تبیان، دستیار زندگی
دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی با عرضه آزاد فونت نستعلیق، گام نخست را در عرضه فونت نستعلیق یونیكد بر داشته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نستعلیق نویسی در Word

دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی با عرضه آزاد فونت نستعلیق، گام نخست را در عرضه فونت نستعلیق یونیكد بر داشته است.

دكتر بهروز مینایی- معاون فنی شورای عالی اطلاع رسانی، با بیان مطلب ذكر شده اظهار داشت: با هدف تقویت حضور خط فارسی در عرصه های بین المللی و نگارش رایانه ای، دبیرخانه شورا به پاسداشت فرهنگ غنی ایران اسلامی در خط تحریری و نوشتار نستعلیق، طرح تولید قلم نستعلیق رایانه‌ای را در قالب طرح تسما(تولید و ساماندهی محتوای الكترونیكی ایران)به شركت های رایانه‌ای پیشنهاد داد و شركت داده ورزان هامون مجری پیاده سازی و تولید فونت نستعلیق در محیط های عمومی تولید متن شد.

وی افزود: خط نستعلیق با توجه به تنوع ارتفاع قرارگیری حروف از خط مبنا یا خط كرسی نوشتاری، برای پیاده سازی در محیط‌های تولید متن مشكلات بسیاری در بر دارد و تركیب های ممكن، تنوع را بی شمار می‌كند.

وی با اشاره به بكارگیری ابزار مناسب برای ساخت فونت و بهره گیری از مشاوره اساتید مجرب و تكنیك‌های ابداعی در این پروژه گفت: كارهای زیادی برای افزایش زیبایی نمایش خط نستعلیق روی صفحه نمایش انجام شده است. در این راه رایانه به عنوان یك ابزار، بخشی از بار تولید را بر دوش داشته است و بخش اعظم كار ساخت تركیبات هنری خط نستعلیق را كارشناسان خط نستعلیق به عهده داشته اند.

دكتر مینایی تاكید كرد: دبیرخانه با عرضه آزاد، گام نخست را در عرضه فونت نستعلیق یونیكد بر داشته است، امید است ارائه نظرها و جمع آوری انتقاد و پیشنهادها و اعمال دیدگاه ها مراتب ارتقاء و پیشرفت و فراگیر شدن عرضه خط فارسی به زبان نستعلیق میان دوستداران ترویج خط و زبان فارسی در محیط رایانه فراهم شود.

- دانلود فونت

منبع: scict.ir

مطالب مرتبط:

تبدیل اعداد به فارسی در Word

ترفند: خودتان فونت طراحی کنید

ایجاد حاشیه در برنامه word با فونت