تبیان، دستیار زندگی
Carpal Tunnel Syndromeیكی از بیماری های بسیار رایجی است كه متأسفانه در گذشته چندان مورد تحقیق قرار نگرفته و تا حدی ناشناخته مانده است . معمولاً مردم ، این بیماری را به عنوان " مچ درد" می شناسند كه درد آن به انگشت ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دانستنی هایی درباره ی مچ درد

Carpal Tunnel Syndromeیكی از بیماری های بسیار رایجی است كه متأسفانه در گذشته چندان مورد تحقیق قرار نگرفته و تا حدی ناشناخته مانده است . معمولاً مردم ، این بیماری را به عنوان " مچ درد" می شناسند كه درد آن به انگشت های دست ختم شد ه و حركات دست را تا حدودی مشكل می سازد و ناتوانی به وجود می آورد. امروزه این ناراحتی در میان كارگران و كاركنان كشورهای صنعتی فوق العاده رایج است. این عارضه در میان كسانی كه ساعات زیادی با كامپیوتر كار می كنند؛ مانند صندوق دارها، ماشین نویس ها و كارگران كارخانه های ماشین سازی و افرادی كه به كارهای مكانیكی اشتغال دارند بسیار رایج است. در حال حاضراین درد شناخته شده ، و قابل درمان است.Carpal در پزشكی به معنی مچ دست راست وCarpel Tunnel كانالی است كه عصب های بسیار مهم (Median Nerve) را از مچ به انگشت های دست می رساند. این كانال همچنین محل عبور (Tendon) است كه شامل غضروف و استخوان های مچ دست) Carpel Bones ) است. به طور كلی نُه  غضروف یك عصب حسی به نامMedian Nerve از تانـُل كارپل عبور می كنند.

علل بروز این بیماری:

تحقیقات نشان می دهد از هر ده نفر افرادی كه به این ناراحتی دچار هستند ، یك نفر كسانی هستند كه با دست هایشان كار می كنند. خانمهای خانه دار ، تایپیست ها ، قصاب ها ، نجارها، موسیقی دانان و خیاط ها بیشتر به  این بیماری دچار می شوند . به عبارتی این عارضه در میان زنان 40 تا 60 ساله و بخصوص زنان باردار رایج است ؛ زیرا در دوران بارداری به دلیل ترشحات زیاد هورمون ، غضروف شل شده و باعث تورم می گردد. در ضمن این حالت در میان خانم هایی كه قرص ضد بارداری مصرف می كنند نیزدیده می شود . همچنین كسانی كه از ناراحتی تیروئید رنج می برند به دلیل نوسان هورمون به این بیماری دچار می گردند.

فشار حاصله بر روی عصب حسی میانی (Median) عامل این بیماری است . همچنین رماتیسم مچ و مفاصل دست نیز از علل این بیماری به حساب می آیند.

نشانه های بروز بیماری :

یكی از نشانه های این بیماری بی حسی و درد در  سه انگشت اولیه و كف دست است. عموماً درد درهنگام شب به سراغ بیمار می آید و با تكان دادن دست از بین می رود و اگر بازو به طرف بالا نگهداشته شود درد شروع می شود. در این بیماری بعضی مواقع به دلیل نارسایی، فرمانهای حسی ماهیچه های دست و انگشت ها كمتر می شود.

راه های بهبود و تسكین بیماری :

برای كم كردن درد ، دست را در حال عادی نگه دارید و آن را خم نكنید. اگر درد تازه شروع شده است ، مقداری یخ روی محل درد قرار دهید تا تورم را از بین ببرد. یخ را هر دو ساعت یكبار به مدت 20 تا 30 دقیقه روی محل درد بگذارید. اگر دردتان كهنه است ، هر یك ساعت به مدت 20 دقیقه وسیله گرم كننده ای را روی محل درد بگذارید.

درمان بیماری با طب سوزنی :

طب سوزنی دراین بیماری كمك بسیار می كند . این كار با استفاده از سوزن های مخصوص روی نقاطی كه مسیر انرژی در حركت است زده می شود . البته اكنون جراحان نیز با جراحی موافق نبوده و مایلند كه بیمار از مچ بند و دست بند به صورت تمام وقت استفاده كند تا بهبود یابد. البته ناگفته نماند كه ویتامین6 Bدر بهبود این عارضه  بسیار مؤثر است و می تواند عامل مهمی در از بین بردن تورم باشد.

همانطور كه گفته شد طب سوزنی در درمان این بیماری مفید بوده و از دیدگاه درمانهای طبیعی یا تغذیه نیز اهمیت زیادی دارد.

غذایی كه مصرف می كنید باید مملو از ویتامینB6 باشد . این ویتامین را می توانید درغلات ، جگر، دل و قلوه حبوبات و همچنین سبزیجات سبز تیره بیابید.

سعی كنید از غذاهای تازه استفاده كنید و حتماً یك الی دو وعده سالاد با سبزیجات سبز را در رژیم روزانه خود قرار دهید. كرفس را به واسطه وجود سدیم به میزان فراوان استفاده كنید.

از خوردن كافئین كه در قهوه ، شكلات و كاكائو موجود است جداً پرهیز كنید . نوشابه های گازدار و الكلی و مواد غذایی كه شامل اسید اگزالیك (Oxalic acid) هستند مانند اسفناج ، ریواس و عدس و شكلات را به هیچ وجه استفاده نكنید .

هر روز صبح محلولی از یك لیوان آب به همراه كمی لیمو ترش تازه بنوشید . در صورت تمایل می توانید یك قاشق پودر مخمر نیز به این محلول اضافه كنید. نوشیدن یك لیوان آب هویج  تازه نیز بسیار مفید است.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.