تبیان، دستیار زندگی
اجزاء اساسی پایگاه داده، جدول‌ها، ركوردها، فیلدها، فرم‌ها، گزارش‌ها و پرس و جوها می‌باشند. تمام این اجزاء، یك فایل پایگاه داده اكسس را تشكیل می‌دهند. قبل از اینكه شروع ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه اصول اساسی پایگاه داده را درك كنیم

اجزاء اساسی پایگاه داده، جدول‌ها، ركوردها، فیلدها، فرم‌ها، گزارش‌ها و پرس و جوها می‌باشند. تمام این اجزاء، یك فایل پایگاه داده اكسس را تشكیل می‌دهند. قبل از اینكه شروع به ایجاد پایگاه داده‌های خود كنید، ابتدا باید این عناصر اساسی و اینكه چگونه به هم مرتبطند را درك كنید.

جدول

چگونه اصول اساسی پایگاه داده را درك كنیم

ریشه هر پایگاه داده‌ای، یك سری از یك یا چند جدول است. جدول‌های اكسس، بسیار شبیه صفحه گسترده‌های Excel می‌باشند. اطلاعات در سطرها و ستون‌ها سازماندهی می‌شوند. در هر فایل پایگاه داده می‌توانید جدول‌های زیادی داشته باشید. برای مثال، ممكن است یك جدول برای مشتریان و آدرس‌ها و جدول دیگری برای محصولاتی كه می‌فروشید داشته باشید.

ركورد

چگونه اصول اساسی پایگاه داده را درك كنیم

هر سطر در پایگاه داده، ركورد نامیده می‌شود. ركوردها بصورت سطر در یك جدول پایگاه داده ظاهر می‌شوند، یعنی هر سطر، یك ركورد است.

فیلد

چگونه اصول اساسی پایگاه داده را درك كنیم

اطلاعات تفصیلی كه یك ركورد را تشكیل می‌دهند به دسته‌هایی به نام فیلد شكسته می‌شوند. وقتی كه یك پایگاه داده را طراحی می‌كنید، فكر كنید كه برای هر ركورد به چه فیلدهایی نیاز دارید . برای مثال، یك پایگاه داده برای آدرس به فیلدهایی برای نام ، نام خانوادگی، آدرس ، شهر، استان، كدپستی و شماره تلفن نیاز دارد.

فرم

چگونه اصول اساسی پایگاه داده را درك كنیم

وارد كردن داده‌ها در جدول می‌تواند كمی گیج كننده باشد زیرا باید بدانید كه هر ستون به كدام فیلد مربوط است. برای اینكه كارتان ساده‌تر شود از یك فرم استفاده كنید. فرم یك صفحه است كه برای پر كردن اطلاعات یك ركورد بكار می‌رود. فرم از تمام فیلدهایی تشكیل شده است كه برای ایجاد ركورد مورد نیاز است. با استفاده از فرم، ركوردها را یكی یكی وارد می‌كنید.

گزارش

بعد از اینكه یك پایگاه داده را ایجاد كردید، شاید بخواهید برخی جنبه‌های اطلاعات را سازماندهی كنید و گزارش‌های خاصی را ایجاد كنید. گزارش‌ها داده‌ها را خلاصه و سازماندهی می‌كنند. معمولاً، گزارش‌ها چاپ می‌شوند. برای مثال، ممكن است گزارشی ایجاد كنید كه 20 مشتری اول شما را لیست كند.

پرس و جو

پرس و جوها، یك روش رسمی برای مرتب كردن و فیلتر كردن داده‌ها برای بدست آوردن نتیجه مورد نظر است. با استفاده از پرس و جو می‌توانید مشخص كنید كه چه فیلدهایی را می‌خواهید مشاهده كنید و ترتیب مشاهده آنها با معیار فیلتر كردن برای هر فیلد و غیره را مشخص كنید.

*توجه  *

طرح ریزی

قبل از اینكه یك پایگاه داده را ایجاد كنید، كمی وقت صرف طرح ریزی آن كنید. چه نوع داده‌ای را می‌خواهید ذخیره كنید و این داده‌ها چگونه باید سازماندهی شوند؟ هر جدول باید یك موضوع داشته باشد مانند Custumer Transactions (معاملات مشتری). تعیین كنید كه چه كارهایی باید روی داده‌ها انجام شود تا به شما كمك كند تا بفهمید كه چه نوع فرم‌هایی ایجاد كنید. در مورد اطلاعاتی كه می‌خواهید از پایگاه استخراج كنید فكر كنید تا به شما كمك كند تا بفهمید كه چه نوع گزارش‌هایی ایجاد كنید. سعی كنید تا حد ممكن، داده‌ها را بشكنید. برای مثال، وقتی كه پایگاه داده‌ای برای آدرس‌ها ایجاد می‌كنید، برای هر قسمت، یك فیلد می‌خواهید. فیلدها را با هم تركیب نكنید(مثلاً شهر و استان)، بلكه اطلاعات را به فیلدهای جداگانه‌ای تقسیم كنید.