تبیان، دستیار زندگی
كنترل دیابت در بچه‌هایی كه وقت زیادی را صرف تماشای تلویزیون می ‌كنند، بدتر از دیگر كودكان دیابتی است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلویزیون، دیابت را بدتر می کند

كنترل دیابت در بچه‌هایی كه وقت زیادی را صرف تماشای تلویزیون می ‌كنند، بدتر از دیگر كودكان دیابتی است.

پدر و پسری در حال تماشای تلویزیون

بر اساس نتایج مطالعه جدیدی كه در كشور نروژ به انجام رسیده است، سطح قند خون در كودكان دیابتی، ارتباط قابل توجهی با مدت زمان نشستن پای گیرنده‌های تلویزیون دارد. بنابراین پژوهشگران، این یافته خود را دلیل دیگری برای مقابله با تماشای طولانی مدت تلویزیون از سوی بچه‌ها می ‌دانند.

دكتر مونیكا جویسی، مسئول اجرای این طرح تحقیقاتی گفت: "دیابت در بچه‌ها و نوجوانان به طور معمول از نوع یك یا همان نوع وابسته به انسولین است و بیشتر پزشكان و پژوهشگران معتقدند كه این نوع، ارتباطی با چاقی و سطح فعالیت ندارد، بلكه بیشتر احساس می ‌كنند كه ژنتیك و نقایص دستگاه ایمنی بدن باعث بروز این بیماری می‌شود."

وی ادامه داد: "بر خلاف این نظریه‌ها ما در مطالعه بزرگ خود مشاهده كردیم كه هر چه كاهش فعالیت بدنی بچه‌ها بیشتر شود، احتمال عدم كنترل قند خون هم بالاتر می ‌رود. این ارتباط بسیار قوی‌ است، به طوری كه هر چه ساعات نشستن پای تلویزیون بیشتر باشد، سطح قند خون كودك دیابتی هم بالاتر می‌رود."

با توجه به اهمیت بیماری دیابت در بچه‌ها، پژوهش ‌گران معتقدند باید به هر شكل ممكن كنترل قند خون در این كودكان را بهبود بخشید.

طبق آمار، تنها در كشور نروژ 25 هزار كودك و نوجوان به این بیماری مبتلا هستند. این رقم در سطح جهان به حدود 30 میلیون نفر می ‌رسد. دكتر فرانسیس كوفمن، یكی از اساتید بیمارستان كودكان لس‌آنجلس هم در تأیید یافته‌های این مطالعه گفت:"ما مدت‌هاست كه خاموش ‌كردن تلویزیون را به عنوان یك درمان كم‌هزینه به خانواده كودكان دیابتی توصیه می‌ كنیم. ما مدت‌هاست که معتقدیم افزایش فعالیت بدنی باعث بهبود كنترل دیابت حتی در كودكان و نوجوانان و مبتلایان به نوع یك دیابت می‌ شود. به همین دلیل حتی در بیمارستان خودمان یك تیم بسكتبال نوجوانان تشكیل داده‌ایم تا از این طریق بتوانیم فعالیت بدنی آنها را افزایش دهیم. به نظر ما، تماشای طولانی مدت تلویزیون و بی‌ حركت‌ شدن در جلوی گیرنده‌ها برای این كودكان بسیار مضر است و خانواده‌ها باید با این پدیده مضر مقابله كنند."

 دكتر علی غلامرضانژاد

*مطالب مرتبط:

رژیم غذایى در بیماران دیابتى 

آیا کودک شما مبتلا به دیابت است؟

نکات مهم ورزش کردن برای دیابتی ها

تلویزیون هایتان را خاموش كنید

تلویزیون نباشد، بهتر غذا می‌خوریم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.