهمن محصص، هنرمند آوانگاردی است كه گفته می‌شود آن‌قدر پیشرو بود كه هیچ‌كس نتوانست ادامه دهند‌ه‌ی راهش باشد. وی را گرچه تحت تاثیر پیكاسو می‌دانند، اما منتقدان اذعان دارند نقاشی‌ها و مجسمه‌هایش بی‌شك از روحیه یك نقاش ایرانی خبر می‌دهند.

شركت در بینال ونیز 1958 و 1956، بینال پاریس1962، بینال سائوپائولو 1962 و سرانجام سومین بینال نقاشى تهران در سال 1341 در كارنامه‌ی این هنرمند 76 ساله‌ی ایرانی ثبت شده است.

او همچنین نمایشگاه‌هاى انفرادى و گروهی در تهران، رم، میلان، فلورانس، كان، پاریس، بیروت، ژنو و... برپا كرده و آثاری از "ایتالو كالوینو"، "لوییچى پیراندللو"، "مالا پارته" و "ژان ژنه" و... به قلم وی به فارسی برگردانده شده است.

منبع : ایسنا