تبیان، دستیار زندگی
به فرزندمان یادآوری کنیم همواره به خدا توکل کرده و هر کاری را با نام او شروع کند ، زیرا یاد خدا آرامش دهند‌ه‌ی دل‌های مضطرب است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راهکارهای کاهش اضطراب

اضطراب امتحان (2)

راهکارهای کاهش اضطراب

برای مطالعه ی مقاله ی قبل اینجا کلیک کنید.

در مقاله ی قبل راجع به اضطراب امتحان وانواع و علل آن صحبت کردیم در این مقاله راه کارهایی را برای مقابله با آن پیشنهاد می کنیم :

راه کارهای کاهش اضطراب امتحان:

1- به فرزندمان یادآوری کنیم همواره به خدا توکل کرده و هر کاری را با نام او شروع کند ، زیرا یاد خدا آرامش دهند‌ه‌ی دل‌های مضطرب است.

2- بر توانایی‌های فرزندمان تاکید کنیم تا اعتماد به نفس او تقویت شود.

3- انتظارات خود را با توانایی‌های فرزندمان هماهنگ کنیم و از او توقع بیش از حد نداشته باشیم.

4- تلاش‌های فرزندمان برای کسب موفقیت‌های هر چند کوچک را قدر بدانیم و او را تشویق کنیم.

5- عملکرد فرزندمان را با خودش مقایسه کنیم ، در صورت پیشرفت او را تشویق کنیم و در غیر این‌صورت در صدد علت‌یابی و رفع آن باشیم.

6- امتحان جزیی از فرآیند آموزش است. آن را عملکرد طبیعی و معمولی آموزش بدانیم و از حساسیت بی‌مورد نسبت به آن بپرهیزیم.

7- شرایط فیزیکی و عاطفی مناسبی را در ایام امتحانات برای فرزندمان فراهم کنیم.

8- از ابتدای سال تحصیلی فرزندمان را با نحوه‌ی برنامه‌ریزی درسی، روش صحیح مطالعه و مرور درس‌ها آشنا نماییم تا هنگام امتحان از انباشته شدن مطالب درسی و اضطراب امتحان بکاهیم.

9- به فرزندمان اطمینان خاطر بدهیم که در کنار او خواهیم بود و اگر مشکلی داشت ، او را یاری خواهیم کرد. از به کار بردن عباراتی مانند : «به من ربطی ندارد ، مشکل خودت است ، از نوع درس خواندن تو خسته شدم و ...» خودداری کنیم.

10- به فرزندمان یادآور شویم  که تمامی تلاش خود را صرف یادگیری درس‌ها نماید نه کسب نمره ، زیرا کسانی که فقط برای به دست آوردن نمره درس می‌خوانند مطالب درسی را زودتر فراموش می‌کنند.

11- با فرزندمان به گونه‌ای رفتار کنیم که او بتواند عقاید و نگرانی‌های خود را درباره ی امتحان آشکارا بیان کند.

12- آخرین وضعیت درسی فرزندمان را از معلم یا معلم‌هایش جویا شویم تا بهتر بتوانیم به او کمک کنیم.

13- از غیبت کردن فرزندمان در ایام و نزدیکی امتحانات حتی الامکان جلوگیری کنیم، زیرا در این دوران درس‌ها دوره می‌شوند و فرزندمان می‌تواند اشکالات احتمالی خود را از معلم بپرسد و آنها را بر طرف کند.

14- در ایام امتحان فضای خانواده را شاد و آرام نگه داریم و از مشاجره و برخوردهای لفظی به خصوص با فرزندانمان خودداری کنیم.

15- در ایام امتحان از شرکت در جشن‌ها و میهمانی‌ها و یا برگزاری میهمانی حتی الامکان خودداری کنیم.

16- برای ایجاد تنوع و رفع خستگی فرزندانمان در ایام امتحان و درس خواندن، مدت زمان مناسبی را برای تفریح یا بازی و تماشای تلویزیون در نظر بگیریم.

17- ساعت خواب فرزندانمان را طوری تنظیم کنیم که خواب مورد نیاز آنها تأمین شود، به عبارت دیگر شب‌ها زودتر بخوابند تا صبح زودتر بیدار شوند. مطالعه تا نیمه‌های شب علاوه بر خستگی سبب عدم یادگیری می‌شود.

18- یاد‌آوری نماییم سر جلسه ی امتحان، لوازم‌التحریر و وسایل مورد نیاز را با خود همراه داشته باشند تا با آرامش خاطر به سوالات پاسخ دهند.

19- فرزندانمان را روز امتحان با ملایمت بیدار و زودتر از معمول راهی مدرسه کنیم که به موقع سر جلسه ی امتحان حاضر شوند، تا اضطراب دیر رسیدن به اضطراب امتحان اضافه نشود.

20- به فرزندانمان آموزش دهیم که دعا باعث آرامش و رسیدن به موفقیت می‌شود ، اما شرط مستجاب شدن دعا، تلاش و کوشش خود ماست.

21- با استفاده از نمونه سوالات سال‌های قبل، امتحان آزمایشی از فرزندانمان بگیریم و آن را تصحیح کنیم. با این روش، علاوه بر کاهش اضطراب آنها، درس‌هایی را که باید بیشتر تمرین کنند، تشخیص داده و بهتر می‌توانیم آنها را راهنمایی کنیم.

22- برنامه ی امتحانی فرزندانمان را در جایی نصب کنیم و به آنها بگوییم، روی هر امتحانی که می‌دهند یک خط بکشند. این کار انگیزه‌ی بیشتری برای درس خواندن و احساس نزدیک شدن به پایان امتحان را در آنها به وجود می‌آورد.

23- تشویق، تحسین و تأکید روی نقاط قوت فرزندانمان را فراموش نکنیم. زیرا این رفتارها، انگیزه ی آنان را برای پیشرفت، بیشتر می‌کند.

24- بهتر است معلمان، محیط مساعد و آرامی را برای دانش آموزان در جلسه ی امتحان فراهم آورند تا اضطراب دانش آموزان کاهش یابد.

25- اگر معلمان انتظارات، اهداف ، نحوه ی نمره‌گذاری و نوع امتحان را مشخص کنند، دانش‌آموزان می‌توانند با توجه به آنها برنامه‌ریزی کنند تا از اضطراب‌شان کاسته شود.

26- برگه‌های امتحان کلاسی یا تکالیف فرزندانمان را به همراه خود آنها بازبینی کنیم تا نقاط ضعف و قوت درسی خود را یافته و در مواردی که ضعف دارند تمرینات بیشتری انجام دهند.

27- توجه داشته باشیم کسب نمره ی بد فرزندانمان در امتحان به معنی بد بودن آنها نیست. بلکه بدان معناست که فعالیت آنها در آن درس کم بوده و یا مفاهیم اساسی آن درس را نمی‌دانند.

پایان

منبع : انجمن علمی و آموزشی مدرسین آموزش خانواده ی شهر تهران

مقالات مرتبط :

نوجوانان بخوانند              

تو می توانی اگر بخواهی                                    

کنکوری ها... دریا دلی ها، چه شد؟                      

نقش اولیا در پیروزی تحصیلی فرزندان(2)     

تو یه ببری ! خودت خبر نداری                    

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.