تبیان، دستیار زندگی
خبر کشف معادن طلا در مسیر رودخانه کالیفرنیای شمالی در دهه 1840، افراد زیادی از سراسر آمریکا و اروپا را به آن منطقه کشاند و باعث هجوم به سمت طلا شد؛ اما سالهاست که معادنی دیگر با ارزشی دیگر کشف شده است که انسانهای زیادی را به فکر اشتغال و جمع آوری ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تجارت الکترونیکی موثر (بخش نخست)

مقدمه

خبر کشف معادن طلا در مسیر رودخانه کالیفرنیای شمالی در دهه 1840، افراد زیادی از سراسر آمریکا و اروپا را به آن منطقه کشاند و باعث هجوم به سمت طلا شد؛ اما سالهاست که معادنی دیگر با ارزشی دیگر کشف شده است که انسانهای زیادی را به فکر اشتغال و جمع آوری مال و ثروت در این معادن جدید وادار نموده است. این بار دیگر نیازی به مسافرت طولانی و استفاده از ابزار آلات حفاری و امثال آنها برای جمع آوری طلا و ثروت نیست، بلکه تنها به ابزار امروزی از قبیل دستگاه رایانه، خط تلفن، نرم افزار و روشهای نو نیاز است.

هجوم امروزی به سمت طلا چیزی جز فرصتهای تجاری در شبکه های خصوصی رایانه ای و اینترنت، معروف به تجارت الکترونیکی نیست.

و این یکی از مفاهیمی است که بهمراه اینترنت به سراغ ما آمده.اینکه چه تجارتهایی روی اینترنت شکل میگیرند،روش شروع و ادامه و درنهایت موفقیت در این تجارتها چیست و دلایل ورود به این عرصه کدام است از مجهولات و ابهاماتی است که در حال حاضر جامعه ما با آن روبروست.

اگر شما جزو دوستانی هستید که تجارت الکترونیکی را معادل تبلیغات اینترنتی،بازاریابی اینترنتی ،کلیک بکن و پول بگیر ومصادیقی از این دست میدانید حتما این سلسله مقالات را پیگیری کنید

ابهام وقتی زیادتر میشود که توجه بالا، اصرار دولتهای بزرگ ، و سرمایه گذاری های هنگفت در جوامع بازرگانی الکترونیکی را شاهد هستیم.

کارآمدی و نتایج و آمار حاصل از این پدیده و ارقام و اطلاعات ارائه شده که در ادامه این مطلب به آن اشاره میشود، این ابهام را به شگفتی تبدیل میکند

کشورهای پیشرفته، تجارت در اینترنت را به عنوان یک استراتژی ملی هدف گذاری کرده و بسترهای لازم برای توسعه فعالیتهای تجاری و اشتغال در اینترنت را برای کشورشان فراهم نموده اند. نقش دولتها عمدتاً از طریق سازمانهای غیرانتفاعی اجرا می شود.

یک رقابت عمده بین کشورها افزایش سهم کشورشان در این بازار ظاهراً نامحدود جهانی است. امریکاییها در سال 2000، حدود 800 میلیارد دلار درآمد از طریق اینترنت کسب کردند. دولت آلمان در حال اجرای 750 هزار فرصت شغلی روی اینترنت است. بنا به اعتقاد کارشناسان این حوزه، ارقام ذکر شده و دهها نمونه دیگر، تا ظرفیتهای واقعی در این شبکه جهانی فاصله بسیار دارد. تا جایی که بعضی ها آرمان بلند کسب تمام درآمدهای ممکن، یعنی حدود 500 تریلیون دلار در سال را از طریق اینترنت ممکن می دانند و امیدوارند در سالهای آتی بتوان به این هدف نزدیک شد.

و اما شرح مطلب و توضیح مقدماتی آن :

با توسعه تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات از یک سو و ضرورت استفاده از راهکارها و فرصتهای جدید از طریق تجارت الکترونیکی از سوی دیگر، آشنایی مدیران و کارشناسان و متخصصین در سازمانها با ابزارها و روشهای جدید در بکار گیری آنها جهت توسعه سازمان و استفاده از فرصتهای جدید، امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

سه گروه اصلی، یعنی عرضه کننده های کالا و خدمات، شرکتها و متخصصین نرم افزار، مؤسسات مالی و اعتباری، گردانندگان اصلی تجارت الکترونیکی هستند که با محوریت رونق دادن به خریدن و مصرف از طریق اینترنت، رقابتهای شدید و طاقت فرسایی را در این بازار جهانی شروع کرده اند. سعی و تلاش این سه گروه در اهداف زیر خلاصه می شود:

? تبلیغات کالا و خدمات.

? هر چه ساده تر کردن و خودکار کردن فرآیندهای سفارش کالا و خدمات .

? ایجاد اطمینان و ایمنی بیشتر در پرداخت پول و گردش اطلاعات.

عرضه کالا و خدمات در اینترنت محدود به اقلام خاص نیست؛ بلکه هر نوع کالا و خدمات فیزیکی و دیجیتالی از نوع سرمایه ای، مصرفی، علمی، آموزشی، مشاوره، اطلاعات، کتاب، اخبار و هر چیز با ارزشی را که قابل خرید و فروش باشد شامل می شود. البته پر رونق ترین کالاها آنهایی هستند که از طریق این شبکه قابل تحویل و بهره برداری باشند. برای مثال، فروش کتابهای دیجیتالی، اطلاعات، خدمات مشاوره ای، آموزش، فعالیتهای مهندسی و امثال آنها از سرعت رشد بیشتری برخور دارند.

هزینه های اصلی در این میدان تجاری را می توان به حوزه های زیر خلاصه نمود:

? تبلیغات و اطلاع رسانی برای جلب مشتری.

? امنیت و حفاظت گردش اطلاعات و مبادلات پول و انجام عملیات بانکی.

? خودکار کردن کارها با استفاده از روباتهای نرم افزاری.

? فروش و خدمات استفاده از روشها و ابتکارات جدید که اثر بیشتری نسبت به روشهای معمول دارند.

هدف اصلی و مشترک در تمام ابعاد هزینه ای در اینترنت، بالا بردن شاخص تبدیل بیننده به مشتری و در ادامه، ایجاد علاقه و انگیزه در مشتری برای رجوع و خریدهای مکرر می باشد.

ادامه دارد...