تبیان، دستیار زندگی
علت چیست و درمان كدام است؟ اگر ضربه‌ای به فك شما وارد شده است، دندان ‌قروچه می ‌كنید، در سیستم جفت‌گیری دندان‌های شما اختلالی وجود دارد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درمان درد مفصل گیجگاهی- فکی

مفصل گیجگاهی-فکی

اگر ضربه‌ای به فك شما وارد شده است، دندان ‌قروچه می ‌كنید، در سیستم جفت‌گیری دندان‌های شما اختلالی وجود دارد و یا آدم مضطرب و پر استرسی هستید، می‌ توانید انتظار داشته باشید كه مفصل گیجگاهی- فكی شما دچار بیماری باشد. حتی شغل شما ممكن است به ‌گونه‌ای باشد كه مفصل گیجگاهی- فكی شما را تحت فشار قرار دهد. به‌ طور مثال اگر به واسطه شغل‌تان، همه روز را پشت كامپیوتر می ‌نشینید، ممكن است سر خود را دائماً در حالتی نگاه دارید كه به مفصل فك ‌تان فشار وارد كند.

درمان چیست؟

اگر بنابر تشخیص دندان پزشك، مسجل شد كه مفصل گیجگاهی ـ فكی شما دچار بیماری و التهاب شده است، این بیماری به روش‌های گوناگونی قابل درمان است. دندانپزشك برای شما وسیله‌ای به نام "اسپلینت" خواهد ساخت كه به بهبود وضعیت فك شما كمك می‌ كند.

شما نیز لطفا به كمك یك كیسه آب گرم، مفصل فك خود را تحت حرارت مرطوب، گرم كنید و به فك‌ تان استراحت بدهید.

آدامس و ناخن نجوید و دندان‌هایتان را روی هم فشار ندهید و در طول مدت درمان از خوردن غذاهای سفت پرهیز كنید.

دهان‌تان را به كمترین حد ممكن باز كنید.

برای رفع اضطراب و استرس‌تان با یك مشاور یا روانپزشك مشورت كنید و ورزش‌های فك‌تان را انجام بدهید.

نرمش‌های فك

تمرین‌هایی وجود دارند كه می ‌توانند به شل شدن عضلات و افزایش حركت فك كمك كنند. لطفاً دقت كنید كه این حركات تنها باید زمانی انجام شوند كه در فك خود دردی ندارید یا درد بسیار اندك است. اگر مشكل فكی شما شدید است و درد زیاد و محدودیت حركت در فك شما دیده می‌ شود، لطفاً این نرمش‌ها را قطع كرده و تنها به فك‌ تان استراحت بدهید:

* دو انگشت خود را روی دندان‌های جلوی فك پایین‌تان قرار دهید و فك ‌تان را تا جایی كه راحت هستید به سمت پایین هدایت كنید. این كار را ده بار انجام دهید.

* دست‌تان را زیر چانه‌ تان بگذارید و سپس دهان ‌تان را به آرامی باز كنید. به كمك دستی كه زیر چانه دارید، به آرامی جلوی بازشدن دهان ‌تان را بگیرید (10 بار.)

* ده بار دهان ‌تان را تا جایی كه راحت هستید، باز كنید.

* بدون آنكه شانه ‌تان را بلند كنید، گردن ‌تان را به یك طرف خم كنید تا گوش ‌تان به شانه‌ تان نزدیك شود. این حركت را 10 بار برای هر طرف تكرار كنید.‌

 دكتر فرین میزانیان

*مطالب مرتبط:

شیوه کاهش قولنج مفاصل

تأثیر ورزش در التهاب مفاصل ( آرتریت)

سردرد، مشکل همیشگی کارمندان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.