تبیان، دستیار زندگی
سینمایی «برادر كوچك» بر اساس داستانی واقعی ساخته شده است و به موضوع تأثر برانگیز بیماری سرطان در بین كودكان می‌پردازد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داستانی واقعی از بیماری سرطان

برادر كوچك

به انگیزه‌ی پخش سینمایی «برادر كوچك»

داستانی واقعی از بیماری سرطان

سینمایی «برادر كوچك» بر اساس داستانی واقعی ساخته شده است و به موضوع تأثر برانگیز بیماری سرطان در بین كودكان می‌پردازد.

«برادر كوچك» (little brother) كه با عنوان «سلام برادر» (Hello Brother) نیز شناخته می‌شود، محصول سال 2005 سینمای كره جنوبی است كه در مدت زمان یك ساعت و 35 دقیقه توسط سیم تای هیونگ به شیوه رنگی ساخته شده است.

* درباره فیلم

سینمایی «برادر كوچك» اگرچه برای تمام مردم دنیا از هر فرهنگ و نژادی كه باشند قابل فهم و همذات پنداری است، اما تمامی لوكشین‌های آن در كره جنوبی قرار دارد.

فیلم داستان تكراری شیوع بیماری در فرزند خانوده‌ای كم‌جمعیت را به تصویر می‌كشد؛ با این حال لیم تای هیونگ (كارگردان) سعی كرده تا با نگاه از زاویه‌ای متفاوت به این موضوع، فیلمی قابل توجه را به تماشاگران خود عرضه كند.

پرداختن به موضوع شیوع بیماری سرطان در كودكان و ناراحتی و استرس والدین برای نخستین بار در فیلمی استرالیایی با نام «داستان یك زن» به تصویر كشیده شد و پس از آن بود كه سینماگران بسیاری از اقصی نقاط دنیا به فكر به تصویر كشیدن چنین موضوعی افتادند.

كارگردان در سینمایی «برادر كوچك» هیچ راه بهبودی را برای كودك 12 ساله متصور نمی‌شود و خود كودك نیز به این مساله واقف است. بر این اساس گاه لحظات بسیار دردناكی برای تماشاگر خلق می‌شود، آگاهی نسبت به این‌كه سینمایی «برادر كوچك» بر اساس داستانی واقعی شكل گرفته بیش از پیش تماشاگر را آزار می‌دهد. اما كارگردان پایانی باز را برای فیلم خود انتخاب كرده تا شاید ذهن سیال تماشاگرانش پایانی خوشایند را برای كودك 12 ساله فیلم تصویر كند.

* داستان فیلم

فیلم‌نامه‌ی «برادر كوچك» را كیم یون ژونگ در ژانر درام به نگارش درآورده است. فیلم داستان پسری نه ساله به نام هانی است كه بسیار حسود و خودخواه است و از هیچ چیز نمی‌ترسد.

دوستان مدرسه‌ای او و حتی اعضای خانوده‌اش یك لحظه از دست وی در امان نیستند و كنترل هانی از دست همه خارج است. هانی بیش از همه برادر بزرگترش «هان بیون» را اذیت می‌كند كه اكثر مواقع بیمار است. بیماری «هان بیون» به تدریج شكل جدی‌تر به خود می‌گیرد و خانوده‌اش متوجه می‌شوند كه او به بیماری سرطان مبتلا شده و در مغزش غده دارد.

آگاهی از این مسأله موجب تغییر رفتار هانی می‌شود و سعی می‌كند كه كینه‌های گذشته را كنار بگذارد.

* اكران در سینماها و جشنواره‌های جهانی

تهیه‌كنندگی سینمایی «برادر كوچك» را كمپانی ام.كی پیكچرز بر عهده داشته است و دو استودیو سینما سینما سرویس و گلدن ویلچ مسؤولیت پخش آن را در سطح جهانی بر عهده داشته‌اند. فیلم برای نخستین بار 27 می 2005 در سینماهای كره جنوبی به روی پرده رفت.

فیلم «برادر كوچك» 15 جولای 2006 نیز در ژاپن به نمایش درآمد كه مورد استقبال هم قرار گرفت.

ساخته لیم تای هیونگ در روز پس از اكران در ژاپن یعنی 17 جولای 2006 در بخش غیر رقابتی جشنواره جیفونی ایتالیا به روی پرده رفت و 14 آوریل سال 2007 نیز در بخش كودك جشنواره بین‌المللی تورنتو برای حاضران نمایش داده شد.

* درباره‌ی كارگردان

سینمایی «برادر كوچك» را فیلم‌سازی جوان به نام لیم تای هیونگ كارگردانی كرده است كه كم‌تر از 30 سال سن دارد.

او 21 فوریه 1970 در شهر سئول كره جنوبی متولد شد و فیلم‌سازی را زمانی كه سن چندانی نداشت با ساخت فیلم‌های كوتاه آغاز كرد.هیونگ تاكنون تنها یك فیلم بلند ساخته است كه همان «برادر كوچك» است و ساخت فیلمی دید نیز در پرونده هنری او به ثبت نرسیده است. با این حال لیم تای هیونگ با ساخت همین یك فیلم (برادر كوچك) توانسته است دود را به عنوان كارگردانی قابل توجه در سینمای كره جنوبی كه راه‌های ترقی را به تازگی طی كرده است، مطرح كند.

* بازیگران فیلم

در سینمایی «برادر كوچك» بازیگرانی چون بائه چونگ اوك، چوئی وو هیوك، یی دا جون، جی‌های اوه و وون سانگ پارك به ایفای نقش پرداخته‌اند.

منبع : ایسنا