تبیان، دستیار زندگی
گاهی ما خود موضوع نورپردازی در منزل را بی دلیل پیچیده کرده، فراموش می کنیم که قابل اعتمادترین ابزارمان برای تعیین تأثیر نور، همانا چشمان ماست. تمایز میان نور خوب و بد ، یا نور کافی و ناکافی ، به صرف نگاه کردن به آن میسر است. وقتی که شخصی در یک اتاق ، کار
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغییر روحیه با نورپردازی

تغییر روحیه با نورپردازی

نورپردازی خوب، در انسان احساس آسایش و امنیت به وجود می آورد و مانع از خستگی مفرط می شود.

گاهی ما خود موضوع نورپردازی در منزل را بی دلیل پیچیده کرده، فراموش می کنیم که قابل اعتمادترین ابزارمان برای تعیین تأثیر نور، همانا چشمان ماست. تمایز میان نور خوب و بد ، یا نور کافی و ناکافی ، به صرف نگاه کردن به آن میسر است. وقتی که شخصی در یک اتاق ، کار و فعالیت روزانه انجام می دهد، معایب نور اتاق بیش تر و راحت تر بر وی آشکار می شود.

نوری که برای هر محیط پیش بینی می کنیم ، بر شخصیت و ویژگی فضا تأثیری عمیق دارد ، حتی از نظر روان شناسی و مسائل روحی انسان. به طور مثال، حس و حال انسان در هوای  پاییز و هوای دل انگیز آفتابی در بهار به طور حتم متفاوت است. آب و هوای اقلیم های اروپایی که در بیش تر اوقات سال بارانی و بدون آفتاب است، به قطع و یقین بر خلق و خوی افراد تأثیری دارد سوای آنچه در روحیات مردم ممالک گرم و بیابانی نظیر عربستان و مراکش مشاهده می کنیم.

نورپردازی خوب نیازهای انسان را برآورده می کند، خاطر او را آسوده می سازد ، احساس آسایش و امنیت ایجاد می کند ، با پس زمینه ی فضا تناسب می یابد ، و به بافت ، رنگ و شکل (فرم) اثاثیه جلوه ای زیبا می دهد.

برخلاف این حالت، نورپردازی ناصحیح است، که در فرد حسی آزاردهنده ایجاد می کند. نورپردازی بد می تواند محل را آکنده از جوّی ناراحت کنده یا ساکنان آن محل را عصبی ، نگران و مضطرب سازد؛ فرد مدام این حس را با خود دارد که گویی عاملی در میانه، درست و به قاعده نیست. حتی ممکن است نور کم و حساب نشده باعث سردرد ، خستگی چشم ، اضطراب یا حتی تصادم به دلیل دید کم شود.

تغییر روحیه با نورپردازی

در نهایت، کاربرد و طراحی یک اتاق و نیز خواست ها، نیازها و شخصیت فردی کاربران یک محیط است که تعیین کننده ی شدت و نحوه ی توزیع نور خواهد بود. خوشبختانه روش های بسیاری برای بهبود کیفیت روشنایی اتاق وجود دارد، بی آن که سیم های کشیده شده در سقف ها و دیوارها آشفتگی به وجود آورند. دگرگون کردن حال و هوای یک اتاق به وسیله ی به کار گرفتن فوت و فن های ساده امکان پذیر است. با توجه به تصاویر و توضیحات آن ها، با اصولی آشنا می شوید که حرفه ای ها در هنگام نورپردازی در سراسر خانه، به عنوان ابزاری کلیدی از این عوامل استفاده کرده، به نتایج مطلوب دست می یابند.

شما نیز به این نکته توجه داشته باشید که پس از خواندن این گونه مقالات، به نور محیط منزل یا محل کارتان با دقت بیشتری نظر اندازید. بررسی کنید که آیا نور محیط شما برای مطالعه، خیاطی، درس خواندن و سایر اموری که نیاز به تمرکز دارند، مناسب و کافی است؟ اگر چنین نیست، حتماً از چراغ های مطالعه یا چراغ های دیواری استفاده کنید. سؤال دیگر این است که آیا انتظار دارید منبع نوری که در محیط زندگی شما نصب شده، تنها جنبه ی زیبایی و به روز بودن را داشته باشد، یا این که کارکرد عملی و مفید آن نیز برای تان با اهمیت است؟ یافتن پاسخ چنین پرسش هایی، بی گمان، راهنمای شما در تعیین نور، روشنایی محیط و نوع منبع نور(حباب، آباژور، لوستر، نور طبیعی) خواهد بود.

منبع : ایران آذین

مقالات مرتبط :

5 عامل مهم در طراحی داخلی                            

نور مناسب                          

اتاق به اتاق خانه خود را بررسی كنید   

نورپردازی در آشپزخانه، حمام و هال ورودی                         

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.