تبیان، دستیار زندگی
آن زمان که ابن ملجم لعنت الله علیه، با شمشیر زهر آلود به امام علی علیه السلام ضربت زد، وی را گرفته ، حبس کردند تا ببینند کار علی (ع) به کجا می انجامد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفارش امیر المؤمنین (ع)

آن زمان که ابن ملجم لعنت الله علیه، با شمشیر زهر آلود به امام علی علیه السلام ضربت زد، وی را گرفته ، حبس کردند تا ببینند کار علی (ع) به کجا می انجامد . دراین هنگام امام فرزندان و نزدیکان خویش را گرد آورد و فرمود: ای فرزندان عبدالمطلب ازهرسو گرد هم جمع نشوید وبگویید، امیرالمؤمنین کشته شد، امیرالمؤمنین کشته شد ، مبادا این مرد را مثله کنید که من ازرسول خدا شنیدم مثله را حتی درباره سگها هم به کار نبرید. نیک بنگرید اگر من از این ضربت در گذشتم ، این مرد را یک ضربه بزنید در مقابل ضربه ای که به من زده است .


جوانمردی حضرت علی (ع)

در کتب تاریخی آمده که : حضرت علی علیه السلام دریکی از نبردها مردی را به زمین زد و روی سینه او نشست تا سرش را از تن جدا کند ، ولی آن مرد آب دهان بر روی حضرت علی (ع) انداخت، در این هنگام حضرت از روی سینه آن مرد برخاسته و از قتل او صرفنظر کرد . چون سبب برخاستن از روی سینه آن مرد را از حضرت جویا شدند ، فرمود: چون آب دهان بر رویم افکند ، خشمگین شده ترسیدم اگر او را بکشم خشم و غضب من در قتل او دخیل باشد . دوست نمی داشتم او را جز برای رضای خداوند قادر متعال بکشم .