تبیان، دستیار زندگی
آیا می‌ دانید بهترین راهکار برای داشتن پوستی مرطوب این است که روزانه به میزان مناسبی آب بنوشید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پوستی نرم و بدون چروک

پوستی نرم و بدون چروک

آیا می‌ دانید بهترین راهکار برای داشتن پوستی مرطوب این است که روزانه به میزان مناسبی آب بنوشید؟

شما با خرید محصولاتی که دارای برچسب مرطوب ‌کنندگی هستند، فقط رطوبتی را برای پوستتان مهیا می ‌کنید که خود دارای آن است. رطوبت مورد نیاز برای پوست شما باید بیشتر از داخل بدن تأمین شود. بنابر‌این به موارد زیر توجه کنید:

- نوشیدن 6 لیوان بزرگ و پر از آب، نیاز بدن را که همان 5/1 لیتر در روز است، تأمین می‌ کند.

- سعی کنید که همه روزه فقط 2 تا 3 لیوان از نوشیدنی‌های حاوی کربوهیدرات، چای و قهوه استفاده نمایید. البته کمتر از این میزان هم توصیه می‌ شود، زیرا این مواد ادرار را زیاد می ‌کنند، در نتیجه باعث دفع آبی می ‌شوند که می‌ نوشید.

با چروک مبارزه نکنید، بلکه از ایجاد آن جلوگیری نمایید.

زمانی که در معرض نور آفتاب و پرتو مضر آن قرار می‌ گیرید، باید این ضرب‌المثل معروف را به یاد آورید "ذره‌ای مراقبت بهتر از مداوایی پُر دردسر است". دوری از این پرتو اولین راهکار برای جلوگیری از پیری زود‌رس و ایجاد چروک است. این روش، ساده است و زیبایی پوست شما را به دنبال خواهد داشت.

نکاتی مهم جهت کاهش خطر پیری زودرس حاصل از پرتو آفتاب

1) از کرم‌های ضد ‌آفتاب با SPF بالا استفاده نمایید. این کرم باید پوست شما را از پرتو "یو وی آ (UVA)" و "یو وی بی (UVB)" محافظت نماید و دارای اس پی اف 5 (SPF) یا بالاتر باشد.

2) بدون توجه به وضع آب و هوا از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. پرتو "یو وی آ" که بیشترین تأثیر منفی را بر پوستتان اعمال می‌ کند، هم در روزهای ابری و هم آفتابی وجود دارد.

3) برنامه مراقبت از پوست و هر اقدامی که برای پوستتان انجام می ‌دهید، باید با دقت فراوان صورت گیرد. کدام یک از سه ماده "اکس فولیانت"، "تونر" و "رتینول"( رتینول فعال ترین فرم ویتامین A می باشد، که سبب کاهش عمق چروک های سطح پوست و بهبود کشسانی آن می شود.) واقعاً برای پوستتان مفید است؟ قبل از مصرف این مواد باید دقت کنید که مراقبت شخصی خودتان، مرحله نخست رسیدگی به پوست است. بهره‌گیری از برنامه‌ای مناسب و نیز دقت در مصرف موادی که از آنها مصرف می ‌کنید از اهمیت زیادی برخوردار است.

4) از مواد آرایشی که دارای الکل و مواد معطر هستند، استفاده نکنید. از آنهایی که دارای برچسب "بدون الکل" هستند استفاده کنید. این ماده باعث خشکی پوست می‌ شود و در نهایت ایجاد جوش‌های زیر ‌پوستی را تسریع می ‌کند.

5) از دستمال‌های مخصوص آرایش برای پاک کردن پوستتان استفاده نمایید. دستمال کاغذی دارای فیبرهای چوبی است و همین امر باعث صدمه به پوست می ‌شود.

6) پوستتان را تمیز نگاه دارید و به آرامی و با دقت به آرایش آن بپردازید. ساییدن و کشیدن پوست از انعطاف آن می‌ کاهد، در نتیجه به مرور زمان پوست آویزان می ‌شود.

افرادی که دارای پوستی خشک هستند بهتر است که به توصیه‌های زیر توجه کنند:

1) به جای آب داغ، با آب ولرم استحمام کنید. اغلب افراد مایل هستند حتی در تابستان هم با آب داغ و محیطی پر از بخار آب حمام کنند. آب داغ رطوبت پوست را از بین می‌ برد. بهتر است که با آب ولرم این کار را انجام دهید ومدت زمان استحمام را کاهش دهید. با توجه به بررسی‌های انجام شده بهترین مدت زمان استحمام بین 10 تا 15 دقیقه است.

2) از صابون‌های ملایم استفاده کنید. سعی نمایید از صابون‌های ضد باکتری و معطر، کم‌تر استفاده کنید. صورتتان را صبح‌ها با صابون نشویید، شب‌ها بهترین زمان برای این کار است.

3) تا زمانی که هنوز پوستتان مرطوب است از کرم‌های مرطوب‌ کننده استفاده کنید. می ‌توانید این راهکار را در مورد دست‌هایتان هم انجام دهید. زمانی که پوستتان هنوز نم‌ دار است توانایی جذب رطوبش بیش‌تر می ‌شود.

4) مراقب لب‌هایتان باشید. لب‌ها بسیار حساسند و معمولاً در معرض نور آفتاب قرار دارند. کرم ضدآفتاب مصرفی لب‌هایتان هم باید حداقل دارای اس پی اف 15(SPF) باشد.

مترجم : گلناز میکانیلیان

*مطالب مرتبط:

از محصولات آرایشی مجوزدار استفاده كنید

انواع مواد آرایشی

اثرات و عوارض مواد آرایشی یا درمانی و حساسیت های پوستی

محلول گیاهی پاک‌کننده صورت

چرا پوست خشک می شود؟

از پوست خود چگونه محافظت کنیم؟

بهداشت و زیبایی پوست و مو

کارآیی ضد آفتاب ها چیست؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.