تبیان، دستیار زندگی
امام رضا علیه السلام فردی خوشرو و خوش برخورد بود. از این رو، با هر مسلمانی به سادگی رابطه برقرار می‎کرد و راه دوستی را با او باز می‎نمود و همگان با آن حضرت به زودی انس می‎گرفتند و می‎توانستند به خانه ایشان رفت و آمد نمایند، در کنارشان بنشینند و هم سخن شون
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محبت نسبت به مردم

حرم امام رضا علیه السلام

امام رضا علیه السلام فردی خوشرو و خوش برخورد بود. از این رو، با هر مسلمانی به سادگی رابطه برقرار می‎کرد و راه دوستی را با او باز می‎نمود و همگان با آن حضرت به زودی انس می‎گرفتند و می‎توانستند به خانه ایشان رفت و آمد نمایند، در کنارشان بنشینند و هم سخن شوند .

هم چنین به هیچ کس به دیده تحقیر نمی‎نگریست. اندیشه‎اش این بود که همگان از یک پدر و مادر و از یک اصل و ریشه‎اند و دلیلی برای برتری یکی بر دیگران وجود ندارد مگر به تقوا و پرهیزکاری .

هرگز از او ناسزایی شنیده نشد. از این جهت، سخنان و خطابات آن بزرگوار به مردم، دوستان و شیعیان و حتی غلامان و خدمتکارانش احترام آمیز و چنان بود که گویی با اهل خانه خود معاشرت دارد .

از این رو، آن حضرت در یکی از سخنانش در همین راستا چنین می‎فرماید:

محبت نسبت به مردم و اظهار دوستی به آنان نیمی از عقل می‎باشد.(1)

هم چنین آن بزرگوار در روابط خود با مردم نگاهی همراه با متانت و مهربانی داشت و با چهره‎ای گشاده با آنان برخورد می‎کرد. به گونه‎ای که افراد می‎آمدند و بدون هیچگونه مشکلی مشکلات خود را با وی در میان می‎گذاشتند. (2)

پی‎نوشت‎ها:

1- تحف العقول، ص 520، حدیث 15/ بحارالانوار، ج 78، ص 335.

2- در مکتب عالم آل محمد، ص 121.

پیوند به:

سفره دسته جمعی

رعایت احترام پدر

حضور در تشییع جنازه مومنی ناشناس

مرز میان اسراف و اقتار

شکر؛ یعنی بهره برداری درست از نعمت ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.