تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران انستیتوی ملی بهداشت ثابت كردند كه چگونه رژیمDASH، فشار خون را در بیش از 80 درصد افراد دچار فشار خون بالا، به حد طبیعی می رساند. رژیم غذایی *DASH ( روشهای غذایی برای جلوگیری از فشار خون بالا ) حاوی مقادیر زیادی موا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا رژیم غذاییDASH، فشار خون بالا را كاهش می دهد؟

پژوهشگران انستیتوی ملی بهداشت ثابت كردند كه چگونه رژیمDASH، فشار خون را در بیش از 80 درصد افراد دچار فشار خون بالا، به حد طبیعی می رساند.

رژیم غذایی *DASH ( روش های غذایی برای جلوگیری از فشار خون بالا ) حاوی مقادیر زیادی مواد گیاهی ولبنیات مانند میوه ، سبزی ، غلات كامل ، حبوبات ، آجیل و سایر دانه های خوراكی و لبنیات كم چرب می باشد كه حتی بدون كم كردن وزن ، فشار خون بالا را كاهش می دهد.

رعایت این رژیم غذایی حداقل برای مدت 10 سال توصیه می شود تا بتواند مؤثر واقع شود.

همانطور كه گفته شد، در این رژیم غذایی سبزیجات برگی شكل به مقدار زیاد مصرف می شوند كه منبع غنی نیتریت هستند. نیتریت نمكی است كه در جریان خون وجود دارد و با تبدیل شدن به اكسید نیتریك می تواند رگهای خونی را باز كند. در حقیقت نیتریت ها، یك شیوه جدید برای درمان فشار خون بالا، حملات قلبی، بیماری سلولهای داسی شكل و رگهای مسدود شده قلب و مغز و پاها می باشد.

هموگلوبین كه رنگدانه قرمز موجود در گلبول های قرمز است، اكسیژن را با خود در جریان خون حمل می كند و وقتی اكسیژن را رها كرد، نیتریت را به اكسید نیتریك تبدیل كرده و باعث گشاد شدن رگ های خونی می شود. در افراد دچار فشار خون بالا، سطح خونی نیتریت پایین است.

اما غلظت بالای نیتریت خون هم، مسمومیت زاست، در نتیجه بایستی به میزان معین و محدود آن را مصرف كرد. سبزیجات برگی شكل مثل كلم، كاهو و... منابع خوبی از نیتریت هستند كه به بدن انسان آسیبی نمی رسانند. نیتریت موجود در جریان خون وقتی در معرض اكسیژن قرار بگیرد، تبدیل به اكسید نیتریك شده و اكسید نیتریك باعث گشاد شدن رگ ها و كاهش فشار خون بالا می شود.

افرادی كه دچار فشار خون بالا هستند، بایستی سبزیجات و سالاد و غذاهای گیاهی را به مقدار زیاد مصرف كنند، ولی مصرف گوشت قرمز و مرغ را كاهش دهند، زیرا گوشت ها حاوی سدیم بالایی هستند و فشار خون را افزایش می دهند.

* Dietary Approaches to Stop Hypertension

نیره ولدخانی- كارشناس تغذیه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.