تبیان، دستیار زندگی
پاها بخشی از بدن هستند كه بیش از سایر اعضا مورد ضربه و فشار قرار دارند و معمولاً توجه كمی هم نسبت به آنها صورت می گیرد. اولین نكته در مورد حفظ سلامت پاها این است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه كفشی بخریم؟

کفش مردانه

پاها بخشی از بدن هستند كه بیش از سایر اعضا مورد ضربه و فشار قرار دارند و معمولاً توجه كمی هم نسبت به آنها صورت می گیرد. اولین نكته در مورد حفظ سلامت پاها این است كه از عرق كردن آنها پیشگیری كنید. جهت این كار به نكات زیر با دقت عمل كنید:

برای خرید كفش ساعات بعد از فعالیت یا ورزش مراجعه كنید. به عنوان مثال وقتی شما در ساعت 8 صبح ورزش كرده اید بهتر است جهت خرید كفش در ساعت 9 صبح بیرون بروید. علت آن است كه پاها بعد از انجام فعالیت بدنی و ورزش ورم می كنند، كفشی كه خریداری می كنید باید فضای كافی و آزاد جهت پاهای ورم كرده شما را داشته باشد.

- همیشه هنگام خرید یك كفش جدید، كفش قدیمی خود را نیز همراه ببرید، چون مشاهده نقاط ساییده شده و یا خراب كفش قدیمی می تواند به شناخت وضعیت پای فرد كمك كند تا كفش مناسب تری به او پیشنهاد شود.

- كفش راحت و مناسب كفشی است كه ایجاد تاول نمی كند و پاها در آن راحت هستند و انگشتان پا- مخصوصاً شست پا- در آن فشرده نمی شود.

بهترین راه جهت اینكه بتوانید كفش خود را راحت تر اتنخاب كنید این است كه پای خود را خوب بشویید. جهت شناخت صحیح، كف پای خود را خیس كرده و سپس آن را روی كاغذ سفیدی كه جای پا به خوبی بر آن باقی بماند، بفشارید.

حال شكل به جا مانده از كف پای خود را با 3 شكل زیر مقایسه كنید:

1- كف پای قوس دار : اگر نواری باریك، پنجه پا و پاشنه را به هم وصل كند احتمالاً شما كف پای قوس دار دارید و از این رو مستعد پیچ خوردگی پا هنگام راه رفتن هستید. همیشه به دنبال خرید كفشی باشید كه كفی مناسبی در كف كفش برای پوشش دادن قوس پای شما داشته باشد و یا از كفی مناسب پای خود استفاده كنید.

2- كف پای معمولی : اگر نواری كه پنجه و پاشنه پا را به هم وصل می كند، پهنای معمولی داشته باشد می توان كف پای شما را ایده آل دانست و این بدنی معنی است كه پای شما استعداد پیچ خوردگی به سمت داخل یا خارج را ندارد. یك كفش خوب و معمولی انتخاب مناسبی برای شماست.

3- كف پای پهن : در این نوع كف پا خیلی كم قوس وجود دارد و اغلب پاشنه ی پا، تحت فشار شدید قرار می گیرد. این فرد معمولاً هنگام راه رفتن دچار پیچ خوردگی داخل پا می شود. پس نوعی از كفش را انتخاب كنید كه شست پای شما را به خوبی حمایت كرده و تحت فشار قرار ندهد.

همیشه مراقب سلامت كف پای خود باشید؛ كف پا نیز همانند سایر اعضای بدن نیاز به رسیدگی منظم دارد.

اگر از درد دائمی و تورم در پاهای خود رنج می برید، به یك متخصص ارتوپد مراجعه كنید.

دكتر الهام زینالی بقاء

منبع : مجله دختران شماره ششم تغذیه و بهداشت

*مطالب مرتبط:

پای شما، قلب دوم شما

علت بوی بد پا چیست

پاهایی سالم و شاداب

کفش های تمیز و مرتب نکات آموزنده و کاربردی در خانه داری

کفش مناسب جهت کودکان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.